• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Hon reagerar ju på kontakt, men jag är jättenoggrann. Kanske inte tillräckligt?

• Kavat

köttsaltat = lättsaltat så klart!

Fläder, var Ikeas i love eco jucie som han fått vid något tillfälle.

Funkar mango och banan så finns det färdig smotie att ge.

Sen tillägger jag att jag tyckte liten reagerade på allt de första gångerna han fick det. Han blev prickig och rödfläckig. Men typ fjärde gången så funkade det.. Vet att Trållmors lilla också var likadan. Så blir det inga jätte reaktioner så vänta ett tag och försök igen.

• Prince or Princess

Förstod det (med köttsaltade)... Banan funkar inte heller :( Jag tycker alltid det mesta verkar funka i början, så jag tror jag är säker, sen reagerar hon helt plötsligt och reaktionen blir värre o värre.. Kanske kan ge gurka en gång i veckan typ..?

• Prince or Princess

Läste på FASS om aerius. Stod att den var från tolv år, känns ju inte helt bra då? Och då innehåller den majsstärkelse som hon inte tål heller

• Allrona

Aerius ska inte vara från tolv år heller! Eller det kanske var tabletterna du läste på? Flytande aerius fick min dotter åtminstone från 1 år!

• Prince or Princess

Aha! Då ska jag kolla igen. Tabletter fick jag upp nämligen!

• Prince or Princess

Ingen majsstärkelse i flytande heller ju! Men hur funkar det då? Kan hon äta "allt " då? Eksem kommer väl i vilket fall? Vår kräm är ju superbra när det kliar. Ger man denna förebyggande eller hur?

• Allrona

Du kan ge den förebyggande eller vid uppkommen reaktion. Hon kommer inte kunna äta allt ändå men det kan ju kanske hjälpa så hon klarar vissa livsmedel bättre. Var det så du tänkte kavat?

• 2små2stora

Jag tänker testa med aerius på W i jul, inte för att han kommer att få äta något med ägg i men han kanske slipper utslagen av äggen i en del annan mat.  Min syster hade bekymmer med att hitta en efterrätt utan ägg, så jag sa åt henne att strunta i det. Den kommer att göras dagen innan i alla fall. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina

Min Moa har fått aerius sen hon va 5år tablettform som smälter i munnen, det är inte så att det kan finnas olika styrkor på dom.

Prince or princess: Du skrev att din lille reagerade på gurka? hur blir reaktionen? Är det med eller utan skal?
    Jag själv kan reagera på skalet av gurkan, trodde jag blivit allerginojjig, har aldrig hört förut någon som reagerat på gurka förut.

Jag tror jag själv måste ringa till min VC och begära en allergi koll för nu dundrar det på med saker som min stackars mage totalpajar på.
    Kan man vara känslig för rå morot medans kokt morot går bra.