• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet

Jag tror att jag måste kräva nya allergitest på lillkillen vid nästa besök på allergimottagningen när vi ska dit om någon vecka. Han har senaste veckorna bajsat kladdigt, senapsfärgat, starkt lultande med hela matbitar i. Här om dagen låg det hela russin i, ff skrynkliga.....i morse låg det bitar av pommes frites i (han åt det igår kväll). Han fiser mer och har haft eksem i rumpan vid ett par tillfällen vilket han inte haft förut.

Jag vet inte vad han får i sig som han inte tål. Förvisso har han börjat på dagis men de vet ju om allergierna. Verkar som det är något han får hela tiden eftersom det inte blir bättre. Det enda jag vet att han fått på dagis som vi inte har hemma, är Havrefras, men enl innehålksförteckningen ska de vara ok. Någonting är det han inte tål som han får i sig.

Vi var ju och kollade glutenprov i julas och det visade neg. Men ssk:an jag pratade med lät lite osäker exakt om det var det som var taget eller inte. Annars låter ju symtomen lite som glutenbesvär eller hur?

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • 2små2stora
    LillSkruttet skrev 2012-02-13 09:40:27 följande:
    Jag tror att jag måste kräva nya allergitest på lillkillen vid nästa besök på allergimottagningen när vi ska dit om någon vecka. Han har senaste veckorna bajsat kladdigt, senapsfärgat, starkt lultande med hela matbitar i. Här om dagen låg det hela russin i, ff skrynkliga.....i morse låg det bitar av pommes frites i (han åt det igår kväll). Han fiser mer och har haft eksem i rumpan vid ett par tillfällen vilket han inte haft förut.
    Jag vet inte vad han får i sig som han inte tål. Förvisso har han börjat på dagis men de vet ju om allergierna. Verkar som det är något han får hela tiden eftersom det inte blir bättre. Det enda jag vet att han fått på dagis som vi inte har hemma, är Havrefras, men enl innehålksförteckningen ska de vara ok. Någonting är det han inte tål som han får i sig.

Vi var ju och kollade glutenprov i julas och det visade neg. Men ssk:an jag pratade med lät lite osäker exakt om det var det som var taget eller inte. Annars låter ju symtomen lite som glutenbesvär eller hur?
    Så där bajsar W av sånt han inte tål. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LillSkruttet

Okej, då kanske det inte behöver vara gluten iaf....men frågan är VAD det är... Han äter fritt från mjölk, ägg, fisk och nöt. Inget annat har visat på allergitest tidigare (bortsett från lite positivt på vete första testet, vilket sedan var neg andra testet). Men nu är det ett år sedan vi gjorde födoämnespanelen och det kanske är dags att kolla av lite igen. Har era läkare kollat om allergitesterna efter en tid?

• skånegås

Det är inte så att han får i sig nåt på dagis av misstag då? Min lille reagerar på havre...

• LillSkruttet
    skånegås skrev 2012-02-13 10:03:38 följande:
    Det är inte så att han får i sig nåt på dagis av misstag då? Min lille reagerar på havre...

Ja det kan jag ju inte svära på att han inte får. Det underliga är ju att det verkar vara något han får i sig dagligen. Ingen skillnad när han varit ledig 2-3 dagar heller....lite därför jag funderar på om det är något nytillkommet...

Jag hoppas verkligen att det inte är havre eftersom han numera äkskar havredrycken och vi använder havrebaserade produkter i matlagning etc.
  • jennsans
    2små2stora skrev 2012-02-13 09:43:30 följande:
    Så där bajsar W av sånt han inte tål. 

Så bajsade j igår med..kanske är mer allergier då.. för mjölk har han inte fått i sig.. jaja.. prata med läkaren i mars
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2012-02-13 09:40:27 följande:

Sådär illaluktande och senapsgult bajsade Theo när han åt havre och vete. Han är också alltid smådålig har vi märkt nu, han sover dåligt typ jämt. Men nu när han varit hemma från förskolan i 10 dagar och dessutom fått tavegyl veckan innan så har han inte haft röda kinder och sovit grymt bra för att vara han. Förutom när han fick tag på en godis på ica.

Jag misstänker att det är förskolan som har endel i det hela, de andra barnen pussar och "kladdar" på honom hela tiden så han får röda kinder.

Nu har han slutat stoppa allt i sig hemma det tror jag varit en orsak till att han varit smådålig hela tiden, att han hittat kaninpellets, kaninbajs och annat som trillat ner på golvet.
  • 2små2stora

W bajsar gult löst slemmigt av säd och mjölk ger ett mörkgrönt slemmigt bajs som på slutet övergår till gult. 
    dessutom sover han dåligt och verkar få ett sug i magen för han vill äta ofta. 
    Ägg ger gult löst bajs och nässelutslag runt anus.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • skånegås

Hur lång tid tar det innan bebismagar hämtar sig från magsjuka?? Liten spydde förrförra helgen mellan lördag-söndag och magen är inte bra än... eller är det maten?? Bajset har varit vit-grått men växlat mellan löst och hårt. Nu har det övergått till gult men är fortfarande inte som vanligt. Han är 10 mån och ammas mycket och vi utesluter mjölk, soja, baljväxter och havre. Han har ätit en hel del makaroner sista tiden och även spagetti gjord på ägg... det har han bara gjort vid enstaka tillfällen tidigare (ägg alltså). Och så sov han oroligt i natt... (dock mycket bättre än innan vi tog bort havren)