• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trasan0606
    2prinsessor skrev 2012-02-19 14:39:30 följande:
    Tänkte höra om någon har barn/ni själva som reagerat på någon viss sorts rapsolja och ni har testat nån annan sort, som funkar. Vilken sort funkar isåfall?
    Min kille kräktes en hel del av rapsolja, har bara testat Icas ekologiska kalllpressade, så jag vågade inte pröva någon mer utan har köpt ekologiskt kokosfett på hälsokosten istället. Funkar jättebra det med.

Dock så äter jag rapsolja och han reagerar inte på det (ammar honom) så om någon månad tänkte jag testa igen.
  • Kavat
    2prinsessor skrev 2012-02-19 14:39:30 följande:
    Tänkte höra om någon har barn/ni själva som reagerat på någon viss sorts rapsolja och ni har testat nån annan sort, som funkar. Vilken sort funkar isåfall?
    Vi har hela tiden kört med Zetas. Den har blivit uppvärmd och är därför inte lika nyttig, men det är mindre risk att den innehöll protein, så därför började vi med den. Tänkte byta ut den här så småningom.

Eko kallpressad raps är ju absolut nyttigast. Men eko kokosfett är också nyttigt, kanske nyttigare?
  • 2prinsessor
    Trasan0606 skrev 2012-02-19 14:42:51 följande:
    Min kille kräktes en hel del av rapsolja, har bara testat Icas ekologiska kalllpressade, så jag vågade inte pröva någon mer utan har köpt ekologiskt kokosfett på hälsokosten istället. Funkar jättebra det med. Dock så äter jag rapsolja och han reagerar inte på det (ammar honom) så om någon månad tänkte jag testa igen.

Okej, jag har blivit tipsad om kokosfett förut, men när jag läst på om rapsoljan vill jag så gärna att hon ska få det.. Hon äter ju så få saker, så det känns som om hon behöver rätt sorts fett...
    Kavat skrev 2012-02-19 15:03:11 följande:
    Vi har hela tiden kört med Zetas. Den har blivit uppvärmd och är därför inte lika nyttig, men det är mindre risk att den innehöll protein, så därför började vi med den. Tänkte byta ut den här så småningom. Eko kallpressad raps är ju absolut nyttigast. Men eko kokosfett är också nyttigt, kanske nyttigare?

Zetas och ICAs eko har jag testat. Även solrosolja, men hon har sovit bedrövligt inatt. Måste ju inte va den iofs, men vill ändå gärna testa rapsolja.. Har hittat en eko kallpressad, som inte skulle smaka så mkt, vet bara inte var den säljs, har mailat o frågat. Men kokosfett, kan det vara lika nyttigt verkligen? Och tål hon det bättre tror ni?
  • Miralicia
    Kavat skrev 2012-02-19 15:03:11 följande:
    Eko kallpressad raps är ju absolut nyttigast. Men eko kokosfett är också nyttigt, kanske nyttigare?
    Nyttighetsasspekten beror nog snarast på vem man frågar 
    raps är fleromättad och kokos är mättad - dvs den vanliga  diskussionen livsmedelsverkets rekommendationer vs lchf-anhängare  etc
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Det är också skillnad på kokosfett och kokosfett - det som finns i silvriga paket i kyldisken är härdat och alltså hårt även i rumstemperatur. Kokosfett i form av kokosolja är ohärdad och stelnar om det förvaras kallt men är nässt intill rinnande i rumsstemperatur (tror gränsen för när det är helt rinnande som olja går vid ca 24 grader)
    Och ska man använda kokosfett så är det den ohärdade varianten som är som olja man ska ta

• Avena
    2små2stora skrev 2012-02-19 12:55:04 följande:
    www.annas.se/artikel.asp?strukturId=16

Men vad sjutton! Det var ju varken mjölk eller ägg i... Råg? Det finns information på hemsidan men ingen innehållsförteckning eller vad man säger...

Kanske något helt annat han reagerat på. Ett mysterium! Nu är han helt bra igen, men man undrar ju...    
  • 2prinsessor
    Miralicia skrev 2012-02-19 15:21:03 följande:
    Nyttighetsasspekten beror nog snarast på vem man frågar  raps är fleromättad och kokos är mättad - dvs den vanliga  diskussionen livsmedelsverkets rekommendationer vs lchf-anhängare  etc

Miralicia skrev 2012-02-19 15:24:09 följande:
    Det är också skillnad på kokosfett och kokosfett - det som finns i silvriga paket i kyldisken är härdat och alltså hårt även i rumstemperatur. Kokosfett i form av kokosolja är ohärdad och stelnar om det förvaras kallt men är nässt intill rinnande i rumsstemperatur (tror gränsen för när det är helt rinnande som olja går vid ca 24 grader) Och ska man använda kokosfett så är det den ohärdade varianten som är som olja man ska ta

Nu har jag läst på lite här.. Kokosfett verkar ju bra och nyttigt (inte det i silverpaketet). Däremot innehåller det ju inga omega-fetter som jag ju var ute efter.. "I neocaten finns inga oljor" säger läkaren till mig.. Nähä?! Står på andra plats iaf.. Där är ju rapsolja med bla. Och i den tål hon den ju! Räcker den mängden? (hon äter ca 5,5 dl/d) plus ganska mycket kaprifolkött 2 ggr/ d (som innehåller "höga halter av omega-3") bör jag va orolig att hon får nån brist? Om jag nu inte hittar nån rapsolja som funkar, tror ni det räcker med de omega hon får i sig? Och bara mer fett (och alla andra nyttigheter) från kokosolja??
  • 2prinsessor
    Trasan0606 skrev 2012-02-19 18:19:27 följande:
    Hittade en intressant länk för ett tag sen om kokosfett. mobil.aftonbladet.se/wellness/article13592985...

Här står det ju att det innehåller både omega 6 och omega 9?! Stod det inte där jag läste? Vad ska man tro på då? Fast omega3 saknas ju fortfarande..
  • Bobbosmamma
    2prinsessor skrev 2012-02-19 19:29:21 följande:
    Här står det ju att det innehåller både omega 6 och omega 9?! Stod det inte där jag läste? Vad ska man tro på då? Fast omega3 saknas ju fortfarande..
    Ja visst är det olja i Neocaten! Jag har frågat den dietisten vi gick hos förut om det här med omega 3 (inte 6). Hon menade att omega 3 i den rapsolja som man får i sig av att tillaga mat räcker. Hon sa också, o ritade en tecknig?) på att/hur kroppen sjäv kan bygga omega 3 fettsyror. Men jag vet inte vad jag ska tro. Tycker det här  med omega är svårt o jättesvårt att få en uppfattning om de får i sig tillräckligt......