• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Ursäkta att jag bombar tråden med mina frågor men jag förbereder lilltjejens 3-års kalas och är ju helt ny på detta med sädesslagsallergi. Känner mig vilsen och behöver hjälp  
    Strössel, finns det utan glukossirap och sånt? 

• LillSkruttet
    t0va skrev 2012-02-13 10:35:49 följande:
    Sådär illaluktande och senapsgult bajsade Theo när han åt havre och vete. Han är också alltid smådålig har vi märkt nu, han sover dåligt typ jämt. Men nu när han varit hemma från förskolan i 10 dagar och dessutom fått tavegyl veckan innan så har han inte haft röda kinder och sovit grymt bra för att vara han. Förutom när han fick tag på en godis på ica.

Jag misstänker att det är förskolan som har endel i det hela, de andra barnen pussar och "kladdar" på honom hela tiden så han får röda kinder.

Nu har han slutat stoppa allt i sig hemma det tror jag varit en orsak till att han varit smådålig hela tiden, att han hittat kaninpellets, kaninbajs och annat som trillat ner på golvet.

Leo sover också dåligt. Oroliga nätter med flera uppvak....

De större barnen på dagis är heltokiga i Leo och det kramas och klappas en hel del. Han har dock inte haft röda kinder på rätt länge nu, men hans eksem i polisonger och panna kommer och går hela tiden.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2012-02-13 13:41:39 följande:
    Leo sover också dåligt. Oroliga nätter med flera uppvak....
    De större barnen på dagis är heltokiga i Leo och det kramas och klappas en hel del. Han har dock inte haft röda kinder på rätt länge nu, men hans eksem i polisonger och panna kommer och går hela tiden.
    När jag hämtade idag efter lucnh så hade han ett 5kronestort rött märke på kinden :( Något är det, idag hade de ätit kebab och ris och det var bara såsen han inte fick.
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2012-02-13 13:06:10 följande:
    Någon som har testat rismjölkchoklad?
    www.chokladshopen.com/product_info.php?produc... 
    Den har jag inte testat men Plamils rismjölkchoklad och naturatas har vi testat. Naturata står det kan finnas spår av mjölk på. Den klarar mina utan problem.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    2små2stora skrev 2012-02-13 18:40:16 följande:
    Den har jag inte testat men Plamils rismjölkchoklad och naturatas har vi testat. Naturata står det kan finnas spår av mjölk på. Den klarar mina utan problem.
    Min dotter klarar också spår av mjölk. Var köper du den?
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2012-02-13 18:43:00 följande:
    Min dotter klarar också spår av mjölk. Var köper du den?
    Jag har köpt 1 låda från en grossist.
  • Allrona
    2små2stora skrev 2012-02-13 18:45:50 följande:
    Jag har köpt 1 låda från en grossist.
    Okej. Du har inte sett de i någon butik?
  • Miralicia
    Allrona skrev 2012-02-13 13:06:10 följande:
    Någon som har testat rismjölkchoklad?
    www.chokladshopen.com/product_info.php?produc... 
    Den är rätt god tycker jag och dottern med. Inte som Marabous mjölkchoklad direkt men som ett mellanting mellan vanlig mjölkchoklad av annat märke än Marabou och ljus blockchoklad kanske man skulle kunna beskriva den som

De med smak (blåbär, apelsin är de som jag har testat) är det hela frukt/bärbitar i, vilket kanske kan vara bra att veta när det handlar om barn (tror inte att dottern hade gillat de kanderade apelsinskalsbitarna som är i).

Gjorde ischoklad på både vanliga rismjölkschokladen och på blåbärsrismjölkschokladen i julas - helt ok.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2012-02-13 18:47:48 följande:
    Okej. Du har inte sett de i någon butik?
    Kolla hälsokosten eller Ekängen/coop Forum 
    De som tar in varor från biodynamiska produkter kan ta hem den, 
  • Allrona
    Miralicia skrev 2012-02-13 18:53:03 följande:
    Den är rätt god tycker jag och dottern med. Inte som Marabous mjölkchoklad direkt men som ett mellanting mellan vanlig mjölkchoklad av annat märke än Marabou och ljus blockchoklad kanske man skulle kunna beskriva den som

De med smak (blåbär, apelsin är de som jag har testat) är det hela frukt/bärbitar i, vilket kanske kan vara bra att veta när det handlar om barn (tror inte att dottern hade gillat de kanderade apelsinskalsbitarna som är i).

Gjorde ischoklad på både vanliga rismjölkschokladen och på blåbärsrismjölkschokladen i julas - helt ok.
    Vad bra. Om jag inte hittar plamils här i stan så blir det nog en beställning.