• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Allrona skrev 2012-02-13 19:19:20 följande:
    Vad bra. Om jag inte hittar plamils här i stan så blir det nog en beställning.
    Den vita chokladen är också helt ok.

Bonvitas rismjölkchoklad kan man tex ibland hitta tex i hölsokost elerl om ni har någon coopbutik med stort vegansortiment så har jag hittat där med
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2012-02-13 09:40:27 följande:
    Jag tror att jag måste kräva nya allergitest på lillkillen vid nästa besök på allergimottagningen när vi ska dit om någon vecka. Han har senaste veckorna bajsat kladdigt, senapsfärgat, starkt lultande med hela matbitar i. Här om dagen låg det hela russin i, ff skrynkliga.....i morse låg det bitar av pommes frites i (han åt det igår kväll). Han fiser mer och har haft eksem i rumpan vid ett par tillfällen vilket han inte haft förut.
    Jag vet inte vad han får i sig som han inte tål. Förvisso har han börjat på dagis men de vet ju om allergierna. Verkar som det är något han får hela tiden eftersom det inte blir bättre. Det enda jag vet att han fått på dagis som vi inte har hemma, är Havrefras, men enl innehålksförteckningen ska de vara ok. Någonting är det han inte tål som han får i sig.

Vi var ju och kollade glutenprov i julas och det visade neg. Men ssk:an jag pratade med lät lite osäker exakt om det var det som var taget eller inte. Annars låter ju symtomen lite som glutenbesvär eller hur?
    Ni har aldrig uteslutit vete eller? Tycker det borde ha uteslutits och provocerats vid pos för vete för att se om han faktiskt reagerar eller inte. 

Jag skulle nog kunna sätta något på att det är havre och vete... Tyvärr, och i så fall blir det bara sämre och sämre.
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2012-02-13 21:47:36 följande:
    Ni har aldrig uteslutit vete eller? Tycker det borde ha uteslutits och provocerats vid pos för vete för att se om han faktiskt reagerar eller inte. 

Jag skulle nog kunna sätta något på att det är havre och vete... Tyvärr, och i så fall blir det bara sämre och sämre.

Nej, vi uteslöt aldrig vete iom att läkaren sade att vi skulle ge. Först kände jag mig osäker, men det gick rätt bra och när vi gjorde test för enbart sädesslagen lite senare (för snart 1 år sedan) så visade provet negativt på allt. Så då kände jag mig lugnare.

Men nu är jag inte lugn....både jag och maken har flera gånger nu sagt att NÅGOT är det som han reagerar på. Så här har magen inte betett sig tidigare och han har aldrig haft eksem i rumpan (nu har det blossat upp 3 ggr på de senaste 2-3 veckorna...). Sen undrar man ju såklart med dagis hur allt faktiskt funkar där (i praktiken menar jag), han har ju nyss börjat där.

Men det finns flera indikatorer på att vi har något mer att finna och som ställer till det....Eksem som envisas (såg bättre ut för ett halvår sedan), viktkurva som fortsätter dala, gasig i magen, orolig sömn, kladdiga senapsgula avföringar med hela matbitar i, starkt luktande fisar och avföring.....Inte helt normalt kan jag tycka. Dock blir jag panikslagen nästan över att den här följetången av sökande efter allergier/orsaker aldrig lugnar sig....Ibland är drt allt annat än lätt att vara förälder....
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil

Allrona skrev 2012-02-13 19:19:20 följande:
    Vad bra. Om jag inte hittar plamils här i stan så blir det nog en beställning.

Klarar hon plamils då? Är nästan säker att det står "kan innehålla spår av soja" på baksidan på den.

Därför har vi inte vågat testa eftersom mina ungar reagerat på "kan innehålla spår av soja" i risentas produkter. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2012-02-13 22:45:10 följande:
    Klarar hon plamils då? Är nästan säker att det står "kan innehålla spår av soja" på baksidan på den.

Därför har vi inte vågat testa eftersom mina ungar reagerat på "kan innehålla spår av soja" i risentas produkter. 
    Hm, vi brukar ju undvika spår av soja. Men hon klarar risentas som nu har spår av soja så då kanske hon kan klara chokladen också Obestämd Kanske värt att testa men får nog fundera lite på det.... Hon verkar ju inte lika känslig längre. I somras klarade hon sojalecitin när hon fick det en gång men när det blev flera gånger på en dag  eller flera dagar i rad reagerade hon så det är ju i alla fall en liten förbättring mot tidigare när hon reagerade direkt på sojalecitin.
  • mithrandil

Allrona: Men så skönt! Går på rätt håll nu då iaf!

Hur går det med LCHF? Visst var det väl du som åt det?

Funderar på att prova, men jag har en undran. Får man äta naturligt glutenfritt bröd och knäckebröd och sådär? Jag var så bra i magen igår, så åt jag lite havregrynsgröt på kvällen och vips så var jag "dålig" igen.
    Samma idag. Var jättebra i magen efter att ha använt laxoberal droppar 2 dagar i rad men så åt jag några bitar godis och nu är jag gravid i 5 månaden och har jätteont i magen. :S     

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • skånegås
    mithrandil skrev 2012-02-13 23:01:57 följande:
    Allrona: Men så skönt! Går på rätt håll nu då iaf!

Hur går det med LCHF? Visst var det väl du som åt det?

Funderar på att prova, men jag har en undran. Får man äta naturligt glutenfritt bröd och knäckebröd och sådär? Jag var så bra i magen igår, så åt jag lite havregrynsgröt på kvällen och vips så var jag "dålig" igen.
    Samma idag. Var jättebra i magen efter att ha använt laxoberal droppar 2 dagar i rad men så åt jag några bitar godis och nu är jag gravid i 5 månaden och har jätteont i magen. :S     
    Men GRATTIS! Vid LCHF går man på andelen kolhydrater. De mest extrema ligger under 5% men jag har kört lite då jag orkat och haft min gräns kring 10% kolhydrater. Och inte varit så strikt. Är du gravid är det närmare 10 än 5% du ska ligga. Vet att det finns en gravid-LCHFtråd under kost under allmänna rubriker. Kolla där!
  • Miralicia
    Allrona skrev 2012-02-13 22:58:09 följande:
    Hm, vi brukar ju undvika spår av soja. Men hon klarar risentas som nu har spår av soja så då kanske hon kan klara chokladen också Obestämd Kanske värt att testa men får nog fundera lite på det.... Hon verkar ju inte lika känslig längre. I somras klarade hon sojalecitin när hon fick det en gång men när det blev flera gånger på en dag  eller flera dagar i rad reagerade hon så det är ju i alla fall en liten förbättring mot tidigare när hon reagerade direkt på sojalecitin.
    Det är nog risk för mer spår av i chokladen än i risentas mjöler om man ser till vad Risenta skrivit om det och hur chokladtillverkning går till.

Men en liten varning bara för Plamils choklad, just ur sojasynpunkt. Plamil tillverkar choklad för flera olika distributörer. Den som Kung Markatta säljer är med spår av soja, men Plamil tillverkar också nästan lika dan choklad för andra distributörer och där de har sojamjöl som ingrediens och förpackningarna är snudd på identiska, så kolla att det är Kung Markatta-Plamil och inte plamils för ngn annan distributör
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-02-14 09:17:52 följande:
    Skånegås: haha. Jag är inte gravid. Magen svullnar efter intag an sädesslag. haha. :)
    skendräktig ;)