• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    mithrandil skrev 2012-02-13 23:01:57 följande:
    Allrona: Men så skönt! Går på rätt håll nu då iaf!

Hur går det med LCHF? Visst var det väl du som åt det?

Funderar på att prova, men jag har en undran. Får man äta naturligt glutenfritt bröd och knäckebröd och sådär? Jag var så bra i magen igår, så åt jag lite havregrynsgröt på kvällen och vips så var jag "dålig" igen.
    Samma idag. Var jättebra i magen efter att ha använt laxoberal droppar 2 dagar i rad men så åt jag några bitar godis och nu är jag gravid i 5 månaden och har jätteont i magen. :S     
    Jag rekommenderar verkligen att testa lchf om du har problem med magen. Mina magproblem har helt försvunnit med lchf. Sen hjälper det såklart inte alla med det är helt klart värt att testa. Du får inte äta glutenfritt bröd. Man kan baka eget bröd, jag har bara testat hårt bröd och det blir riktigt bra. Då bakar man med mandelmjöl och eftersom min dotter tål mandel kan hela familjen äta det brödet. Perfekt! Det man brukar baka glutenfritt bröd på, ris, majs, bovete osv innehåller massor med kolhydrater. Innan du börjar så läs på ordentligt om vad du får äta och vad du inte får äta. Efter några dagar mår de flesta lite halvdåligt men det brukar gå över efter en vecka eller två. Här är en bra sida för nybörjare: http://www.kostdoktorn.se/lchf/
    och lite om magproblem http://www.annahallen.se/lchf-och-magenhttp://www.annahallen.se/mat-och-ibs

Det finns ju såklart också en tråd om lchf här på fl  www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html

Och så är det såklart bara att fråga mig om du undrar någon, jag svarar gärna på frågor

• Allrona
    Miralicia skrev 2012-02-14 09:10:53 följande:
    Det är nog risk för mer spår av i chokladen än i risentas mjöler om man ser till vad Risenta skrivit om det och hur chokladtillverkning går till.

Men en liten varning bara för Plamils choklad, just ur sojasynpunkt. Plamil tillverkar choklad för flera olika distributörer. Den som Kung Markatta säljer är med spår av soja, men Plamil tillverkar också nästan lika dan choklad för andra distributörer och där de har sojamjöl som ingrediens och förpackningarna är snudd på identiska, så kolla att det är Kung Markatta-Plamil och inte plamils för ngn annan distributör
    Okej, vet inte om jag vågar testa den chokladen då. Kanske får beställa på nätet istället. Frakten var bara på 19:-så det var ju inte så farligt (har ju allergimats frakt i färskt minne.....)
  • mithrandil
    Allrona skrev 2012-02-14 10:15:06 följande:
    Jag rekommenderar verkligen att testa lchf om du har problem med magen. Mina magproblem har helt försvunnit med lchf. Sen hjälper det såklart inte alla med det är helt klart värt att testa. Du får inte äta glutenfritt bröd. Man kan baka eget bröd, jag har bara testat hårt bröd och det blir riktigt bra. Då bakar man med mandelmjöl och eftersom min dotter tål mandel kan hela familjen äta det brödet. Perfekt! Det man brukar baka glutenfritt bröd på, ris, majs, bovete osv innehåller massor med kolhydrater. Innan du börjar så läs på ordentligt om vad du får äta och vad du inte får äta. Efter några dagar mår de flesta lite halvdåligt men det brukar gå över efter en vecka eller två. Här är en bra sida för nybörjare: www.kostdoktorn.se/lchf/
    och lite om magproblem www.annahallen.se/lchf-och-magenwww.annahallen.se/mat-och-ibs

Det finns ju såklart också en tråd om lchf här på fl  www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html

Och så är det såklart bara att fråga mig om du undrar någon, jag svarar gärna på frågor
    Tack för ditt svar. :)
    Nej, då tror jag inte LCHF är något för mig. Ska nog prova naturligt glutenfri diet istället. Är bara sädesslag jag känner att jag får problem av + minska kraftigt på sockerintaget.  
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • billybiceps

Hej!

Jag spinner vidare på lchf-spåret. Ni här inne som äter det och säger att ni mår bra, är ni intoleranta mot mejeriprodukter? Om ni är det, lyckas ni få det att bli bra ändå? 
    Hur gör ni med rotfrukter, utesluter ni det helt också?

Jag undrar om någon har lite mer djupgående information, träffade en dietist som också föreslog lchf-metoden. Hon menade på att genom att ta bort baljväxter också så tog man bort lektiner och genom att undvika kolhydrater minskade man tydligen ner på socker (stärkelse?). Är det någon som har koll på sånt här, varför det är bra att undvika dessa och är det att man tar bort just dessa saker som gör att ni mår bättre tror ni?

• Allrona
    billybiceps skrev 2012-02-14 13:30:30 följande:
    Hej!

Jag spinner vidare på lchf-spåret. Ni här inne som äter det och säger att ni mår bra, är ni intoleranta mot mejeriprodukter? Om ni är det, lyckas ni få det att bli bra ändå? 
    Hur gör ni med rotfrukter, utesluter ni det helt också?

Jag undrar om någon har lite mer djupgående information, träffade en dietist som också föreslog lchf-metoden. Hon menade på att genom att ta bort baljväxter också så tog man bort lektiner och genom att undvika kolhydrater minskade man tydligen ner på socker (stärkelse?). Är det någon som har koll på sånt här, varför det är bra att undvika dessa och är det att man tar bort just dessa saker som gör att ni mår bättre tror ni?

Jag är inte laktosintolerant men kan få ont i magen av för mycket mejeri, därför blandar jag laktosfritt och vanliga mejeriprodukter. Om man inte ska gå ner i vikt finns det ingen anledning att utesluta rotfrukter. Jag äter tom potatis nån gång ibland om det bjuds när man är bortbjuden.

Vet inte svaret på din andra fråga men rekomenderar dig att läsa kostdoktorn.se och http://www.annahallen.se/ där finns det säkert svar på din fråga. 
  • t0va

Nej nu jävlar blir jag förbannad!
    Fick hem räkningen för livmedelshänvisningen, dvs. sonens ersättning som vi hämtade ut. 230kr för ett uttag, ny taxa from årsskiftet förut kostade det 170kr.

Detta för att vi inte får recept att hämta ut via apoteket. Det är ju samma pris som om vi hämtar ut resten vi har på apoteket 6 burkar a 120kr och då får det hemkört än att få 12 burkar via sjukhusköket, måste åka dit och hämta och betala 230kr.

Såhär får det väl inte vara, ska vi få mer sen så blir det ju skitdyrt att hämta tex. pasta och mjöl.

Får de nu för sig att vi ska betala 230kr till för att de inte hade allt hemma utan vi fick komma tillbaka veckan efter så kommer jag bli rasande.

Vad betalar ni andra?

• t0va

grrr... jag vill också få ut via apoteket och slippa ringa och tjata och dubbelkolla och åka dit och hämta på tider ingen vanlig människa har tid. Ska ta upp det med läkaren, men det är väl för att landstinget vill suga ut varje liten krona, de beställer ju ändå från apoteket så låt mig göra det själv istället. {#emotions_dlg.djavulsk}