• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    t0va skrev 2012-02-17 21:45:16 följande:
    druvsockret är inte vete i alla fall, borde vara samma med glukossirapen.
    Kanon! Sitter och skriver en lista till våra föräldrar vad hon kan äta. De vill inte längre ha en lista på vad hon inte kan äta för den är för lång FörvånadFlört
  • t0va
    Allrona skrev 2012-02-17 22:01:40 följande:
    Kanon! Sitter och skriver en lista till våra föräldrar vad hon kan äta. De vill inte längre ha en lista på vad hon inte kan äta för den är för lång FörvånadFlört
    ha, ha... ja en sån har jag med. När svärmor ska passa sonen så kör hon alltid med frukt och sen potatis och korv i någon form från scan för det har hon lärt sig är ok. Ibland om det ska firas lite mer så blir det köttbullar också.
  • Bobbosmamma

Hej hej... Är det ngn som vet om risvinsvinäger inehåller spannmål?? Eller om sushi funkar om man äter utan allt och lite till hmm som vi gör. Min tjej tål ju lax o ris. Tänker om det är ok att ge typ nigiri eller vad det heter, alltså inte sjögräsrullar utan bara bitarna med ris o fisk eller avocado o sånt. Inte för att hon lär äta det Men kan va bra att veta o mdet är ok att hon får pilla med det. Eftersom Loa inte kan äta korv eller färdigköttbullar o sånt är jag ute eftër nån snabbmat som kanske kan funka att erbjuda....

• Avena

En fråga till er som kan detta lite bättre än jag:

Lilleman åt en (eller en halv..) pepparkaka igår. Jag trodde det var okej eftersom det står veg. margarin, olja och fett. Tänkte att fett stod för det veg. margarinet och oljan typ. Men efter en skitjobbig natt och en pojk full med exem tänker jag nu att fett är lika med mjölk! Har jag rätt?

• Kavat
    Avena skrev 2012-02-18 11:09:14 följande:

Lilleman åt en (eller en halv..) pepparkaka igår. Jag trodde det var okej eftersom det står veg. margarin, olja och fett. Tänkte att fett stod för det veg. margarinet och oljan typ. Men efter en skitjobbig natt och en pojk full med exem tänker jag nu att fett är lika med mjölk! Har jag rätt?

Kanel?
  • trollis 81

Avena: vår dietist sa att man skulle se upp lite med veg margarin för i margarin stoppar dem i allt möjligt skit

• SockerStinn
    Avena skrev 2012-02-18 11:09:14 följande:

Det är ingen mjölk i det, men kryddorna i pepparkakor kan sabba de bästa magar. Var det ägg i?
  • Avena

Hm...då var det kanske inte mjölk då.
    Ägg? I pepparkakor? Låter inte det konsigt? Och jag hade nog reagerat om det stått ägg. Eller kan det stå något annat då? 
    Kanel? Ingen aning...men det kan kanske vara någon krydda... Har slängt kartongen nu men det var Annas pepparkakor. Kan man hitta innehållsförteckningen på nätet?

• 2små2stora
    Avena skrev 2012-02-19 11:49:32 följande:
    Hm...då var det kanske inte mjölk då.
    Ägg? I pepparkakor? Låter inte det konsigt? Och jag hade nog reagerat om det stått ägg. Eller kan det stå något annat då? 
    Kanel? Ingen aning...men det kan kanske vara någon krydda... Har slängt kartongen nu men det var Annas pepparkakor. Kan man hitta innehållsförteckningen på nätet?
    http://www.annas.se/artikel.asp?strukturId=16
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2prinsessor

Tänkte höra om någon har barn/ni själva som reagerat på någon viss sorts rapsolja och ni har testat nån annan sort, som funkar. Vilken sort funkar isåfall?