• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

1e% av dagsintaget energi bör utgöras av omega 3. Kokosfett innehåller en del omega 6 men endast ytterst lite omega 3. Men man får även i sig små mängder omega 3 i nästan all mat. Linfrö innehåller mer omega 3 än rapsolja, har du testat linfröolja?

Kokosfett anses däremot ha andra hälsovinster så en blandning kanske är bra

• Allrona

Bobbosmamma - jag läser en kurs i näringlära just nu och där får vi i alla fall lära oss att omega 3 och omega 6 inte kan bildas av kroppen utan måste tillföras via kosten.

• 2prinsessor
    Allrona skrev 2012-02-19 20:18:32 följande:
    1e% av dagsintaget energi bör utgöras av omega 3. Kokosfett innehåller en del omega 6 men endast ytterst lite omega 3. Men man får även i sig små mängder omega 3 i nästan all mat. Linfrö innehåller mer omega 3 än rapsolja, har du testat linfröolja? Kokosfett anses däremot ha andra hälsovinster så en blandning kanske är bra

Det är ju bara det att hon BARA äter kokt ris, d-droppar, neocate advance, banan, broccoli och kaprifolkött (som skall innehålla höga halter av omega-3) inget mer. Då får hon nog inte i sig så mycket mer än det som är i köttet o neocaten? Och jag undrar hur man vet om det räcker??
  • 2prinsessor
    Bobbosmamma skrev 2012-02-19 20:07:56 följande:
    Ja visst är det olja i Neocaten! Jag har frågat den dietisten vi gick hos förut om det här med omega 3 (inte 6). Hon menade att omega 3 i den rapsolja som man får i sig av att tillaga mat räcker. Hon sa också, o ritade en tecknig?) på att/hur kroppen sjäv kan bygga omega 3 fettsyror. Men jag vet inte vad jag ska tro. Tycker det här  med omega är svårt o jättesvårt att få en uppfattning om de får i sig tillräckligt......

Hoppas jag hittar nån rapsolja hon tål!! Då behöver jag inte fundera mer. Eller om det möjligtvis räcker med den rapsoljan som är i neocaten då?
  • Allrona
    2prinsessor skrev 2012-02-19 20:47:53 följande:
    Det är ju bara det att hon BARA äter kokt ris, d-droppar, neocate advance, banan, broccoli och kaprifolkött (som skall innehålla höga halter av omega-3) inget mer. Då får hon nog inte i sig så mycket mer än det som är i köttet o neocaten? Och jag undrar hur man vet om det räcker??
    Vet tyvärr inte. Jag ger omega-3 tillskott för att vara på den säkra sidan. Men testa linfröolja, tror själv jag ska köpa hem det och testa
  • Bobbosmamma
    Allrona skrev 2012-02-19 20:22:59 följande:
    Bobbosmamma - jag läser en kurs i näringlära just nu och där får vi i alla fall lära oss att omega 3 och omega 6 inte kan bildas av kroppen utan måste tillföras via kosten.
    Jaha du ser. Underbart hur man kan lita på kompetensen hos vårdpersonal. Verkligen betryggande. Not. En sådan där kurs borde väl jag också går så jag har nån koll. 
  • Bobbosmamma
    Bobbosmamma skrev 2012-02-19 21:00:27 följande:
    Jaha du ser. Underbart hur man kan lita på kompetensen hos vårdpersonal. Verkligen betryggande. Not. En sådan där kurs borde väl jag också går så jag har nån koll. 
    Obs jag är själv ssk och vet att det också finns gott om folk i vården som HAR koll. Men vissa har inte. Bara så ingen tar illa upp;)
  • 2små2stora
    Bobbosmamma skrev 2012-02-19 21:02:03 följande:
    Obs jag är själv ssk och vet att det också finns gott om folk i vården som HAR koll. Men vissa har inte. Bara så ingen tar illa upp;)
    Vi har en dietist som inte har någon koll alls på allergimat, däremot jätteduktig med diabeteskost
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    Bobbosmamma skrev 2012-02-19 21:00:27 följande:
    Ja, det känns faktiskt bra att få lite koll själv. Vår dietist går inte att lita på alls så för att få lite koll själv sökte jag in till en distanskurs i närinslära. Det är mycket intressant faktiskt och jag är nöjd att att jag började läsa det. Dock är det lite svårt att hinna med 50% studier tillsammans med 100% jobb och utöver det all extra tid som den lilla allergikern tar....