• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    2prinsessor skrev 2012-02-19 19:29:21 följande:
    Här står det ju att det innehåller både omega 6 och omega 9?! Stod det inte där jag läste? Vad ska man tro på då? Fast omega3 saknas ju fortfarande..
    "Man har också funnit att en diet som innehåller kokosolja stödjer omvandlingen av fettsyror till ett optimalt förhållande mellan omega 3 och omega 6 vilket också är eftersträvandsvärt för livslång hälsa."

Står ilänken ovan.

Du får forska mer om det Allrona!
  • Allrona
    Kavat skrev 2012-02-19 21:16:37 följande:
    "Man har också funnit att en diet som innehåller kokosolja stödjer omvandlingen av fettsyror till ett optimalt förhållande mellan omega 3 och omega 6 vilket också är eftersträvandsvärt för livslång hälsa."

Står ilänken ovan.

Du får forska mer om det Allrona!
    Mmm får ta tag i det. Men nu måste jag luta huvudet över böckerna och läsa om mineraler och sen vitaminer

Återkommer om jag hittar ngt intressant om kokosolja eller omega3/omega6.  
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2012-02-19 21:15:44 följande:
    Ja, det känns faktiskt bra att få lite koll själv. Vår dietist går inte att lita på alls så för att få lite koll själv sökte jag in till en distanskurs i närinslära. Det är mycket intressant faktiskt och jag är nöjd att att jag började läsa det. Dock är det lite svårt att hinna med 50% studier tillsammans med 100% jobb och utöver det all extra tid som den lilla allergikern tar....
    Undrar om det finns som valbar kurs i spec.utbildningen. Det måste jag komma ihåg att kolla upp.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2prinsessor
    Kavat skrev 2012-02-19 21:16:37 följande:
    "Man har också funnit att en diet som innehåller kokosolja stödjer omvandlingen av fettsyror till ett optimalt förhållande mellan omega 3 och omega 6 vilket också är eftersträvandsvärt för livslång hälsa." Står ilänken ovan.  Du får forska mer om det Allrona!

Allrona skrev 2012-02-19 21:24:09 följande:
    Mmm får ta tag i det. Men nu måste jag luta huvudet över böckerna och läsa om mineraler och sen vitaminer Återkommer om jag hittar ngt intressant om kokosolja eller omega3/omega6.  

Låter bra, både om kokosoljan och att du återkommer allrona!
  • kutiom

Vill bara fråga lite. Ni som är nötallergiker, kan ni känna av om något luktar nötter? Vissa saker som t.ex. choklad innehåller ofta nötter och min dotter kan lukta sig till detta. Men ibland smakar hon även för säkerhets skull, hon vill ju tycka om det, och spottar ut då det även smakar nötter.

Är bara lite nyfiken om ni känner av samma sak eller om vi helt enkelt inbillar oss här

Hon har inte visat några direkta reaktioner, senaste gången kliade det bara lite i munnen men jag är lite osäker på om man kan bygga upp så att man blir allergisk. Hade ju varit ytterst tråkigt. Hittar dock ingen information på nätet när jag letar, ni kanske vet något om detta?

• Trasan0606
    kutiom skrev 2012-02-22 20:35:11 följande:
    Vill bara fråga lite. Ni som är nötallergiker, kan ni känna av om något luktar nötter? Vissa saker som t.ex. choklad innehåller ofta nötter och min dotter kan lukta sig till detta. Men ibland smakar hon även för säkerhets skull, hon vill ju tycka om det, och spottar ut då det även smakar nötter.

Är bara lite nyfiken om ni känner av samma sak eller om vi helt enkelt inbillar oss här

Hon har inte visat några direkta reaktioner, senaste gången kliade det bara lite i munnen men jag är lite osäker på om man kan bygga upp så att man blir allergisk. Hade ju varit ytterst tråkigt. Hittar dock ingen information på nätet när jag letar, ni kanske vet något om detta?
    Jag kan bara lukta mig till om det finns hela nötter i. Däremot känner jag på första tuggan om det är nötter i eller ej, behöver bara få in det i munnen i princip.  Är inte heller jätteallergisk utan kan spotta ut det alt svälja om det bara är en minibit.
  • SanTan
    kutiom skrev 2012-02-22 20:35:11 följande:
    Många gånger när man känner av nötter "lite gran" med "bara" kli i munnen beror detta på en korsreaktion av pollenallergi. Jag tycker ni ska försöka reda ut om er dotter är äkta allergisk mot nötter (gissar på att det är hasselnötter du pratar om???) eller om det är en korsreaktion.

Jag själv kallar mig inte nötallergiker, men jag skulle tro att jag får utslag om jag skulle testa hasselnöt vid ett pricktest. Jag äter alla typer av hasselnötscreme, nogger, Geicha etc men har svårt för att äta hela hasselnötter. Då kliar det i munnen, läpparna känns obehagliga och det kliar i öronen (!!!). Men jag undviker inte nötter för det... plockar bara bort då jag ser att något innehåller hela hasselnötter.

Jag får samma typ av reaktion av äpple och kiwi, men jag äter detta med.... I alla fall äpple. Kiwi är så lätt att undvika men jag älskar äpple!

Nysningar kan jag få när jag skalar potatis.

Men som sagt, jag känner inte att jag är allergisk mot nått av detta. Däremot är jag allergisk mot pollen (Björk, Ek, Gräs, Gråbo, Hö) och Pälsdjur (Häst, Hund, Katt).

Jag tror inte att allergin kan bli värre om man som i mitt fal äter nötter även om man känner att det är lite obehagligt ibland. Men jag vet inte säkert... Kanske har jag fel!!!!!
  • kutiom

Jag har bokat tid för ett pricktest till henne, vill ju gärna veta om ifall hon nu är allergisk. De sa däremot att de inte tog med nötter då utan då var man tvungen att ta ett blodprov och få en läkare till att ordinera det? Konstig värld. Så vi testar med pricktestet först.

Lustigt det där med korsreaktioner, de kan ju lura en till att tro att det är värre än det är! Hoppas få lite klarhet om några veckor när vi väl får pratat med de lite mer kunniga.

Jag skulle tro att det är hasselnötter det gäller men då det väl brukar vara dessa man blandar i choklad men då det inte fanns någon innehållsförteckning kan det ha varit lite vad som helst.

• SanTan
    kutiom skrev 2012-02-23 11:20:34 följande:
    Jag har bokat tid för ett pricktest till henne, vill ju gärna veta om ifall hon nu är allergisk. De sa däremot att de inte tog med nötter då utan då var man tvungen att ta ett blodprov och få en läkare till att ordinera det? Konstig värld. Så vi testar med pricktestet först.

Lustigt det där med korsreaktioner, de kan ju lura en till att tro att det är värre än det är! Hoppas få lite klarhet om några veckor när vi väl får pratat med de lite mer kunniga.

Jag skulle tro att det är hasselnötter det gäller men då det väl brukar vara dessa man blandar i choklad men då det inte fanns någon innehållsförteckning kan det ha varit lite vad som helst.
    Båda mina tjejer är allergiska mot jordnötter. Dom reagerar på det och mår dåligt då dom äter det. FÖr att få det bekräftat så gjordes ett pricktest på jordnöt och andra nötter (jordnöt är ju eg ingen nöt). Båda tjejerna fick däremot utslag på hasselnöt på pricktestet, men ingen av dom har visat någon reaktion av det!

Efter pricktested fick vi besked om att undvika hasselnöt. Vi ska dock få komma och göra en provoaktion på allergimottagningen av just hasselnöt. Lilla tjejen har kontaktreaktion mot rå morot och har även obehag på läpparna av äpple och banan. Jag tror att båda tjejerna fick reaktion på hasselnöt för att dom har pollenallergi, och att dom då eg kan äta typ nogger och ballerinakex. Det har ju inte varit nått problem innan dom gjorde pricktestet! Hade det inte varit för att dom är allergiska mot jordnöt hade vi nog inte fått veta att dom är allergiska (???) mot hasselnöt.... MEn dom visade på hasselnötsallergi på blodprovet med, men det kan dom göra även om det är en korsreaktion enligt sköterskan....

Skumt det där. Men så klart ska man vara uppmärksam och noga med det där med nötter. Det kan vara en farlig allergi.

Men vi undviker sådant som det står "spår av jordnötter" på, men inte "spår av nötter", då vi aldrig märkt nått av allergi mot nöt. HOppas vi snart får komma och göra provoaktionen... Det tar TID att få en tid!!!
  • Sephyria

Nån som har liknande erfarenhet som mig eller som vet varför min son inte kan sova utan tavegyl? Han har fått tavegyl varje kväll de senaste 5 månaderna. Försökte trappa ner i december men då började ögonen klia som bara den (var därför vi började från första början) så han klara inte sova. Fick därför gå tillbaka till ursprungsdosen.

Nu är det 3:e natten som han är helt utan tavegyl (ska göra pricktest
    på måndag så dom ville att han skulle ha varit utan i 5 dygn innan). Dessa kvällar har han vaknat en gång i timmen eller oftare på kvällarna. När jag har gått och lagt mig har han fått komma till min säng. Ligger och kastar sig fram och tillbaka, gnyr och far runt som en virvelvind hela natten MEN han kliar sig inte. Vi gjorde oss av med katterna för ett par månader sen så kanske är det som vi misstänkte dom som var orsaken till klådan.

Men då är frågan vad det är som gör att han inte sover? Om det nu inte var klådan som var orsaken. Är det bara så att det är den tröttande effekten av medicinen som har hjälpt? Vill ju inte använda den som sömnmedicin, om den inte fyller ett egentligt syfte för allergin, men fixar inte heller alla dessa sömnlösa nätter heller. Han sover inte exemplariskt på tavegyl heller men det är ändå en enorm skillnad.