• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-08-27 21:38:02 följande:
    En tilläggsfråga - nån som minns ungefär när de slutar stoppa allt de ser på golvet i munnen?
    Gissar att det värsta (brödsmulor, grus och allt möjligt inomhus) hade gått över runt 14 månader. Nu vid 21 månader händer det att hon plockar matrester från golvet, under stolen, men bara där. Men om man aldrig tillåtit det från början går det säkert mycket bättre :) Vid tänder åker fortfarande en del saker in.

Man kan tydligen få resurs på dagis. Vet inte hur svår allergin ska vara.
  • ränderpåtvären

Om man varken vill använda Milda eller Carlshamn kan man använda vanligt kokosfett när man gör bullar?

• längtan 80

Vi har resurs på förskolan.

En fråga, tösens reaktio (se tidigare inlägg) kan kanske vara reaktion på sojagrädden? efterssom hon är mjölkproteinallergiker och kroppen är ansatt av virus. Kan kanske kroppen bli förvirrad och ta det för mjölk. Sojan har vi varit försiktiga med fram till för ett tag sedan då hon fått sojaglass (hemmagjord) och sojgyrt. 

• ränderpåtvären

Längtan 80,  kliade i min hals av soja vid sista förkylningen. Tror sojaallergi är boven här nu, och att hon inte längre tål att jag äter det. Gjorde en miss och använde Milda med sojalecitin en gång, äter ju alltid bredbara smöret (utan soja), trodde det var samma produkt i annan förpackning. Lurigt.

Vad gömmer sig soja bakom? Får lite panik med alla e-nummer och krångliga formuleringar. Och vegetabilisk olja är rätt luddigt.

• Miralicia
    längtan 80 skrev 2012-08-29 17:24:09 följande:

Gruvar mig för natten. förra natten var nog natten som gud glömde, med skrik och gråt var 10e minut. sparkar och slängningar. Jag har en bula+blåning över ena ögonbrynet. Fruktansvärt. Vet inte vad det var denna gång. Hon har haft feber, likssom många på föris, men feberfri  i går. Gav henne hemmagjord glass i gårkväll på sojagrädde, ägg och frysta bär. Det enda som jag funderar på att det kan vara är vinbären i de frysta bären. Hon har tidigare fått problem med färska jordgubbar, vi har fått problem med röda äpplen.  Kan man reagera så här på överkänslighet på det röda? Kanske också för att hon har virus i kroppen. ??

Tösen har inte sovit i dag, borde vara jättetrött, började bli trött nu och sprang till sitt rum med pappa för att bygga torn- rädd för att somna  

Jag skulle nog med bra mkt större sannolikhet misstänka soja och/eller ägg långt, långt innan vinbär.
    Både soja och ägg hör till de 5 vanligaste allergierna hos småbarn (mjölkprotein, ägg, soja, vete och fisk), vilka står för närmre 90% av födoämnesallergierna.
    Ägg i glass blir dessutom extra allergent eftersom det är rått jämfört med om det är ägg i pannkaka, sockerkaka etc.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2012-08-31 09:59:58 följande:
    Jag skulle nog med bra mkt större sannolikhet misstänka soja och/eller ägg långt, långt innan vinbär.
    Både soja och ägg hör till de 5 vanligaste allergierna hos småbarn (mjölkprotein, ägg, soja, vete och fisk), vilka står för närmre 90% av födoämnesallergierna.
    Ägg i glass blir dessutom extra allergent eftersom det är rått jämfört med om det är ägg i pannkaka, sockerkaka etc.
    längtan 80

Instämmer med Miralicia. Tål hon inte mjölk så är risken att hon inte tål soja relativt stor, om hon inte dricker sojadryck dagligen utan reaktioner?
    Men äter hon rått ägg annars?
  • Kavat
    ränderpåtvären skrev 2012-08-29 22:35:24 följande:
    Om man varken vill använda Milda eller Carlshamn kan man använda vanligt kokosfett när man gör bullar?
    Ingen aning, men borde rimligtvis funka. Testa och återkom med resultatet!
  • Kavat
    ränderpåtvären skrev 2012-08-30 21:42:31 följande:
    Längtan 80,  kliade i min hals av soja vid sista förkylningen. Tror sojaallergi är boven här nu, och att hon inte längre tål att jag äter det. Gjorde en miss och använde Milda med sojalecitin en gång, äter ju alltid bredbara smöret (utan soja), trodde det var samma produkt i annan förpackning. Lurigt.

Vad gömmer sig soja bakom? Får lite panik med alla e-nummer och krångliga formuleringar. Och vegetabilisk olja är rätt luddigt.
    Soja och baljväxter, finns namn på i min blogg är på sjalbarn, eller så kollar du utanallt.blogspot.se/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider
  • Kavat
    Mina småtroll skrev 2012-08-29 16:00:05 följande:
    Är det någon som kan berätta lite om äggallergi?

Min 16-månaders läkare ringde nyss o berättade att han hade antikroppar mot ägg, så nu skulle vi börja med äggfritt (han har redan mjölkprotein o reflux). Jag kommer inte i kontakt med dietisten förräns i morgon. Så tänkte höra om ni har lite tips nu innan

Finns ägg i vanliga livsmedel? Pålägg osv. Vilka ord ska man hålla utkik efter? 
    Kolla i ts, där finns länkat till äggallergitråden. Där finns mer tips och råd. Ja, ägg finns i pålägg som t.ex leverpastej. Ovo.. betyder ägg, annars så brukar det stå ägggula, äggvita, ägg.

Maränger är lurigt för det finns de som är gjorda helt på mjölk och de som är gjorda helt på ägg.
  • Kavat
    barefoot skrev 2012-08-27 23:20:35 följande:
    Angående fsk kan jag berätta att jag fortfarande är hemma med en pojke som fyller 4 i jan. Har gjort allt vi kan för att få Sve 4e största stad att öppna allergiförkola, har tom fött löfte i tidningen men det händer INGET. Nu jobbar vi för att han ska kunna gå 3h/fm utomhus på ett ur och skur dagis. Jag har jobbat sporadiskt kvällar och helger samt pluggat. Ska nu söka mer stabilt kvällsjobb.
    Nog för att det är toppen med allergifödskola om de får gå där, men de SKA klara av det på ett vanligt dagis och dessutom så kan ni få en resurs som är med vid måltider, extra städ osv om det behövs.

På allergiförskolan här tar de inte bort sädesslag om man reagerar luftburet på det, och har man djur så är man inte välkommen. Det förstår jag ju naturligtvis, men det blir det diskriminering åt andra hållet. Jag skulle önska ett dagis där man inte får ta in sädesslag, ägg, mjölk, fisk, men att djur var tillåtna.

Dock funkar dagis bra nu, med extra städ, resurs osv. Rektorn kan begära pengar från kommunen för en extra resurs om det behövs för att ditt barn ska klara att vara på dagis. De måste dessutom ta bort t.ex ägg och fisk om  det finns barn som reagerar lufbturet. Andra allergier verkar det dock svårare med. Men efter de är tre år så finns det lagar som ska följas...