• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Sousafon: ok ja då låter det kanske som att det kunde vara bra att ha det hemma.

Usch hade hoppats på att det inte skulle dyka upp några fler allergier nu. Har gett lax i några veckor och det har funkat så hade hoppats att det skulle funka med all fisk..

• Trottoarbonden

Vi fortsätter att köra på med väldigt begränsad eliminationsdiet. Under några dagar, då vi även tagit bort majs, har jag tyckt att det blivit bättre. Men bakslag idag, klagade på klåda två gånger... Undrar vad det betyder.

Aerius tablett innehåller majsstärkelse så nu har vi bytt medicin till Clarityn sirap som tycks vara utan allt... Vilkenn djungel det är med vete och majs och allt som kommer därifrån. Jag vet att vi troligen inte kommer behöva vara så supernoga men just nu vill jag verkligen utesluta allt.

Sonens mage har pajjat ihop helt. Han har diarré. Kan det bero på dieten tror ni (äter i huvudsak ris, älg, nöt, äpple, morot)? Eller kanske det är för han varit så oerhört nervös för skolstart och födelsedag...

Är så fundersam. Vore enklare om han hade mått tydligt bättre eller varit helt oförändrad. Nu är det inte tydligt alls, kanske aningens bättre, eller också inte...

Födelsedag här imorgon, har just gjort puffat ris med choklad och pärlsocker på toppen i härliga formar med pirater och prinsessor. Ska göra en tunn tårtbotten med utgångspunkt i receptet på semlor från Utan allt (fast jag inte alls tycker den är god, men har inget alternativ). Ska koka "vaniljkräm" med vatten, socker, vaniljstång och rismjöl. Ska försöka mig på någon slags chokladkräm också och sen lägga på massor av konserverade persikor. Om inte annat så satsar jag på att få den snygg!
    Ska även överraska sonen med chokladglass!
    Hoppas hoppas hoppas han blir nöjd med sin födelsedag, trots att mitt mamma-hjärta gråter då jag inte kan göra tårta och ge godis osv som han egentligen vill.

• Lindsey
    Sephyria skrev 2012-08-17 20:24:54 följande:
    Lindsey: man kan antingen reagera för att man har en glutenintolerans (celiaki) eller för att man har en allergi mot vetemjöl. Vid allergi reagerar man på proteinerna och vid celiaki är det glutenet man reagerar på. Det är två helt olika saker egentligen men förväxlas ofta. Googla på veteallergi så hittar du mer info.
    Okej tack :)
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • ränderpåtvären

Finns det något bra plåster till känslig hud? De vanliga barnplåstren ger utslag.

• Trasan0606

Ränderpåtvären - det finns ju en sensitive som är helt vit. Minns inte vem som gör dom men det är dom som gör typ alla plåster. Kanske kan måla nåt roligt på så barnen tycker om dom också.

Sett dom på Apoteket.

• ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-08-17 22:58:07 följande:
    Ränderpåtvären - det finns ju en sensitive som är helt vit. Minns inte vem som gör dom men det är dom som gör typ alla plåster. Kanske kan måla nåt roligt på så barnen tycker om dom också.

Sett dom på Apoteket.
    Tack Glad Ska leta efter Salvequicks!
  • längtan 80

Sephyrai: Det där med innehåller ingen gluten. Det gäller endast för gränsvärde 20ppm. Är man känsligare än så så räcker det med att ursprunget av tex druvsockret är från vete, kan vara 10 ppm osv man reagerar på. Alla säger att det är glutenfritt om det är under 20 ppm men det räckeri nte för extra känsliga.

• längtan 80

Någon extremkänslig som inte kan äta mildas mjölkfria margarin i ask, 400g? Tösen är extem mjölk å gluten- var helt hopplös, provade att byta tillbaka till carlshamns mjölkfria och hon är återigen lugn go och glad... Kan det vara den som spökade?

• jennsans

Jag mitt pucko lyssnade på personalen på max son sa att pommes fritten är mjölkfri (vilket den säkert är) mwn den samfriteras ju med mjölkprodukter

Resultat = ledsen kille med magsmärtor