• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mor 3barn

Har ni nå tips på hur vi ska göra med maten när vi åker till thailand då vi har 2 barn som är risk allergiker mot fisk och skaldjur samt är pappan lika känslig.

Vi har packa ner 6 adrelin sprutor. 

• längtan 80

Kavat- du vet väll om att försäkringsbolaget matchar summan man får som vårdbidrag. Vi har från båda hållen. Är sååå skönt!!! fattar inte att de på sjukhus osv ger sån info. När jag ringde in och skulle få intyg till ansökan om vårdbidrag så sa de- det för står jag.  TACK- tur att det finns andra i samma situation man får infon i från för inte hade jag hört det av dem.

• längtan 80

Hon har verkat tåla soja tidigare. Tror att kroppen förväxlade proteinet nu bara pga flunsan. De blir ju mer känsliga då.  Vi har lagt till lite sojagrädde och soygurt nu i sommar, förutom gaser har det gått bra tills nu. gaserna var också värre efter att hon fick i sig glukossirap i sommar    Nu är hon förutom flunsan, pigg igen. väntar med rena sojaprodukter tills hon är helt frisk igen och ser.

• Sephyria

Sonen verkar reagera på nåt nu men jag klarar inte lista ut vad. Igår var han lite flammig i ansiktet när han vakna och det blev värre under dagen. Svullnade även lite över näsan och högt upp på kinderna/under ögonen. Det gjorde han för ett par veckor sen också men då trodde jag att det berodde på fisken som han ätit för första gången. Det som är grejen nu är att han knappt ätit annat än välling de senaste dagarna för han har varit sjuk. Kvällen innan han blev flammig blandade jag i mer bovetemjöl i vällingpulvret, annars vet ja inte riktigt vad det skulle bero på om det var maten.

Han har även varit väldigt skrikig både i natt och nu på morgonen.

En tanke som slog mig är om det kan vara nåt ute som är orsaken (typ pollen). Han var inne de dagarna han var sjuk men va ute igen dagen innan han vaknade med flammiga kinder. Han har haft klåda i ögonen under våren som gav sig under sommaren men kom tillbaka igen i augusti men tycker inte att han kliat sig de sista 2 veckorna.

Även haft de här rödflammiga kinderna till och ifrån hela sommaren och trots att vi fört matdagbok så blir ja inte klok på vad det kan va!

• mojäng
    Sephyria skrev 2012-08-27 19:42:53 följande:
    Mojäng: jag hade fått tips av en förälder om att det fanns en allergimottagning på sjukhuset som ligger närmast där vi bor, så kollade på nätet och fick fram kontaktuppgifterna därigenom.

Det är nog många här som känner igen sig i din situation. Att inte bli trodd både kanske av sjukvårdspersonal och av släkt och vänner. Det är tufft och man måste verkligen många gånger kämpa för att få hjälp till sitt barn. Bara för att dom inte själva kan säga hur dom mår så verkar dom inte vara viktiga.

Vi uteslöt alla sädesslagen själv, utan inblandning av läkare. Sonen gick visserligen inte på dagis men där jag bor kräver dom inga intyg heller, men det är lite olika på olika ställen. För att lära mig vad vi kunde ge och inte läste jag mycket i TS blogg. Där finns mycket bra information att läsa och även en del recept.

Vi gör välling så här: Vispa ihop 2,5 dl vatten med 2,5 tsk mjöl (vi kör en blandning av ris- och majsmjöl) och låt sjuda ett par minuter. När det svalnat fyller vi upp flaskan med Risdryck till den mängd vätska vi vill ha (sonen äter 275) och tillsätter sen althera.
    Har inte varit inloggad på datorn på några dagar så har inte kunnat skriva (orkar inte skriva så mycket på mobilen) men jag har läst era svar, och tänkt mycket på hur vi ska göra. 

Vi fick lämna blodprov i torsdags för vete och gluten, fick tjata men det gick, ska invänta svaren och se därefter hur vi ska fortsätta. Är det positivt blir det ju lättare, värre om de är negativa, för då är vi tillbaks i mörkret känns det som.  Får prova själva att ta bort allt vete och prata med förskolan om de kan göra samma. Annars får vi helt enkelt skicka med egen mat, det måste man ju få-- 

Tack för recept på välling, har handlat olika mjölsorter i går så ska testa det i kväll! Hoppas det godkänns, han har druckit Sinlac så länge. Men man kanske kan blanda annars och göra en gradvis övergång..  
  • mojäng
    Trottoarbonden skrev 2012-08-27 20:08:33 följande:
    Mojäng: Ni är inte ensamma! Långt ifrån, tyvärr. Känner också igen mig. Sömnlösheten som håller på att ta kål på en. Känslan av att vara en usel förälder som inte kan hjälpa sitt barn. Att inte bli trodd. Att inte har något riktigt tydligt att visa på, inga prickar eller så utan bara en diffus föräldra-känsla av att det är något som inte är rätt, att barnet lider men man liksom inte kan sätta fingret på det. Att man utesluter och håller barnet på en konstid diet, utan att veta om det faktiskt är till nytta. Att ungen har engergi till max och växer och man därför bara får trista kommentarer tillbaka, som typ att det är jobbigt för alla med små barn så sluta gnälla!

Önskar jag var en av dom som var ute "på andra sidan", som fått koll på läget och kunde berätta min solskenshistoria om hur det vänt för mina pojkar...

Tror absolut att du ska gå på din känsla, att backa tillbaka till det läge som du tror var ok och se om det lugnar sig. Jag förstår att det blir problem med dagis, hoppas du kan få förståelse där även utan läkarintyg. En möjlig variant kan vara att du skickar med mat. Ofta är barn glada om de får samma sak hela tiden så jag tror att du kan släppa en del av ditt dåliga samvete över att du inte ger så varierad kost.
    Rekommenderar också att utesluta sädesslag.
    Håll ut ett par veckor innan ni ger upp.

Något som gjort skillnad för min yngste son var Movicol junior, ett pulver som är mot förstoppning. Min son vaknade också stup i kvarten av magont och gaser. Han bajsade INTE hårt, snarare tvärt om, så jag trodde inte läkaren när hon ville skriva ut det. Men jag provade och nätterna blev betydligt lugnare! Men han bajsar stup i kvarten på dagarna, som en baby som bajsar så fort han äter. Och han går upp sämre i vikt så det känns inte som hållbart i längden, men ljuvligt för familjen att få en paus i vaknätterna....

Stort lycka till!
    Tack! Det känns skönt att vi inte är ensamma, men samtidigt väldigt sorgligt att det finns så många familjer som lider i tysthet. Det är ju exakt så som du skriver, och det verkar finnas så många av oss som inte får någon hjälp och som får testa sig fram hemma. Men nån dag måste det ju bli bättre, det gäller bara att behålla vettet och stå ut tills dess.  Sömnlöshet kan ju få den bästa att bli knäpp, nu har jag varit ledig men hur ska man orka gå och jobba?? Ska börja snart och fasar för det.. 

När jag läser här så verkar det som att det ofta dyker upp symtom som man inte hittar nån orsak till, även när man har uteslutit det man identifierat som källan. Undrar hur det kan vara så. 

Jag tänkte också på det om att skicka med mat, det ska jag göra om de inte kan laga specialmat till honom. Annars får vi ju aldrig veta. 

Bra att ni hittat en tillfällig lösning men Movicol, även om det kanske inte är hållbart i längden, men ibland behöver man bara en paus och få sova ut.. Sen får man nya krafter och kan kämpa vidare. 

Lycka till ni med! 

• mojäng
    längtan 80 skrev 2012-08-28 06:42:12 följande:
    Mojäng, låter som vår tös. Man blev nästan sinnessjuk.Hon skrek och kastade sig runt , allt började när ohn var 5 dagar.  .Introducerade välling och barnet bajsade grönt vatten en gång i timmen.  Tog bort mjölk och började få sova Då blev hennes kost automatisk glutenfri. när jag hittade gröt med gluten i och försökte introducera det i en vecka- stört omöjligt bara av en tesked. Provade även en tsk pasta en gång och samma sak. det är väldigt ovanligt.

blodproverna visade ingenting och kurvorna såg bra ut. Bara 9 dagar med provokation med gluten och tarmen var skadad.

Vi blir fortfarande väldigt deppade. Diagnosen ställdes när hon var 1 år 3 v.  vi kämpar fortfarande varje dag efterssom hon är så ovanligt känslig i sin celiaki.

Obs, om det är celiaki så kommer det troligen inte visas om du har glutenfri kost. Vi klarade inte ens av att införa skiten men hade "tur" att hon var så ovanligt käsnlig.
    Det låter verkligen jobbigt, stackars er lilla tjej :( det är så konstigt att det inte syns på blodproverna, det blir ju svårare att få hjälp då, men skönt att ni nu fått diagnos. 

Ja deppig blir man, det är ett evigt tänkande, provande och kämpande.

Vi har ännu inte glutenfri kost, han fick lite bröd hemma just för att jag tänkte på provet, och på förskolan får han vanlig (fast mjölkfri) kost så han åt pasta där tex i veckan. Får se vad testet säger..  
  • mojäng
    Kavat skrev 2012-08-31 17:50:18 följande:
    Jag ser att du har fått jätte bra hjälp här och välkommen hit!

Jag säger också bort med sinlac och att det låter som det är sädesslag som ställer till det.

Hur går det nu? Har ni något att ge honom? Har du kollat utanallt.blogspot.se/search/label/Inneh%C3%A5..., där kan du får bra hjälp, liksom länkarna i trådstarten, t.ex i min blogg finns mycket matnyttigt.

Vi äter utan mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete, havre, råg, korn majs (inkl druvsocker, glukossirap mm), fisk, nötter mm här hemma nu, även om det lagas flera olika rätter för det mesta för att få ihop det rätt näringsmässigt.

Fråga om du har frågor, så hoppas jag att jag hinner vara här lite mer framöver eller att någon annan kan svara.
    Tack så mycket! Ja helt underbart med så mycket hjälp och informerade svar. 

Ska försöka ta bort sinlac genom att göra egen välling och prova, får testa ikväll!

Tack för länken, kollade lite snabbt nu och det ser intressant ut, ska kolla din blogg också, jättebra med lite tips då det är svårt att komma på bra maträtter, i dag provade vi med pannkakor (mjölk och mjölfria) men det ratades direkt. Hemgjort äppelpure till också men nej, det åkte direkt på golvet. Men jag bakade spciellt bröd utan gluten häromdan och det funkar sådär i alla fall. 

Oj det var mycket ni har tagit bort, vilket jobb att få till näringsriktig mat! Men man lär sig väl när man är tvungen :) är din son utan symtom nu? (ursäkta om du redan skrivit om det, jag har läst men har jättedåligt minne, skyller på sömnbrist) 

Hoppas att jag svarat alla nu, tack för alla svar!  
  • längtan 80

Mojäng. Vi gjorde ett gentest som var posetivt. Tack vare det och symptombeskrivningen så fick vi göra tarmbiopsin. Allt tack vare dr Marie som hade pratat med en forskare om oss och fått reda på att detta prov fanns!!