• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mojäng

Sousafon: vi ger aldrig ägg, jag har haft det i hans mat förut men det var länge sen, men tyckte inte han reagerade då men är osäker på hur det var. Men han kan ju så klart reagera på ägg i maten, tex i pastan som väl har ägg..? 

Han har levt på en väldigt begränsad diet bestående av fisk, kött, potatis, ris, grönsaker (zucchini, aubergine, broccoli, ärtor, majs, morot), havreprodukter, mjölkfritt smör, äpple, päron, och välling gjord på Sinlac, och det har funkat rätt bra tycker vi. Men så kan han ju inte leva i längden. Så vi började med bröd och pasta och då började problemen igen.. Och förra veckan började han på dagis så där får han ju lite av varje som jag inte riktigt vet.. 

Men kanske får tjata mig till test av ägg och vete då..  

• Sephyria

Mojäng: låter som min son. Han kunde inte sova på nätterna om han inte fick antihistamin. Gnydde, kastade sig fram och tillbaka och verkade ha ont i magen. Även en del andra symtom som röda blossande kinder till och ifrån, lite eksem och problem med förstoppning.

Han åt redan fritt från mjölk, ägg, soja, fisk och baljväxter men men han blev inte bra förrän vi tog bort sädesslagen (vete, havre, korn och råg). Han har dock inte celiaki (glutenintolerant) utan allergi/ överkänslighet mot någon/ några av sädesslagen. Vi vet inte vilket/ vilka än men vi ska så småningom börja introducera dem ett i taget för att se vilket av dem han inte tål.

Som du skriver så blev även sonen sämre när vi började ge mat som pasta och bröd. Tror helt klart att du kan va nåt på spåret! Men tänk på att även fast det inte visar nåt på glutenprovet så kan det vara säden han reagerar på! Det är inte heller säkert att det visat på några allergitester. Det enda sättet att veta är att utesluta och sen pröva igen.

Sen vill jag även varna lite för sinlac. Vet att många reagerar på fruktkärnmjölet i den (bl.a. min son). Man kan göra välling på t ex majs-, ris-, eller bovetemjöl istället och tillsätta någon mjölkfri ersättning, om ni nu har det?

• Sephyria

Mojäng: kan också tillägga att även min son gått upp i vikt bra och alltid varit pigg och glad. Dock väldigt aktiv och när han får i sig nåt han inte tål så blir han hyper. Då springer han bara runt, runt å gapar. Antar att om han slappnar av så känner han att han mår dåligt. Först efter att vi plockat bort säden kunde vi få honom att sitta still i 5 minuter framför tv'n. Han är visserligen fortfarande väldigt aktiv men det går inte "överstyr" längre på riktigt samma sätt.. Byt läkare om ni känner att de inte tror på er! Det gjorde vi! Vi skrev en egenremiss/ egenanmälan till allergimottagningen och berätta precis hur det var och att vi inte kände att vi fick tillräckligt med hjälp på barnmottagningen där vi gick. Bara någon vecka senare fick vi en tid!

• mojäng

Tack så jättemycket för svaren, ni anar inte (eller det kanske ni gör) hur mycket det betyder att få respons och få konkreta svar, inte bara känns sig som ett ufo hos läkaren som tycker att så länge han ser frisk ut så är det inga problem. Jag känner att vi orkar inte så länge till med sömnlöshet och oro för sonen. 

Sephyria: fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg, att det finns fler som har det som vi! Och att det faktiskt kan vara allergi det handlar om, det är ju ingen som tror på mig! Det är exakt så sonen håller på, nätterna igenom. Vi kan inte sova i samma rum som honom för då vaknar vi 100 ggr per natt när han gnyr och kastar sig runt i sängen som en tok. Stackars liten får ligga själv i sin spjälsäng och så går vi in de gånger han verkligen gråter. Känns hemskt, men när det varit som värst har jag samsovit igen och då sover jag knappt på hela natten. Han har dock ingen eksem eller utslag, kanske några små röda utslag i nacken nån gång. 

Att han är hyper har jag inte riktigt kopplat ihop med magen, förräns nu.  Hoppas det går över när vi ändrat kosten. 

Ska absolut testa allt som du skrivit Sephyria, kopierar till mitt egentillverkade jättestora word-dokument med info om olika allergier där jag försöker reda ut för mig själv VAD han kan äta och vad vi ska ta bort... inte helt lätt i denna djungel... 

Ska i alla fall börja göra egen välling, nån som har ett bra recept? Tänkte göra på havregryn och riskmjölk, men då kanske han reagerar på havren.. 

Jättebra tips om egenanmälan till allergimottagningen, hade ingen aning om att man kunde göra det! Hur hittade ni rätt mottagning? Ska skriva ett brev i kväll redan och lägga på lådan i morgon, det vore så enormt skönt att få hjälp i det här! Och om vi ska ta bort alla sädesslag också så borde vi ju ha läkarhjälp, och intyg till dagis och så antar jag.. 

Suck det här är verkligen inte lätt, känns som att han bara kan äta kött, fisk, ris och potatis, några enstaka grönsaker, äpple, och dricka riskmjölk. Men det klarar man sig ju inte på i längden. 

Igen, tack för svar, det hjälper verkligen! 

• spökplumpen

Åh vad jag är glad. Lagade raggmunk till grabbarna nu till lunchen och de blev riktigt goda! Rullade in en korv i varje raggmunk för att göra det lite matigare. Båda två åt med god aptit.

• Sephyria

Mojäng: jag hade fått tips av en förälder om att det fanns en allergimottagning på sjukhuset som ligger närmast där vi bor, så kollade på nätet och fick fram kontaktuppgifterna därigenom.

Det är nog många här som känner igen sig i din situation. Att inte bli trodd både kanske av sjukvårdspersonal och av släkt och vänner. Det är tufft och man måste verkligen många gånger kämpa för att få hjälp till sitt barn. Bara för att dom inte själva kan säga hur dom mår så verkar dom inte vara viktiga.

Vi uteslöt alla sädesslagen själv, utan inblandning av läkare. Sonen gick visserligen inte på dagis men där jag bor kräver dom inga intyg heller, men det är lite olika på olika ställen. För att lära mig vad vi kunde ge och inte läste jag mycket i TS blogg. Där finns mycket bra information att läsa och även en del recept.

Vi gör välling så här: Vispa ihop 2,5 dl vatten med 2,5 tsk mjöl (vi kör en blandning av ris- och majsmjöl) och låt sjuda ett par minuter. När det svalnat fyller vi upp flaskan med Risdryck till den mängd vätska vi vill ha (sonen äter 275) och tillsätter sen althera.

• Trottoarbonden

Mojäng: Ni är inte ensamma! Långt ifrån, tyvärr. Känner också igen mig. Sömnlösheten som håller på att ta kål på en. Känslan av att vara en usel förälder som inte kan hjälpa sitt barn. Att inte bli trodd. Att inte har något riktigt tydligt att visa på, inga prickar eller så utan bara en diffus föräldra-känsla av att det är något som inte är rätt, att barnet lider men man liksom inte kan sätta fingret på det. Att man utesluter och håller barnet på en konstid diet, utan att veta om det faktiskt är till nytta. Att ungen har engergi till max och växer och man därför bara får trista kommentarer tillbaka, som typ att det är jobbigt för alla med små barn så sluta gnälla!

Önskar jag var en av dom som var ute "på andra sidan", som fått koll på läget och kunde berätta min solskenshistoria om hur det vänt för mina pojkar...

Tror absolut att du ska gå på din känsla, att backa tillbaka till det läge som du tror var ok och se om det lugnar sig. Jag förstår att det blir problem med dagis, hoppas du kan få förståelse där även utan läkarintyg. En möjlig variant kan vara att du skickar med mat. Ofta är barn glada om de får samma sak hela tiden så jag tror att du kan släppa en del av ditt dåliga samvete över att du inte ger så varierad kost.
    Rekommenderar också att utesluta sädesslag.
    Håll ut ett par veckor innan ni ger upp.

Något som gjort skillnad för min yngste son var Movicol junior, ett pulver som är mot förstoppning. Min son vaknade också stup i kvarten av magont och gaser. Han bajsade INTE hårt, snarare tvärt om, så jag trodde inte läkaren när hon ville skriva ut det. Men jag provade och nätterna blev betydligt lugnare! Men han bajsar stup i kvarten på dagarna, som en baby som bajsar så fort han äter. Och han går upp sämre i vikt så det känns inte som hållbart i längden, men ljuvligt för familjen att få en paus i vaknätterna....

Stort lycka till!

• Trottoarbonden

Vi har infört mjölk och vete nu i sonens kost och det går bra. Näst på tur blir ägg...

Jag funderar nu på om han reagerar på fläskkött, han blev bättre när vi uteslöt det, och nu har han vid två tillfällen reagerat på köttbullar (tillagade vid samma tillfälle) som jag lagat på nötfärs köpt på ica. Jag tror att det kan vara så att den förpackning som jag köpt malts direkt efter fläskkött... har varit dum nog att inte tänka på det. Så numera mal jag färsen själv...

Fortsätter skicka med mat denna vecka till skolan, sen får skolköket ta över.

• Trasan0606

Måste fråga er som har barn med flera allergier gällande förskolestart.

Lillen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vissa baljväxter och "känslig" mot vissa fisksorter. Tar en evighet att komma fram till något för han har börjat stoppa i sig allt han hittar på golvet och småkräks jämt och är kass i magen. Han är nu dryga året och vi hade tänkt oss förskolestart i mars när han är ca 19 månader.

Hur tidigt började era små förskolan och HUR gick det med mat osv? Jag är såååå orolig för att de ska missa allergier eller att han ska få mat på tallrik som inte är diskad ordentligt osv. De har en egen kock som är kanonbra men han slutar nu och de har inte fått klart med en ny än. Hittills har de enbart erfarenhet av barn med mjölkproteinallergi men inte med någon som har fler allergier. När jag förde det på tal så sa de att de måste lösa det och samtidigt tipsade de om ett ur och skur dagis som var allergiinriktat men det ligger tyvärr åt helt fel håll för oss. Kändes nästan som att de ville att vi skulle söka oss dit.

Börjar nu fundera på om jag ska låta honom vara hemma till efter sommaren men vi har inte fp dagar kvar så det räcker och jag vet inte om jag orkar gå hemma i nästan två år. Mannen kan tyvärr inte vara hemma mer än ett par månader från sitt jobb pga olika skäl...  

• Trasan0606

En tilläggsfråga - nån som minns ungefär när de slutar stoppa allt de ser på golvet i munnen?