• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Vi använder en ekologisk buljong köpt i en ekologisk affär här. Rapunzel heter den. morotoannat.shop.textalk.se/sv/produkter/kolonial/buljong-salt-och-sotningsmedel/buljong/buljong-rapunzel.html
  • Kavat
    mojäng skrev 2012-09-02 20:24:18 följande:
    Så ni har också haft problem med den? Jag hade ingen aning om att de kunde reagera på Sinlac, trodde den skulle vara speciellt framtagen för allergiska barn, men där ser man.. 

Låter intressant med egen buljong, dela gärna med dig av recept om du hittar nåt bra, skulle jag gärna testa!  
    Sinlac innehåller sojasläktingar så är man mjölkallergisk så är risken mellan 30-50% att man inte tål soja.
    Sempers vällingar och gröter innehåller dessvärre numera soja! Så tyvärr har inte barnmatstillverkarna tänkt på allergikerna direkt när de gjort sina vällingar och gröter. Eller så har de helt enkelt inte tillräckligt med kunskap. Oavsett så är det synd eftersom små barn ofta äter det 1-3 gånger per dag så det blir stora mängder. Så har de inte allergin från början är risken stor att de utvecklar den.
  • längtan 80

I sinlacen kan det vara- tarmen är skadad av gluten- då får den jätteproblem med allt SOCKER som finns i sinlac. tarmen är inflamerad, den smälter inte maten som det ska. Det bildas bakterier i tarmen- sinlacen matar baciluskerna med socker.

Eller guarkärnmjöl, som är från ett träd - johannesbrödträdet- som är en sojasläkting.

Vi hade inte probl med sinlac, vi ville inte ge den till barnet. Vi hittade risvälling. Men jag vet andra som fått problem med soja när man inte vet om kopplingen

• mojäng
    Kavat skrev 2012-09-02 20:44:23 följande:
    Sinlac innehåller sojasläktingar så är man mjölkallergisk så är risken mellan 30-50% att man inte tål soja.
    Sempers vällingar och gröter innehåller dessvärre numera soja! Så tyvärr har inte barnmatstillverkarna tänkt på allergikerna direkt när de gjort sina vällingar och gröter. Eller så har de helt enkelt inte tillräckligt med kunskap. Oavsett så är det synd eftersom små barn ofta äter det 1-3 gånger per dag så det blir stora mängder. Så har de inte allergin från början är risken stor att de utvecklar den.
    Sojalectin menar du? Tyckte jag läste innehållsförteckningen noga men kanske har missat det då :(

Vi blev avrådda på BVC från att göra egen gröt/välling, då de man köper innehåller tillsatta vitaminer osv, så vågade mig inte på det, vilket jag ångrar nu..

Verkligen synd att det inte finns mer info och kunskap om detta, inte ens på BVC där de borde kunna ge ut den här informationen.  
  • längtan 80

Haha, skrev mitt inlägg om sinlac när du postade din kavat
    Tack för tips om buljong. Gäller att hitta en som skolan också kan köpa in, vore ju bra om bongs buljongtärning gick, ska ringa å kolla i morogn med det företaget.

• längtan 80

mojäng: har ni farit till barn? på bvc skulle de inte leta eller kolla allergier om du så körde upp dem där bak på dem.  nä men ärligt, de har oftast noll koll. på barn kan du ha tur och träffa läkare som jobbar med allergier varje dag.

• längtan 80

om du gör den på carlshamns risdryck då i stället för vatten? då är det tillsatt calcium och d vitamim.

gå till barn så att du får komma till en dietist också, då kan hon kolla näringsinnehållet

• längtan 80

Ååå vad pinsamt. Har inte glasögonen på mig, sorry för felskrivningen av ditt anv namn Trasan!!!