• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-09-02 14:14:25 följande:
    Kavat- Skriver igen om du inte läst. Visst vet du att om man får vårdbidrag så matchar försäkringsbolaget samma summa om du ringer in och skickar in papperen till dem.
    Japp, jag såg, glömde bara svara. TH har inte samma summa riktigt, men visst får man om man har mer än 1/4 på ett barn och försäkringen är tecknat innan allergierna uppdagades.
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-09-02 16:34:13 följande:

det står i innehållsförteckningen så här ( mjölk fettsyror) innehåller det mjölkproteiner??

Ja, det tror jag..

Mjölksyra bör vara utan mjölk. Men inte fettsyror, då är det väl mjölkfett i? Vilken produkt är det?
  • Sephyria

Kavat: nej jag vet inte hur känslig han är men tror inte att han är så jätte känslig. Han har bara sena reaktioner och har aldrig visat på några tester, inte på nåt av födoämnena han inte "tål".

Har aldrig diskuterat att få testa neocate med sonens läkare men ska göra det så får vi se vad han säger. I värsta fall får han väl vara helt utan ersättning några veckor, men skulle ju föredra om vi hade nån ersättning till vällingen.

• Trasan0606

Längtan 80 - menar du att man sådan få 3000 kr även från sitt försäkringsbolag? Dvs totalt 6000 kr vid helt vb? Gäller det alla försäkringar?

• mojäng

Sephyria, vi testade ditt recept på välling i går och han drack upp hela flaskan, sen sov han till 3.30! Det var länge sen han gjorde det, oftast vaknar han konstant från 11-12, så en klar förbättring. Det brukar alltid lukta illa i rummet där han sover av gaser, men i går luktade det ingenting, så antar att det är sinlac som ställt till det! Tack för receptet, det blir den vällingen from nu!

• längtan 80

transan: ja så här är det. Från försäkringskassan kan du få helt- 3/4dels - halft eller 1/4 (dessa nivåer tror jag att det är, gå in och sök info) försäkringskassan gör en bedöning att din tillvaro med ditt barn i jämförelse med föräldrar utan "sjuka" barn är si och så svår. att du lägger ner si och så mycket mer tid och arbete på att hålla ditt barn friskt eller hjälpa den där han/hon är sjuk pga att det gått snett. så får du ersättning i någon av ovanstående kategorier. Sedan ringer du till försäkringsbolaget om ditt barn är försäkrat och meddelar att du har vårdbidrag, skickar in papperen så kan de matcha summan.

I övrigt alla i träsket som trevar, Rin in och anmäl att undersökningar är på gång så fort som möjligt så att det finns registrerat hos dem. Barnet kan också få invaliditetsersättning om allergierna sitter i vid 18 års ålder.

Ersättningen är fantastiskt och hjälper vår lilla familj som ofta  går på knäna.

• längtan 80

sephyria: så här är det. Mjölkfria ersättningar finns i 2 varianter:  är framställd från vassle den ena sorten den andra från kasein.. om barnet är hyper på vassle tex så kan han reagera på en sort och därför kan han behöva en som är baserat på kasein.... jag tror infon finns på bloggen utanallt

• längtan 80

Kavat: buljongtärning från Ica... (ja nu gapar måga och blänger surt. det är så mycket konstigt i buljong)
    Har kört på den för den hörs vara "säker för många hyper"  men nu tvekar jag. För närvarande har de 3!!!!! olka förpackningar. en som vi kört med från början, en som ser likadan ut som den men det står - nytt recept- uppe i ena hörnet på den. sedan en tredje med helt ny förpackning där det står kan innehålla spår av mjölk, gluten, soja. Jag ringde om den sistnämnda då jag inte visste om nr 2. då sade de att det inte finns mjölk eller gluten i men att det finns i lokalen. De kör produkter i ordning så att alla utan mjölk gluten soja körs först i veckan när allt är städat och skurat.  

På förpackning nr 2 står det (mjölk fettsyror)