• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lindsey

Alltså jag är så kluven nu. Edvin har alltid haft problem med magen, vi har fått ge Lactulose två ggr per dag sen han var tre veckor gammal. Då brukar han bajsa varannan dag, utom när han fått i sig något han inte tål för då har han blivit förstoppad.
    Nu har vi börjat med smakportioner och då gav jag honom en nypa bröd (som jag skrev om tidigare) och hans atopiska eksem började flagna och han bajsade inte på tre dagar, trots lactulose och katrinplommonpure. Efter det testade jag ge bröd igen, då tog det fyra dagar innan bajs. Nu har jag inte vågat ge något för jag skulle vänta tills magen bättrade sig men nu har det gått tre hela dagar igen utan bajs, imorrn blir fjärde dagen och då har jag ändå höjt dosen med lactulose och gett katrinplommon idag :S
    Var så säker på att det var brödet som spökade först men nu är jag osäker, kan en liten nypa bröd sätta magen i obalans så här länge? Jag fattar inte varför det skulle gå så himla trögt annars.

Det enda andra alternativet, utom att han bara utan anledning skulle vara extremt hård i magen just nu, är att han har ätit på någon leksak som hans storasyster haft i munnen innan om hon ätit något han inte tål. Men det låter mer långsökt.

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • ränderpåtvären

Lindsey, undrar om han reagerar så starkt för att det inte är bra från början. Tänkte att om ni byter ersättning kanske resten av problemen försvinner också. Funderade tidigare på om hon hade pollenallergi eftersom mjölk gav samma symtom.

• Bei Bei

Dottern kom hem med magont i går, troligtvis fick hon i sig gluten i skolan i går eftersom hon fick ta maten själv bland den vanliga maten och inte få ur ett värmeskåp som hon brukar.
    Känns som att jag tjatar hål i huvudet på pedagogerna och läraren, men vad ska man göra? Hon måste ju få rätt kost. =/ Lite lätt uppgiven.

• Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-08-23 22:11:49 följande:
    Lindsey, undrar om han reagerar så starkt för att det inte är bra från början. Tänkte att om ni byter ersättning kanske resten av problemen försvinner också. Funderade tidigare på om hon hade pollenallergi eftersom mjölk gav samma symtom.
    Ja kanske. Glömde ju skriva att han redan går på mjölkfritt men kanske skulle fråga om vi får byta till en annan sort. Har tid till allergidoktorn på torsdag.
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • ränderpåtvären

Lindsey, tänkte om han ändå reagerar på mjölken som ersättningen är baserad på.

Själv har jag ingen aning om vad som var/varit felet här. Försöker testa med det som brödet innehöll när hon blir helt bra men svårt när hon hela tiden därefter kommit i kontakt med mjölk att kolla om det handlar om ny allergi eller kontaminering. Så himla snabb och mjölk finns ju överallt, speciellt på hennes kompisar.
    Hoppas på det gamla vanliga eftersom företaget haft problem med kontaminering tidigare eller att det handlar om annan kontaminering, plus att hon fick samma symtom som tidigare av mjölk. Jättesvårt.

• spökplumpen

Ibland är det bra med gnälliga barn. Mutade grabbarna med äpple medan jag stod och lagade mat. När maten var färdig hade minstingen utslag runt munnen, så äpple tål han visst inte. Vilket kanske kan förklara han nya utslag som jag inte har sett något mönster i, äpple används ju som utfyllnad i mycket. Fast trist att det nu är ännu mer grejer man inte kan använda hemma, hade som vanligt handlat dagen innan. Snart kan jag ge bort en halv mataffär till vänner och bekanta...

• spökplumpen

Nu har jagsurfat lite och insett att all frukt vi ger honom är potentiellt sån han inte tål. Hmm, tänk om alla problem kommer försvinna nu? Men vad finns det för frukt kvar att ge? Banan och vad då? Citrus har jagfått för mig är vanligt att reagera mot?

• Trasan0606

Spökplumpen - jag är allergisk mot typ all frukt utom banan, mango, ananas MEN kan äta det om det är tillagat på något sätt. Typ paj, kokt, sylt, fruktpuré så det kanske dina barn kan med.

• mojäng

Hej! Jag hittade den här tråden och blev så glad, vet inte om ni kan hjälpa men nån kanske har nåt tips.. 

Vår son är nu 15 månader och har haft problem med magen sen han föddes. Han har alltid sovit jättedåligt men i perioder har det blivit bättre. Nu har han återgått till att vakna en gång i halvtimmen/timmen och gnäller, vrider sig och kastar sig runt i sängen, han verkar ha ont i magen och har även mycket gaser. Sen ca 3 veckor är han jättelös i magen och bajset luktar verkligen vidrigt!

Han går sen 6 månader på mjölkfri kost, det blev mycket bättre i början och han sov bättre Vi har varit väldigt restriktiva med hans kost, han åt mest fisk och potatis, kyckling, ris och en del grönsaker. Välling gör vi på Sinlac. Men nu är det alltså mycket värre igen. Vi började för en månad sen med bröd med mjölkfritt smör, och han fick mat med pasta. Kanske beror det på detta.. 

Jag funderar på om det kan vara gluten, har tjatat mig till ett test som vi ska göra i veckan. Men läkaren trodde inte att det var det då han ser så pigg och sund ut. Om det inte är det, vad kan det då vara? Jag håller på att bli tokig, har inte fått sova sen han föddes och ingen tar oss på allvar, då han går upp i vikt som han ska och är glad och pigg på dagarna, om än väldigt hyperaktiv vilket kanske också kan vara ett symtom...? Läkarna bara tittar skeptiskt på mig och bvc säger att det är normalt... :( 

Någon som har någon ide, eller nåt tips om vad för diet vi ska sätta honom på? Vill ju inte att han ska få näringsbrist. Ska vi ta bort Sinlac..? 

Jättetacksam för svar.... 

• Sousafon

Mojäng: Äter han ägg? Ägg är ju också vanligt att vara allergisk mot och ge symptomen som du beskriver.