• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

mojäng: eller så är det allt socker som matar bakterierna i tarmen som inte är ok.

Efter 1 år säger de att man inte behöver välling. Hur liggerh an till vikt och längmässigt?

• längtan 80

var till mojäng.

Det är inte så många länder vad jag förstår som håller på med vällig hit och dit. Det är vi som är van vid det + att det är bekvämt. och att man känner sig lite tryggare med barn som är allergiska. Men vällingen kan också stå i vägen för mer kompletta måltider.

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 13:33:11 följande:

var till mojäng.

Det är inte så många länder vad jag förstår som håller på med vällig hit och dit. Det är vi som är van vid det + att det är bekvämt. och att man känner sig lite tryggare med barn som är allergiska. Men vällingen kan också stå i vägen för mer kompletta måltider.

Man ger ersättning även till större barn i t ex England och gröt. 
    Min lilla skrutt behöver sin ersättning för att gå upp i vikt och inte tappa allt när han blir sjuk då är det bara det som fungerar.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • längtan 80

2må2stora - hur gammal är han. hur ser vikt och längdkurvan ut?
    Vi har kört hårt på risgröt  tidigt då vi inte kunde ge välling. på risdryck för calsium och d vitamin + extra fett i. Sedan är det bra att tänka tex  ett hårdbrö, smör, pålägg ca 40 cal... ett hembakt mjukbröd med samma- 140 cal

hur går det med maten nu tycker du?

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 13:56:27 följande:

2må2stora - hur gammal är han. hur ser vikt och längdkurvan ut?
    Vi har kört hårt på risgröt  tidigt då vi inte kunde ge välling. på risdryck för calsium och d vitamin + extra fett i. Sedan är det bra att tänka tex  ett hårdbrö, smör, pålägg ca 40 cal... ett hembakt mjukbröd med samma- 140 cal

hur går det med maten nu tycker du?

Han äter ca 1.5 ggr mer än normalt enligt den kostberäkning dietisten gjorde. 
    Han väger ca 11.5 kg och är 2 år och är ca 82cm lång. Pga diverse fel med maten på fsk och täta infektioner och svårigheter att hitta vad han var allergisk mot växte han ingenting under 10 månader.

Saken är den att ger man inte ett icke allergiskt barn på 2 år välling på kvällen anses det nästan kostigt men vi som har multiallergiska barn "får" inte ge "välling" på kvällen. 

• längtan 80

samma vikt som min tös vid den åldern,. men tösen var längre. Får ni bra hjälp på sjukhus med dietist och läkare? här har tösen inte växt på längden under ett halvår, lite stresande. Hon har alltid legat på strecket över mittenstrecket, nu ligger hon strax under mitten.

för oss var det lättare att släppa vällingen, var så jobbigt att hänga fast vid den när så mycket annat fanns att arbeta med. men förstår dig

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 14:08:08 följande:

samma vikt som min tös vid den åldern,. men tösen var längre. Får ni bra hjälp på sjukhus med dietist och läkare? här har tösen inte växt på längden under ett halvår, lite stresande. Hon har alltid legat på strecket över mittenstrecket, nu ligger hon strax under mitten.

för oss var det lättare att släppa vällingen, var så jobbigt att hänga fast vid den när så mycket annat fanns att arbeta med. men förstår dig

Läkaren är bra med dietisten är rätt värdelös, hon kan väldigt lite om allergier. 

William började på -2.5 var uppe på normalkurvan vid 6 månader låg sedan där till 9 månader när han började dala, var tillbaka (nästan) på normal vid 1 år, låg sedan på -3 i juni och nu efter mycket kämpande uppe på -2SD igen. Längden segare sig på ligger runt -1-1.5SD på den
  • längtan 80

här har jag lyckats vända vikten också så den lyfter från ds2. normalkurvan för henne är mitt emellan ds1 och mitten ( vad vi vet för vi har alltid kämpat). förstår med allt strul som har varit men jag vill också ha med mig längden- NU från nov har båda kurvorna sakta dalat, känns inget bra

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-09-03 15:58:11 följande:
    2 stora2små.  vilka allergier var det, soja mjölk. ...
    har ni funderat på celiaki?
    W har allergi mot ägg, mjölk och säd. Celiaki har han tagit prover för flera gånger.
    Johanna är allergisk mot mjölk och soja även om släktingar numera börjar fungera och soja kan fungera någon gång ibland bara det inte blir för ofta.