• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Längtan 80: I innehållsförteckningen på sinlac står det fruktkärnmjöl vilket kommer från johannesbrödträdet. Tror inte att sinlac innehåller något guarkärnmjöl alls så kanske har du blandat ihop guar- och fruktkärnmjöl?

Mojäng: härligt att ni såg skillnad! Hoppas att det fortsätter så! Men håller med kavat att om du inte har någon ersättning att berika vällingen med är det nog bra om du försöker tjata dig till det också!

2små2stora: Åå va bra att du la ut länkar till olika buljonger! De ska granskas

• längtan 80

Ah. Menade att fruktkärnmjöl kommer från johannesbrödyrädet vilken är en ärt baljväxt dläkte.

• 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-09-03 00:12:31 följande:
    Backar hela tiden med baljväxter, hon älskar linser, men vill inte ge för mycket. Nu har hon tack och lov börjat äta lite ägg.
    Vägrar fisk, tror det har med smaken (/konsistensen) att göra eftersom hon även vägrat mat med alger i (smakar likadant). Ett tag åt hon lite fisk, men ett tag åt hon sås också ;)

Så är det någon som kan rekommendera mjölkfri barn- och "allergivänlig" fisk, typ fiskpinnar eller fiskbullar?

Nu med sojan börjar jag fundera på att köpa köttbullar också, hittills har hon bara erbjudits falafel och det kanske inte varit så lyckat.

Angående buljong, många vegetariska innehåller gurkmeja, tänkte undvika det.  Knorrs innehåller senap, och flera smakförstärkare tidigt i innehållsförteckningen.
    Hon tål inte kanel så är lite försiktig med kryddor.

Funkar Alpro sojas vispbara kokosgrädde om man inte tål soja?
    Vi använder findus frasbakade fiskfiléer de är mjölk och glutenfria.
    Fiskbullar har jag inte hittat några som är mjölkfria

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

2små2stora : tror du Bella tål de frasbakade fiskfileerna? Har aldrig sett dem.. Vart finns det?

• Tibell

Det är ju druvsocker i. Vet du vart de kommer ifrån ?
    Tål W dem ? Kan han äta glykos och druvsocker ?

• 2små2stora
    Tibell skrev 2012-09-03 11:13:38 följande:
    Det är ju druvsocker i. Vet du vart de kommer ifrån ?
    Tål W dem ? Kan han äta glykos och druvsocker ?
    W verkar tåla druvsocker men inte glukos. 

Har inte märkt att han reagerat av dem, men med tanke på att hans mage varit helknas hela året då han fått i sig havre hela tiden. Är det svårt att säga.

• ränderpåtvären
    2små2stora skrev 2012-09-03 09:57:40 följande:
    Vi använder findus frasbakade fiskfiléer de är mjölk och glutenfria.
    Fiskbullar har jag inte hittat några som är mjölkfria

Tack! Attans, hade hoppats på fiskbullar, smakar för mycket fisk när jag lagar. Väntar med xantangummi, borde funka med vanliga pinnar, men blivit skraj för att handla mat.
  • mojäng
    längtan 80 skrev 2012-09-03 09:43:13 följande:
    Ah. Menade att fruktkärnmjöl kommer från johannesbrödyrädet vilken är en ärt baljväxt dläkte.
    Jag tror det var jag som rörde till det och skrev gurkärnmjöl istället för fruktkärnmjöl, därav förvirringen! 

Så då är han känslig mot baljväxter alltså så vi ska vara försiktiga med det också. Blir inte så mycket kvar snart att äta. 

Apropå vällingen och att tillsätta ersättning, han är 15 månader nu så tror inte vi kommer få ersättning på recept, jag försökte få det i våras när han var 9-10 månader och fick det efter mycket tjat men nu är han ju ännu större.. Men jag fyller på med rismölk, och sen på morgonen får han havremjölk med tillsatta vitaminer och kalcium så det borde funka. Åtminstone tills vi kan få komma till en dietist.. 
  • 2små2stora
    mojäng skrev 2012-09-03 12:40:16 följande:
    Jag tror det var jag som rörde till det och skrev gurkärnmjöl istället för fruktkärnmjöl, därav förvirringen! 

Så då är han känslig mot baljväxter alltså så vi ska vara försiktiga med det också. Blir inte så mycket kvar snart att äta. 

Apropå vällingen och att tillsätta ersättning, han är 15 månader nu så tror inte vi kommer få ersättning på recept, jag försökte få det i våras när han var 9-10 månader och fick det efter mycket tjat men nu är han ju ännu större.. Men jag fyller på med rismölk, och sen på morgonen får han havremjölk med tillsatta vitaminer och kalcium så det borde funka. Åtminstone tills vi kan få komma till en dietist.. 
    Jag fick kämpa lite men har fått igenom ersättning han får ut nutramigen 2 och blir 2 nu. Får väl se om vi får ut det i januari igen. Men jag känner lite att de hade kunnat äta vanlig välling så hade ingen brytt sig när de är 2-3 år men när den inte fungerar så ska barnen inte få äta välling längre tydligen.