• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären

Tyvärr rätt säker på sojaallergi. Fast det är många här som inte tål sojalecitin hoppades jag kunna vara lite slapp med det. Men blöjan blev grön igen efter att jag bakade nya bullar, sedan kräktes hon av Tofulines färskost. Jag som åt det. Nu är det inte grönt längre men fått lite nya prickar så tar det lugnt med gröna ärtor, haricots verts.

Ska man undvika Risentas produkter? Har minst linser, quinoa, solrosfrön därifrån. Kanske bönor också.

Angående ersättning/välling så är hon inte i närheten av att äta så mångsidigt eller tillräckligt mycket att hon skulle klara sig bra utan liknande produkt. Verkar behövas även tredje året. Lägger också av att äta ibland.

Vet inte om ni känner till B-jäst, men använder det istället för ost, riktigt gott!

• ränderpåtvären
    mojäng skrev 2012-09-04 14:15:10 följande:
    I går fick vi svar på proverna och det var neg för gluten och vete, så läkaren verkade inte vilja gå vidare med det här, hon sa att han inte har några allergier då mjölk också var neg förut så vi ska börja ge mjölk igen tyckte hon... Så kommer inte få utskrivet mjölkfri ersättning. :( 
    Fick samma resultat här två gånger med mjölken. Så du är inte ensam.
  • Trasan0606

Precis kommit hem från sjukhuset med mini efter att ha legat inne två dagar. Fick åka in ganska akut då han fick svårt att andas, han var lite förkyld och har tydligen fått en rejäl infektion i luftvägarna. Ev så är det förkylningsastma men de vill se om eländet återkommer fler gånger innan han får den diagnosen. Tydligen vanligt att allergiska barn utvecklar det.

Har era allergiska barn det också? Hoppas att det inte kommer tillbaka men nu har vi i alla fall medicin hemma.

Han är fortfarande ganska sen motoriskt så vi har röntgat höfterna och inga problem där men vi ska få träffa en sjukgymnast nästa vecka för en motorisk bedömning. Han hasar sig fram på rumpan och kan inte resa sig upp själv mot möbler. Gåreflexen finns knappt och han kan inte stå själv om vi bara håller i händerna utan måste hålla i kroppen och han är snart 14 månader. Nu tror jag inte längre att det bara  är pga allerigerna som han är sen utan hela han ÄR en slowstarter... Men vad brukar man säga - hellre sen än svettig..

Tack förresten för allas svar gällande förskolestart. Det lutar åt att vi skolar in honom efter nästa sommar när han är drygt två, känns extra viktigt om han nu även utvecklar förkylningsastma. Ekonomin får lösa sig och vårdbidraget får vi söka.    

• Trottoarbonden
    Trasan0606 skrev 2012-08-27 21:37:00 följande:
    Måste fråga er som har barn med flera allergier gällande förskolestart.

Lillen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vissa baljväxter och "känslig" mot vissa fisksorter. Tar en evighet att komma fram till något för han har börjat stoppa i sig allt han hittar på golvet och småkräks jämt och är kass i magen. Han är nu dryga året och vi hade tänkt oss förskolestart i mars när han är ca 19 månader.

Hur tidigt började era små förskolan och HUR gick det med mat osv? Jag är såååå orolig för att de ska missa allergier eller att han ska få mat på tallrik som inte är diskad ordentligt osv. De har en egen kock som är kanonbra men han slutar nu och de har inte fått klart med en ny än. Hittills har de enbart erfarenhet av barn med mjölkproteinallergi men inte med någon som har fler allergier. När jag förde det på tal så sa de att de måste lösa det och samtidigt tipsade de om ett ur och skur dagis som var allergiinriktat men det ligger tyvärr åt helt fel håll för oss. Kändes nästan som att de ville att vi skulle söka oss dit.

Börjar nu fundera på om jag ska låta honom vara hemma till efter sommaren men vi har inte fp dagar kvar så det räcker och jag vet inte om jag orkar gå hemma i nästan två år. Mannen kan tyvärr inte vara hemma mer än ett par månader från sitt jobb pga olika skäl...  
    Vi valde dagmamma pga specialkost och att vi kände oro för att det inte skulle fungera på förskola (plus att vi inte tyckte att förskolemiljön är optimal för en 1,5-åring). Vi samarbetade med dagmamman, skickade med en del färdig mat att ta fram ur frysen och värma i micron de dagar då det var svårt att få till specialmat. Samarbetet fungerade kanon! När vi sedan bytte till förskola var sonen så stor att han själv sa ifrån när det kom något på tallriken som han inte tål.
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-09-05 12:19:12 följande:

Precis kommit hem från sjukhuset med mini efter att ha legat inne två dagar. Fick åka in ganska akut då han fick svårt att andas, han var lite förkyld och har tydligen fått en rejäl infektion i luftvägarna. Ev så är det förkylningsastma men de vill se om eländet återkommer fler gånger innan han får den diagnosen. Tydligen vanligt att allergiska barn utvecklar det.

Har era allergiska barn det också? Hoppas att det inte kommer tillbaka men nu har vi i alla fall medicin hemma.

Han är fortfarande ganska sen motoriskt så vi har röntgat höfterna och inga problem där men vi ska få träffa en sjukgymnast nästa vecka för en motorisk bedömning. Han hasar sig fram på rumpan och kan inte resa sig upp själv mot möbler. Gåreflexen finns knappt och han kan inte stå själv om vi bara håller i händerna utan måste hålla i kroppen och han är snart 14 månader. Nu tror jag inte längre att det bara  är pga allerigerna som han är sen utan hela han ÄR en slowstarter... Men vad brukar man säga - hellre sen än svettig..

Tack förresten för allas svar gällande förskolestart. Det lutar åt att vi skolar in honom efter nästa sommar när han är drygt två, känns extra viktigt om han nu även utvecklar förkylningsastma. Ekonomin får lösa sig och vårdbidraget får vi söka.    

W har en besvärlig astma som slutat med sjukhusbesök och intensiva inhalationer i långa perioder
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trottoarbonden

Här har vi också infektionsutlöst astma, som tack och lov håller på att växa bort. Nyss fyllda sex år har sonen just haft sin första enkla förklylning som enbart blev snorighet några dagar, annars brukar det bli mycket långvarig hosta samt öroninflammation!

Jag har nu tappat räkningen hur länge vi har haft eliminationsdiet här (men tror det är sex veckor). Följande bas verkar fungera hyfsat (nötkött, älgkött, äpple, morot, kakao, lök, ris, solrosolja, olivolja, salt, socker, sirap). Med hyfsat så menar jag att det inte kliar i munnen vid måltid och att han inte själv kommer och klagar över klåda mellan måltiderna mer än vid enstaka tillfällen, typ var tredje dag. Men när jag frågar honom är han sällan helt utan klåda, kliar mycket lite men han säger att det ibland inte kliar alls.
    Har nu lagt till mjölk och vete och läget är oförändrat. Provade ägg och tyckte det gick bra, tills idag när han fick kokt ägg i skolan och sa att det kliade. Har innan gett ägg i mat (köttbullar, makaronipudding och äggvita insmuget i mannagrynsgröten), helt utan reaktion. Är nu osäker och funderar på att provocera med rått ägg i glass, det är något han verkligen tycker om och är han allergisk bör han reagera. Då får jag ett riktigt vasst test, det är blint och jag behöver inte oroa mig för att han säger att det kliar för att han inte tycker om det.
    Sen har vi även provat potatis men det ger märkliga resultat. Han säger att det kliar när han kommer och sätter sig vid bordet men äter sedan gladeligen och säger att det bara kliar pyttelite (potatisgratäng som han älskar). Ska prova om det. Blandade reaktioner vid blind testning.
    Har även testat tomat i tillagad form som gav tydlig reaktion med klåda.

Vi testar såhär: först två gånger blint för honom, då vi smyger in det i sedan tidigare säkra rätter och sedan, testar vi så att han är medveten om det.

Utöver detta har vi nu tagit kontakt med tandläkare för att utreda om det är hans geografiska tunga som orsakar att vi inte helt får bort klådan.

Fy vad tid detta tar! Känns som om vi kommer att hålla på med specialkost i en evighet!! Men jag är ändå glad för att vi har hittat någon slags basnivå som fungerar hyfsat.

• spökplumpen

Idag fick jag papper från sjukhuset med en tid! Tjohoo!! 2 timmar stod det att det var avsatt för besöket och att båda föräldrarna gärna skulle vara med. Är det någon som vet vad som kommer göras? Känns iaf jätteskönt att äntligen få komma och förhoppningsvis få lite hjälp!

• LokesMammi

Idag har jag haft matmöte på nya dagiset med de som lagar maten. Chefen o hon som ansvarar för allergimaten! Chefen har ett barnbarn med typ samma allergier så det kändes bra. Hon vet vad som kan tillagas. Sen tyckte dom att det var bra att han kan äta "basfödan". Potatis, ris o kött! Så Loke var inge problem för dom! Det känns bra, även om jag inte kan slappna av ännu förrän jag sett att det går bra! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-09-04 22:15:41 följande:
    Tack såg jättegoda ut! Blandade ihop det, E415 verkar vara helt lugnt.Skäms
    Fanns ju massor med sås i den hyllan :) Felix fiskdressing, och remouladsås också. Brukade använda pulvergräddsås men inte hittat någon liknande mjölkfri och vegetarisk.