• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-09-28 23:19:15 följande:
    Sojaprotein har hittats i vissa korvbröd osv:

mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15524537....
    Typiskt!
    Var ju Kungsörnens fullkornsvetemjöl (Mildaslarv samma vecka) allt började med :(( Inte undra på att de aldrig hörde av sig från Kungsörnen trots att jag ringde två gånger. 
  • Lindsey

Partouze: Min son är allergisk mot ägg, soja, mjölk och vete och inget visar på pricktest eller blodprov. Ägg visades på blodprov innan men nu visar det ingenting. Fick göra lapptest som visar att han är allergisk mot alla dessa.

• jennsans

Hej!
    Någon som har erfarenhet av behandling med antihistamin vid allergibesvär som visar sig i form av magont?

Var till allergimottagningen i veckan och läkaren där tyckte inte det var någon ide att prova detta...
    vi skulle istället prova minifom.. och detta i minst en månad för att se effekt... på förpackningen för spädbarn står det att det ska ha effekt inom några dagar..

Sonen min har ont i magen i flera veckor/månader efter intag av spår av mjölk.. vilket får mig att må totalt kasst. och hans humör och så vidare gör ju inte vardagen lättare.. ständiga bråk mellan syskon osv..
    går inte riktigt heller att veta vad som är trots eller inte heller.. han är 2½ år och kastar saker vilt omkring sig och ska slåss och är väldigt tjurig.. 

läkaren tyckte han växt bra trots att han bara växt 1 mm och gått ner 2 hg på 1½ månad...

så mina funderingar: värt att prova med antihistamin? 

• längtan 80

Tror inte det funkar mot magont. Minifom, semperdroppar och snäll mat. Dvs inge lök, kryddor mm som kan varw svårt. Försiktig med socker och fibrer kan faktiskt ställa till med problem också.

• Kavat

Jennsans värt att testa ja. Även om det inte hjälper mot magontet så kan det hjälpa mot andra problem som man kanske inte ser att de får. Mina stora säger att det hjälper mot klådan och jag ser hur det hjälper mot rastlösheten/nipprigheten/överaktiviteten.

Mot magont använde vi smärtstillande.

• Kavat

Nu när aerius smältablett varit slut fick vi råd att köpa Acura smältablett. Den är receptfri från 6 år. Då äter man 1/2, 2 ggr dag. Väldigt god tycker barnen, inte så mycket konstigheter i.
    Till vår 12 kgs 2-åring fick vi ge 1/4 tablett 2 gånger per dag så läkaren.

Kanske värt att prova, men är barnet under sex kanske ni bör kolla med läkare först om allt ska gå rätt till.

• Kavat

Äntligen dax:

Pannkakor gör vi jätte goda på carlshamns risdryck, potatismjöl, rismjöl, mf margarin, bakpulver och NoEgg!

Kolla i min blogg här på fl. Ligger under mat utan allt (sädesslag).

• Kavat

Partouze, ser att du fått svar här och precis som de redan skrivit så är inga tester helt tillförlitliga. Åt något håll.

Så uteslutning och provocering är det enda säkra sättet. Är det magproblem och eksem så bör man utesluta minst en månad och är det bebisar som ammar så bör mamman utesluta i minst sex veckor utan misstag för att vara säker.

• jennsans
    Kavat skrev 2012-09-30 10:54:21 följande:
    Jennsans värt att testa ja. Även om det inte hjälper mot magontet så kan det hjälpa mot andra problem som man kanske inte ser att de får. Mina stora säger att det hjälper mot klådan och jag ser hur det hjälper mot rastlösheten/nipprigheten/överaktiviteten.

Mot magont använde vi smärtstillande.

Tack! Har aerius flytande hemma. Har gett en dos o får se. Är storebrors medicin egentligen men det struntar jag i. Läkaren var förvånad att vi gav alvedon för att han hade ont i magen.. o såg helst att vi inte ger fulldos. Skeptisk mot sjukvården idag faktiskt.. eller så har vi bara träffat fel läkare jämt.
  • Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-09-30 10:59:03 följande:
    Nu när aerius smältablett varit slut fick vi råd att köpa Acura smältablett. Den är receptfri från 6 år. Då äter man 1/2, 2 ggr dag. Väldigt god tycker barnen, inte så mycket konstigheter i.
    Till vår 12 kgs 2-åring fick vi ge 1/4 tablett 2 gånger per dag så läkaren.

Kanske värt att prova, men är barnet under sex kanske ni bör kolla med läkare först om allt ska gå rätt till.

Visst är det så att dina är allergiska mot majs? Men du kan ge Aerius smälttablett? Vet du möjligen vad det är för stärkelse i dom?