• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FridaKarin
    Kavat skrev 2012-09-26 00:26:46 följande:
    Fridakarin, runda fläckar som blir röda när de är aktiva och vita fjällande när de är inaktiva? Låter typiskt ägg-fläckarna som mina barn hade när de fick i sig ägg.

I andra hand gissar jag på soja/baljväxter ( finns i både sinlac och Sempers välling/gröt.)

Testa att utesluta en månad och se om det försvinner
    Vidar har alltid ätit enago och bara havreprodukter.. Men ägg har jag inte tänkt på. Han åt nyss en omelett :/ hmm. De är hela tiden röda, sedan de kom så har de inte försvunnit. Ska testa att ta bort ägg. Vet ni hur länge det tar innan det är ute ur kroppen och fläckarna börjar försvinna?
  • Lindsey
    FridaKarin skrev 2012-09-26 12:05:21 följande:
    Vidar har alltid ätit enago och bara havreprodukter.. Men ägg har jag inte tänkt på. Han åt nyss en omelett :/ hmm. De är hela tiden röda, sedan de kom så har de inte försvunnit. Ska testa att ta bort ägg. Vet ni hur länge det tar innan det är ute ur kroppen och fläckarna börjar försvinna?
    Det tog en månad för min sons hud att bli helt bra när jag slutade amma och endast gav honom mjölkfri ersättning.
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Äntligen dax

Är risdrycken fri från "spår av" diverse slag t.ex soja och spannmål?

Dietisten sa att hon beställt livsmedel utan vetestärkelse och allt det andra. Vi får väl se när vi hämtar ut det men jag tittade på affären efter mjukt bröd och det verkar omöjligt. Skummjölkspulver i allt typ.

• längtan 80

Risdrycken fråm carlshamn är säkrast. Ricedream rekomenderade att vi nte skullr anv deras produkter pga tösens känslighet.

• Kavat

Ricedream använder kornmalt i sin process ( men skriver inte ut det för att det inte blir mätbart) så det rekommenderas inte om man inte tål sädesslag.
    Vet många barn med allergier som reagerat dessvärre.
    Carlshamns är ok. När jag pratade med dem så sa de att de använde havre i samma maskiner men är hysteriskt noggranna med rengöring emellan. Vår son har aldrig reagerat på carlshamns och han är superkänslig.

• Kavat

En månad är nog ett bra mått, fridakarin.

Ibland behöver man smörja bort dem med kortisonsalva men de ska inte komma tillbaks när man fasar ut kortisonet. Sen väntar man gärna ett par veckor utan salvor och ser om symptomen håller sig borta.
    Sen kan man ge liiite tillagat. Och var försiktig räcker säkert med ett kryddmått. Bättre att öka sakta och se om det kommer reaktioner än att behöva åka ambulans...

• spökplumpen

När man ska återinföra mjölk, hur gör man då? Jag har testat att utesluta det även för min stora grabb, inte för att jag tror att han inte tål det utan bara för att kunna säga säkert att mjölken inte är ett problem för honom. Men jag gissar att dricka mjölk direkt är uteslutet? Räcker det förresten med två veckor eller måste jag hålla honom borta från mjölkproteinet längre?

• spökplumpen

Annars tycker jag att jag börjar se en förbättring för dem båda. Har tagit bort även majs nu, vilket gör det hela ännu lite besvärligare men det verkar ge bra resultat. Förutom att store verkar reagera på nyponmjölet som jag hade i senaste limpan. Nästa blir ett test med bovete-, potatis- och rismjöl.

• längtan 80

Spökplumpen. Att ta bort all mjölk bör man göra i minst en månad. Det tar så lång tid för mjölkproteinet att rensas från kroppen.