• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-30 20:13:41 följande:

Visst är det så att dina är allergiska mot majs? Men du kan ge Aerius smälttablett? Vet du möjligen vad det är för stärkelse i dom?
    Den minste får inte aerius, han får beccur droppar eller acura smälttablett. Den andra verkar tåla majsstärkelse än så länge. Men ja, det är majs i aerius.
  • Trottoarbonden

Vi har just kört två "stabila veckor" för sonen. Det vill säga att vi bara har gett honom "säker" mat för att se så att vi har koll på läget. Förutom vid ett tillfällle då vi åt torsk och det kliade så har han nog inte reagerat en enda gång under dessa veckor, förutom nu i helgen när mycket kliade, aptiten var usel och humöret hemskt. Vad hände? Och reaktionerna i helgen har inte alls varit konsekventa. Igår kliade köttgrytan men idag när jag värmde på den så kliade den inte alls. Enda skillnaden var att idag var farfar här på middag så sonen var på lysande humör och igår var han sur redan innan han började äta...
    Känns så hemskt att fundera på om man kan lita på honom eller inte. Kliar det verkligen?
    Och vad är hönan och ägget här? Är han sur för att det kliar, eller säger han att det kliar för att han är sur?

Vi hade tänkt att införa ägg (plättar) imorgon... Hur gör vi nu? Och hur orkar vi ta nya tag?

• Äntligen dax

Testade några kex som kom i matleveransen. Dietisten sa att hon beställt säker mat men jag upplevde att hon reagerade på dem. Det enda som fanns i innehållsförteckningen som är nytt är lupinmjöl. Någon som vet vad det är?

• Molina

Kan en allvarligare mjölkallergi bli lindrigare med åren för barnen?
    Min dotter har allvarlig mjölkallergi med andnöd/astma som visas men hon lyckades i skolan få tag på en riskaka med mjölkinnehåll och resultatet blev enbart lite hosta och där stannade allt av.

• längtan 80

Vissa allergier kan bli lindrigare, det är väl vanligt enl vad jag läst att man växer ifrån en del, däribland mjölkallergi Sedan kan också reaktionerna variera pga dagsformen.

• Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-10-01 08:03:01 följande:
    Testade några kex som kom i matleveransen. Dietisten sa att hon beställt säker mat men jag upplevde att hon reagerade på dem. Det enda som fanns i innehållsförteckningen som är nytt är lupinmjöl. Någon som vet vad det är?
    baljväxt...
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-30 20:21:24 följande:
    Vi har just kört två "stabila veckor" för sonen. Det vill säga att vi bara har gett honom "säker" mat för att se så att vi har koll på läget. Förutom vid ett tillfällle då vi åt torsk och det kliade så har han nog inte reagerat en enda gång under dessa veckor, förutom nu i helgen när mycket kliade, aptiten var usel och humöret hemskt. Vad hände? Och reaktionerna i helgen har inte alls varit konsekventa. Igår kliade köttgrytan men idag när jag värmde på den så kliade den inte alls. Enda skillnaden var att idag var farfar här på middag så sonen var på lysande humör och igår var han sur redan innan han började äta...
    Känns så hemskt att fundera på om man kan lita på honom eller inte. Kliar det verkligen?
    Och vad är hönan och ägget här? Är han sur för att det kliar, eller säger han att det kliar för att han är sur?

Vi hade tänkt att införa ägg (plättar) imorgon... Hur gör vi nu? Och hur orkar vi ta nya tag?
    Jag hade nog fortsatt lite längre utan saker ni märker att han reagerar på. Om det inte är stabilt så är det jätte svårt att veta och då blir provoceringen jätte osäker om han inte får jätte tydliga reaktioner.
  • spökplumpen

Blir era dåliga i magen när de får ett nytt livsmedel för första gången? Funderar på om det beror på det eller om det är något de inte tål, men nog tycker jag att de blir risiga i kistan när vi testat nya saker. 

Tänker att det kan bli svårt sen när man börjar återinföra saker, att veta om det är för att de inte ätit det på så pass lång tid eller om det är för att de inte tål grejerna...

En helt annan fråga också. När man skriver matdagbok, vad ska man ta med och hur lägger man upp det? Vi har (äntligen) fått en LÄKARtid på allergicentrum om ca 2 veckor och jag tänkte att det kunde vara bra att ha med lite information till dem. 

• längtan 80

Jaaa. Var hos dr för årsbesök i celiakiärendet samt allergi test. INGEN NY BIOPSI, som är standardförfarande!! Hon hade pratat med en expert i ämnet och de kom överens om att avvakta i vårat fall pga att det i sverige håller på att skrivas om riktlinjerna på hur procedurerna är kring utredning av celiaki. LOVE VÅR DR!!

• Kavat
    längtan 80 skrev 2012-10-01 17:46:51 följande:
    Jaaa. Var hos dr för årsbesök i celiakiärendet samt allergi test. INGEN NY BIOPSI, som är standardförfarande!! Hon hade pratat med en expert i ämnet och de kom överens om att avvakta i vårat fall pga att det i sverige håller på att skrivas om riktlinjerna på hur procedurerna är kring utredning av celiaki. LOVE VÅR DR!!
    Nu blev jag nyfiken. Gör de alltid en ny biopsi menar du? Jag gjorde bara en där det fastställdes... Kanske är annorlunda med vuxna?
    Hur blir det sen, vet du?