• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • spökplumpen
    längtan 80 skrev 2012-09-28 06:01:29 följande:
    Spökplumpen. Att ta bort all mjölk bör man göra i minst en månad. Det tar så lång tid för mjölkproteinet att rensas från kroppen.

Tack, då väntar jag två veckor till. När jag ska återinföra då, vad gäller då?
    I
  • partouze

Någon här med barn som har äggallergi? Dottern 8 månader har tidigare ätit mjölkfritt då dom trott hon vart allergisk mot komjölk men idag på peicktestet visades de att komjölk inte gav utslag men ägg. Hur tillförlitligt är dessa test?

• Äntligen dax

Partouze: Min dotter har äggallergi som konstaterats med patch-test. Pricktestet när hon var några månader gammal visade inget och nyligen taget blodprov visar inte heller något så hennes allergi tillhör den långsamma varianten. Känns inte jättekrångligt att utesluta ägg nu när hon är 8 månader men det kanske kommer sedan. Pannkakor lär väl aldrig vara aktuellt eftersom hon är allergisk mot mjölk och vete också.

Även om mjölk inte visade något på pricktestet kan ju din dotter ändå vara känslig för mjölk. Jag skulle utesluta båda ett tag och sedan testa bara mjölk när hon blivit bra. Pricktester på så små barn är tydligen inte jättebra. Iaf inte om de visar negativt. Kan ändå vara allergi.

• spökplumpen
    partouze skrev 2012-09-28 13:03:05 följande:
    Någon här med barn som har äggallergi? Dottern 8 månader har tidigare ätit mjölkfritt då dom trott hon vart allergisk mot komjölk men idag på peicktestet visades de att komjölk inte gav utslag men ägg. Hur tillförlitligt är dessa test?

Hur tillförlitliga de är vet jag inte. På min yngsta var det neg för mjölk på pricktest och knappt något utslag på patchtest, men han kräks av minsta lilla så allergisk är han fast testen talar mot det. Ägg har visat sig på pricktestet för båda två och det stämmer.
  • FridaKarin
    spökplumpen skrev 2012-09-28 09:43:31 följande:

Tack, då väntar jag två veckor till. När jag ska återinföra då, vad gäller då?
    Först ska du ge uppvärmd mjölk i mat. Jättelite asså. kanske testa mjölk i steksmöret. Och se om det funkar
  • längtan 80

Testerna är dåliga.de fungerar bäst på barn som får utslag och exem, men dålig säkerhet. Det säkraste sättet att kolla sllergi är eliminering och provokation. Dvs, ta bort det du misstänker ett tag, tillför, ta bort osv. Detblir en ttydlig förbättring när ämnet tas boer och en tydlig försämring när det sätts dit igen.

• Äntligen dax

Är det någon som har koll på vad som normalt är lågallergen mat? Tänkte göra egen barnmat eftersom det är väldigt svårt att hitta någon bra burkmat på affärerna.

Min tanke är att använda: potatis, sötpotatis, palsternacka, morot, broccoli, majs, nötkött.

Vad tror ni om det?

• Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-09-28 21:12:53 följande:
    Är det någon som har koll på vad som normalt är lågallergen mat? Tänkte göra egen barnmat eftersom det är väldigt svårt att hitta någon bra burkmat på affärerna.

Min tanke är att använda: potatis, sötpotatis, palsternacka, morot, broccoli, majs, nötkött.

Vad tror ni om det?
    utanallt.blogspot.se/2010/01/baskost-lite-inspiration.html

Låter bra annars, här får du lite extra inspiration.

Vi har trots att det är lågallergent två barn som inte tål majs...
  • partouze

Oki tack , ska köra mjölk och äggfritt två veckor. Sedan introducera lite mjölk men inte ägg. Så får vi se. Hon får eksem på kinderna men det är enda symptomet hon haft.