• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sousafon
    Maca skrev 2012-11-03 10:28:15 följande:
    Efter ett par dagar med maginfluensa mår pojken bra, de första dagarna fick han bara risbaserade produkter så som risgröt rismjölk osv magen var riktigt mjuk. Men igår fick han även pasta till sin köttfärs o till kvällen märkte vi att magen var uppblåst inte stenhård men uppblåst. Under natten har han fått slemhosta o även utslag kring munnen. Har börjat fundera över om det beror på ägg (pasta innehåller ägg).

Ni som har barn med äggallergi har de haft mycket slem o kan de öven få uppblåst mage eller är det glutenet som gör att det blir så?  För vilket som märker vi att det är något i hans mat som gör att han blir uppsväld då magen var normal när han inte fick i sig något annat en risprodukter.
    Då min son fick en äggreaktion häromdagen fick han uppblåst mage. Och sedan en massa diarré. Så det kan man säkert få av ägg. Även utslag kan man ju få. Slemhosta vet jag inte...
  • Sephyria

Sonen har idag varit dålig i magen. Bajsat löst, illaluktande och frätande 3 gånger. Nu i kväll var det dessutom slem i avföringen och det var mörkgrönt i färgen. Har dessutom haft röda "fläckar" i ansiktet som han kan få när han fått i sig nåt han inte tål samt haft ett hemskt humör. 3:e gången på 2 veckor som ansiktet varit så, men bara dålig i magen idag.

Vad tror ni, magsjukan eller matreaktion? Till saken hör att även yngsta sonen haft slem i avföringen under veckan men han har även haft blodstrimmor i sin. I hans fall trodde jag att det rörde sig om en reaktion på mjölkprotein då jag började introducera det i min kost i tisdags (jag helammar och har ätit mjölkfritt sen innan han föddes). Nu vet jag dock inte vad jag ska tro om nåt. Båda verkar va friska i övrigt..

• annahoj87

Min son är kraftigt allergisk mot ägg, mjölk och soja. Jag undrar om ni vet om det finn någon ersättning man kan ge dem i stället för typ gräddfil eller creme fraiche. Som när man äter tacos, bli så torrt för honom då..

• 2små2stora
    annahoj87 skrev 2012-11-04 00:43:09 följande:
    Min son är kraftigt allergisk mot ägg, mjölk och soja. Jag undrar om ni vet om det finn någon ersättning man kan ge dem i stället för typ gräddfil eller creme fraiche. Som när man äter tacos, bli så torrt för honom då..
    Vi har aldrig ätit gräddfil eller creme fraiche till tacos.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • annahoj87
    2små2stora skrev 2012-11-04 08:48:39 följande:
    Vi har aldrig ätit gräddfil eller creme fraiche till tacos.

Okej, men vet du om det finns något man kan använda i stället?
  • 2små2stora
    annahoj87 skrev 2012-11-04 13:57:53 följande:

Okej, men vet du om det finns något man kan använda i stället?
    Det är om man gör bea-såsen i utanallt bloggen

Något färdigt finns det nog  inte.  
  • Äntligen dax

annahoj87: guacamole passar ju till tacos. Eller bara mosad avokado för att få det lite mindre torrt. Blanda med kokosmjölk eller havregrädde kanske? Med eller utan vitlök och chili beroende på tycke och smak.

• 2små2stora
    Äntligen dax skrev 2012-11-04 21:56:56 följande:
    annahoj87: guacamole passar ju till tacos. Eller bara mosad avokado för att få det lite mindre torrt. Blanda med kokosmjölk eller havregrädde kanske? Med eller utan vitlök och chili beroende på tycke och smak.
    Guacamole brukar vi ha William älskar avokado så det använder vi oss av mycket.  Det tänkte jag inte på. 
  • LadyM

Min lillsskrutt är multiallergisk (ärvt av pappan sin) och nu är bebis nr 2 på väg ut - så klart hoppas jag innerligt att denna slipper allergierna och enligt läkaren är det ca 75% för detta. Men vad har ni för erfarenheter? Låter ju som bra odds men jag vågar knappt tro på att det är så..... låter lite för bra! (Jag har inga allergier)

• Sousafon
    LadyM skrev 2012-11-05 13:40:09 följande:
    Min lillsskrutt är multiallergisk (ärvt av pappan sin) och nu är bebis nr 2 på väg ut - så klart hoppas jag innerligt att denna slipper allergierna och enligt läkaren är det ca 75% för detta. Men vad har ni för erfarenheter? Låter ju som bra odds men jag vågar knappt tro på att det är så..... låter lite för bra! (Jag har inga allergier)
    Hej!

Grattis till bebis på väg ut!

Min äldsta är multiallergisk, men min yngsta inte allergisk alls, vad vi märkt. Däremot har hon inte fått prova nötter än, vilket är sonens värsta allergi (tror vi). Det känns läskigt att prova med nötter, men hon närmar sig tre så det är väl dags....

Varken jag eller pappan är allergiska.