• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    LadyM skrev 2012-11-05 13:40:09 följande:
    Min lillsskrutt är multiallergisk (ärvt av pappan sin) och nu är bebis nr 2 på väg ut - så klart hoppas jag innerligt att denna slipper allergierna och enligt läkaren är det ca 75% för detta. Men vad har ni för erfarenheter? Låter ju som bra odds men jag vågar knappt tro på att det är så..... låter lite för bra! (Jag har inga allergier)
    Grattis till bebis! Låter som bra %! =)
    Jag är multiallergisk, men min lillebror har ingen allergi.
    Min sambos brorsbarn så är det den äldsta som har allergi men inte den yngsta!
    Så jag hoppas att framtida syster el bror blir allergi fri! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi

Spännande o se hur natten blir.
    Efter middan fick sonen tag på sambons chips som innehåller mjölk i olika former och spår av sjuttioelva olika nötter!
    Såg ingen reaktion på huden iaf!

• kohler12
    annahoj87 skrev 2012-11-04 00:43:09 följande:
    Min son är kraftigt allergisk mot ägg, mjölk och soja. Jag undrar om ni vet om det finn någon ersättning man kan ge dem i stället för typ gräddfil eller creme fraiche. Som när man äter tacos, bli så torrt för honom då..
    vi brukar köpa soja yoghurt o blanda med tacos sås :) 
  • Trottoarbonden

Äntligen äntligen så känns det nu som om vi börjar få ordning och reda i äldsta sonens födoämnesallergi (fick köra baskost under sommaren efter många månader med ständig klåda på tungan och väldiga humörproblem). Vi har infört ett födoämne i taget och känner nu att vi, med hyfsad säkerhet, har ringat in många saker som han tål, och även många saker som han inte tål. Har nu kommit så pass långt att vi överväger att sluta lista det han får äta och istället lista det han inte får äta, för nu har den listan äntligen blivit kortast!

Allergisk mot följande: Fisk (troligen även luftburet vid tillagning), Ägg från fisk, Fågel, Kiwi, Banan, Mandel, Ägg i större mängder och i rå form, Tomat, Fläskkött, Plommon, Potatis, Baljväxter, Paprika, Muskotnöt, Nötter, Skaldjur.

Av allt detta är det absolut mest jobbigt med fläskkött (korv osv), tomat (ketchup, köttfärssås...), fisk o kyckling.

Lagom till att jag börjar känna att vi har koll så ska vi nu äntligen få komma till barnallerolog... Men vi behöver fortfarande massor av stöd. Jag hoppas så att där finns en vettig dietist...

• LadyM

Åh nu fick jag lite hopp ändå!! Ibland går jag förbi barnhyllorna, där lilleman kunnat äta max 4 bukar av typ 50, samt 1 välling av 15 om man har TUR!!) och tänker shit, tänk om man får ett barn som kan äta ALLT detta!??! Färdigmat liksom!!!! Och utan magont o normal viktuppgång på det? Låter som en utopi om ni frågar mig.

• 2små2stora
    LadyM skrev 2012-11-05 22:31:22 följande:
    Åh nu fick jag lite hopp ändå!! Ibland går jag förbi barnhyllorna, där lilleman kunnat äta max 4 bukar av typ 50, samt 1 välling av 15 om man har TUR!!) och tänker shit, tänk om man får ett barn som kan äta ALLT detta!??! Färdigmat liksom!!!! Och utan magont o normal viktuppgång på det? Låter som en utopi om ni frågar mig.
    Jag har 2 som kunde äta allt, en som kunde äta en del (bara mjölk och soja allergi) och en som kan äta 1 burk bland de som finns här.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maca
    Nu har sonen äntligen fått tid för gastroskopi om 3veckor. (27nov) Jag är så glad men samtidigt så rädd han ska ju sövas ner. Någon med erfarenhet kring små barn (13mån) som sövts ner.. hur har de gått? hur lång tid tog det till dom vaknade efter själva proceduren?

Sen tänker jag också om sonen nu inte lider utav glutenintolerans men tex spannmålsallergi kommer dom kunna se att det är något annat som stör tarmen eller kan dom bara bekräfta om det är gluten eller ej?

Vi har gett sonen glutenfritt i 3dagar nu o vi måste självklart ge honom gluten produkter ifall de ska visa något på gastron men fråga är räcker det om vi håller honom glutenfri en vecka till o sen att vi ger honom gluten de resterande 2veckorna innan provet? för han reagerar jätte starkt nu med att han blir hård i magen skriker för att han inte kan bajsa är allmänt ledsen hängig o orkar inte äta alls.

jag är tacksam för alla tips o råd
  • längtan 80

Maca. Gjorde gastro på tösen, då var hon 1. Hon var vaken och vi var med hela tiden. Hon hade lugnande. Honbåt glutrn i 9 dagar, vi hade otroligt tur- det syntes. Vilket är extrmt ovanligt på så kort tid. Ge gluten är mitt råd, fadt jsg vet själv stt vi nästan dukade undrr på våra få dagar. Om det är allergi så syns det på blodprov ( men inte säkert , brukar vara dåligt vid just magproblem) inte i mage.

• LokesMammi

Jag får krupp (igen). Sonen har nu bajsat ett antal ggr/dag sen i söndags. Inte två o inte tre bajsblöjor! Betydligt fler! Den 3e bajsblöjan idag var vattning med potatisbitar i. De andra bajsblöjorna idag har varit mera fast!
    Funderar på om han reagerar på potatis, eftersom jag trott en längre tid nu att han reagerar på ngt. Sambon säger "äh han är bara dålig i magen". Men de gåtfulla prickarna då? Han är fortfarande prickig runt munnen!
    Det är nånting han äter som inte kroppen kan bryta ner.  Ser ut som typ linfön i blöjan, men det äter han inte!