• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

2små2stora och mandelskorpan: tack för svar! Då vet jag att det inte var något i vaccinet han reagerade på åtminstone
    Men när ni nämnde ägg kom jag på att jag åt en omelett samma dag som han fick vaccinet. Äter annars inte så mycket ägg men har ätit det tidigare någon gång utan att ha sett någon reaktion (som jag tänkt på åtminstone). Annars kanske det kunde vara nån form av biverkning av vaccinet?

• Sephyria

Glömde säga att jag även tog med det nya vaccinet som man får betala för. Kan det vara hemophilus influenzae typ b som är nytt? Är så dålig på det här vad som ingår i vaccinationerna..

• 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-11-30 09:55:20 följande:
    Glömde säga att jag även tog med det nya vaccinet som man får betala för. Kan det vara hemophilus influenzae typ b som är nytt? Är så dålig på det här vad som ingår i vaccinationerna..
    Hib ingår i programmet, kan det vara hepatit B du tänker på.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sousafon

Hur brukar era barn vara dagarna efter en allergisk reaktion? Min son (5 år) fick som sagt ägg på dagis häromdagen. Vi hade hoppats att det bara skulle bli magont och diarré, som förra gången, men nu fick han nässelutslag och svullnad över hela ansiktet och överkroppen. Har aldrig sett honom sådan - det var en chock. Han fick betapred och sedan åkte vi till sjukhuset. Värdena var bra och andningen inte påverkad, så han behövde bara observeras några timmar. Svullnad och nässelutslag försvann efter några timmar, då betapreden verkat.

Men igår (dagen efter) var han också trött och gnällig. Han fick 10 betapred igår också. I morse verkade han som vanligt, men blev sedan trött. Sover nu, vilket han aldrig gör dagtid. Är detta en reaktion på den allergiska reaktionen? Eller på betapred?

• Sephyria

AAEV: oj hade helt missat att du svarat! Det va jag som fråga om möglet...

Sonens röda kinder kommer nästan alltid på eftermiddagen och är som värst sent på kvällen. Om det hade varit fuktskadan som orsakade sonens problem, borde han då inte vara värst på morgonen när han vistats i lägenheten som längst. Oftast lägger sig det röda under natten här så ja kanske har fel i mina misstankar. Men blir inte klok på orsaken till det röda i ansiktet. Han kan ha varit ute i blåsten i 2 timmar och vara jätte fin i ansiktet när han kommer in så det är inte "vädret" som gör det heller. Å hittar inget samband med maten.. Igår va han hur hemsk som helst i ansiktet, röda torra fläckar, men i morse vakna han och är knappt torr ens..

• TANKGIRL
    Trottoarbonden skrev 2012-10-02 20:17:56 följande:
    TANKGIRL: Åh som jag känner igen mig i vad du skriver. Vi har också alltid vetat att något inte stod rätt till men har blivit bemötta med "det är normalt". Hade också en skrikig, gasig bebis som sällan var nöjd och kräktes för jämnan.
    Min övertygelse är att föräldrar alltid har rätt. Om du vet att något är fel så är det också något som är fel. Dock har du fel i en sak, du är inte en värdelös mamma!!
    Jag tror nog att det kan vara en allergi, och jag tror inte att det är en slump att den mjölkfria kosten har gett effekt. Fortsätt i flera veckor och se om det håller i sig! Och om läkaren tar prover som visar att han inte alls är allergisk så strunta i det, fortsätt och testa, för det är det som räknas. Blir han bättre, och kanske till och med bra, av att vara utan mjölken så är han allergiskt och ska ha mjökfri kost! För att sedan bekräfta så kan du testa att införa mjölk igen sen och se om han blir sämre.
    Har du 100% koll så att du vet att det verkligen är helt mjölkfritt? Det kan vara lite lurigt med det ibland...
    Lycka till!

En reflektion: Märkligt hur berörd jag blev av att läsa om ett barns långa bajskorv! Det trodde jag nog inte skulle inträffa....
    Hej, ville bara säga att det blev konstaterat att min 7 åring har mjölkallergi, med höga värden också så allt har lästs sig för oss. det blir lite strul ibland, han var hos sin mormor i helgen och de skulle äta pizza. 2 pizzor blev tillbaka skickade innan den blev mjölkfri men han har stenkoll själv.
    Tack för peppningen.
    Kramar  
  • annahoj87

Min son äter i grunden baskost som vi stegvis försöker att öka genom att testa oss fram. Vi har inte testat att ge honom fisk sen dess och vi har inte lagat de hemma till oss andra hemma heller. Men varje gång som det serveras fisk på förskolan till de andra barnen, han har sin egna mat, så reagerar han med riktigt röda kinder och ibland irritation i ögonen.

Skulle ni tolka detta som en fiskallergi eller skulle ni pröva att provocera det också? 

• Mandelskorpan

Ni som gjort provokationer, har ni fått några instruktioner på när ni ska avbryta? Ibland är det väl uppenbart men om man har symptom som kommer smygande gradvis utan större dramatik?

Vi har för det mesta sett någon hudgrej med klåda först (rött område/prickar bröst/mage/öron/ben/kinder) sen matvägran/kräkningar/lös mage. Ofta lös mage i flera dagar o det vill vi inte med en bebis som backar i vikt

Kan det liksom stanna vid t.ex. hudproblem...? Utan att resten kommer sen som ett brev på posten...?

Sonen mår bra just nu men backar i vikt så vi ska prova ersättning igen.... är orolig för att magen ska paja ihop IGEN..... 

• Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2012-12-05 15:37:39 följande:
    Ni som gjort provokationer, har ni fått några instruktioner på när ni ska avbryta? Ibland är det väl uppenbart men om man har symptom som kommer smygande gradvis utan större dramatik?

Vi har för det mesta sett någon hudgrej med klåda först (rött område/prickar bröst/mage/öron/ben/kinder) sen matvägran/kräkningar/lös mage. Ofta lös mage i flera dagar o det vill vi inte med en bebis som backar i vikt

Kan det liksom stanna vid t.ex. hudproblem...? Utan att resten kommer sen som ett brev på posten...?

Sonen mår bra just nu men backar i vikt så vi ska prova ersättning igen.... är orolig för att magen ska paja ihop IGEN..... 
    Jag tycker det är jättesvårt...min tjej får först och alltid röda/eksemiga kinder från flammiga till illröda, knottriga och heta beroende på hur stark reaktion. Och efter det...... ont i magen, hård mage, vill inte äta i 1-3 dagar.. Som du skriver, det svåra är ju de smygande reaktionerna som man inte är sådär glasklar på. Jag har numera, min tjej är 2 år, börjat backa direkt vid tydlig reaktion på kinderna. Men det har tagit ett tag, att bli så "säker". Har väntat längre förut, men vi har märkt att vi aldrig har fel..