• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2012-11-29 16:23:49 följande:
    Jag har testat sojamjölk på min son den här veckan och det har inte kommit några eksem (vilket är det sätt han brukar reagera på om han åter något han inte tål). Han har klagat lite på magont ibland och det har kommit någon liten prick runt munnen. Dock inte något värre.

Men när jag hämtade honom på förskolan idag så berättade en i personalen att hon under dagen och gårdagen upplevt honom som väldigt speedad, igång och lite bråkig på ett sätt som han inte brukar vara.

Kan reaktioner ta sig sådana uttryck? När jag pratade med allergisköterskan på barnmottagningen sa hon att hon inte hört talas om det. Någon som har känner igen detta?
    Japp, känns igen. Typiskt tecken på min ena.
  • Tillalamm

Tack för era svar! Lillen är nu rejält flammig på ena kinden så det är säkert sojan som spökar.

• Trottoarbonden
    Trasan0606 skrev 2012-11-28 21:28:39 följande:
    Nu är jag tillbaka med fler frågor...

Mini är nu 16 månader och bajsar ibland illaluktande och slemmigt men när han gör det så verkar han inte ha ont i magen eller är kinkig eller sover dåligt - han är som vanligt. Inga sjukdomar på g eller tänder. Det känns ju som att han reagerar mot nåt men jag vet verkligen inte vad. Ska jag gå på allmäntillståndet och "strunta" i avföringen? Vad hade ni gjort?

Sen det här med någon ätbar buljong för honom - trodde att Knorr hade några som var ok men de verkar man inte kunna lita på. Icas går bort (vi måste undvika mjölk, soja, ägg och baljväxter). Finns det någon buljong kvar alt fond som är lätt att få tag på? Har en saltfri grönsaksbuljong från hälsokosten som jag kört på ett tag men ibland vill jag ha liiite mer smak. Försöker laga mat som vi alla kan äta och som liten VILL äta - men det är inte lätt.

Buljong:
    http://storkok.campbellsoup.se/sv/sortiment/buljong/bong-buljong-5kg-0-5-salt/2390-groensaksbuljong-salthalt-0-5/
    Denna verkar vara väldigt ren (den har köpts till skolan för min son). Nackdelen är dock att den inte finns i annan förpackning än denna jättestora... Känns som om man inte kan få allt man vill när det gäller buljong!
  • Trottoarbonden
    Mandelskorpan skrev 2012-11-29 12:48:49 följande:
    hej, jo nu är det jobbigt men vi får förhoppningsvis bra hjälp snart. Står på väntelista för återbudstid på allergiklinik..... Det var precis så vi tänkt göra, ge ersättning vila kroppen från mat och "börja om". Så det var ett riktigt bakslag när han inte tycks tolerera någon ersättning.

Nu äter han falukorv (enda som går ned vid matvägran) blomkål & gurka. Samt vatten, lite amning. Ska testa älgkött senare idag.

Hur gammal är din mellersta? 
    Jag förstår att detta är synnerligen jobbigt och tar på krafterna. Jag tänker såhär: Ge honom falukorv, blomkål o gurka om han tycks må bra på det och vill äta det. Jag tror att du för en period (några veckor) helt kan släppa tankarna på att maten måste vara nyttig, varierad och näringsriktig osv. Om du känner att falukorven är för salt så koka den, gärna skivad, så går det mesta ur. Du kan då koka den tillsammans med potatis (är potatis i korven om jag inte har fel för mig) så sugs saltet upp av den.
    Sen det här med att hitta en ersättning som fungerar: det måste vara hemskt att känna att man inte kan backa tillbaka till något säkert läge för att det inte verkar finnas något sådant. Hur är det med bröstmjölk, tycks han må bra av det? Orkar du själv gå på diet ett tag och amma honom? Bröstmjölken är ju fullvärdig för honom (som en ersättning) och då kan du själv styra innehållet (genom vad du äter). Jag vet, av egen erfarenhet, att det är väldigt jobbigt att göra detta, men kan vara ett alternativ. Jag helammade min yngste till han var 12 månader, så bröstmjölken räcker definitivt till, han var en riktig tjockis (hur jag var är en annan femma... jag åt dessutom lågallergen kost samtidigt, slutligen enbart ris o älg....)

Bara några tankar. Men framför allt: stort lycka till, ni kommer att komma ut på andra sidan!
  • Trottoarbonden

Min äldste son är allergisk mot kyckling (kräks och får klåda i munnen). Nu undrar jag hur det kan vara med andra fåglar (gås, anka och kalkon). Kan det vara så att det är värt att prova? Han har aldrig ätit någon av dessa, men nu när han inte heller kan äta fläskkött eller fisk så vore det skönt med lite variation.

• 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-11-29 20:09:44 följande:
    Min äldste son är allergisk mot kyckling (kräks och får klåda i munnen). Nu undrar jag hur det kan vara med andra fåglar (gås, anka och kalkon). Kan det vara så att det är värt att prova? Han har aldrig ätit någon av dessa, men nu när han inte heller kan äta fläskkött eller fisk så vore det skönt med lite variation.
    vild fågel kanske kan vara ett alternativ den är nog mer olik kyckling än tex kalkon
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maca

Vid middagen idag fick sonen babytomat att plocka o äta, inom loppet at 2-3min fick han ilskna röda utslag på ansiktet o han kliade som bara den. Tog bort tomaterna o sköljde honom i ansiktet o röd egen började släppa efter ca 10min var utslagen helt borta o han fortsatte äta sin övriga mat som vanligt. Förstår att det är någon form utav allergisk reaktion, men han har ätit tomatsåser i köttfärs osv inte märkt något på honom. Tidigare har han också ätit tomat (normal stora) utan reaktion. Men jag blev lite rädd då de gick så fort helt plötsligt var han illröd o efter att jag sköljde kring munnen o han slutade äta så släppte det. Vågar jag ge honom tomatsåser i köttfärs framöver?

• Sephyria

Yngste sonen fick vaccinet som ges när barnet är 3-månader igår och idag har det blossat upp flera stora röda eksem i ansiktet. Dessutom var det lite blod i avföringen vilket det inte varit sedan jag uteslöt mjölk ur min kost (ammar). Är det någonting i vaccinet han reagerar på eller är det vanligt med såna biverkningar? Nån som vet?

• Mandelskorpan

Det finns en koppling vaccin/äggallergi. Jag är inte tillräckligt insatt för att ge ett bra svar men någon annan kanske är?

• 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-11-29 21:09:27 följande:
    Yngste sonen fick vaccinet som ges när barnet är 3-månader igår och idag har det blossat upp flera stora röda eksem i ansiktet. Dessutom var det lite blod i avföringen vilket det inte varit sedan jag uteslöt mjölk ur min kost (ammar). Är det någonting i vaccinet han reagerar på eller är det vanligt med såna biverkningar? Nån som vet?
    I dem vaccinen som man ger vid 3 månader bör det inte finnas något som de kan reagera allergiskt på. 
    Äggrester finns det i MMR som ges vid 18 månader och i influensa vaccinet.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~