• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma

Vår läkare och även dietist säger att barn som äter "utan allt" gärna ska dricka hypoallergen ersättning som exempelvis måltidsersättning även upp mot skolåldern, pga att de äter så begränsat av livsmedel som är "näringstäta".

• 2små2stora
    Mandelskorpan skrev 2012-11-27 13:58:13 följande:

Fast Neocate Advance är nog inte ersättning - det är någon sorts kosttillägg för barn över 1 år.

Min fråga gällde dock ersättning, Neocate LCP, som sonen inte tål. Han är 10 mån... 

Har du också barn med majsallergi? 
    Advance är ersättningför barn upp till 10 år och det kan de leva på enbart.

Min 2åring får nutramigen utskrivet då han inte tål någon välling som finns i butikerna. Han reagerar inte på majs men ägg, mjölk och alla sädesslag samt att han har svårt att gå upp i vikt. 

Bobbosmamma: äter man bara 7 livsmedel så behövs det någonting mer helt klart. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2012-11-27 13:41:26 följande:
    Äter hon annan mat så ska de inte behöva "välling" efter 1år. Här skriver de helst inte ut mjölkfri ersättning när de fyllt 1 år. 
    Min fick ersättning efter 1års åldern, pga att kunna göra gröt o välling.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2012-11-27 14:15:21 följande:
    Min 2åring får nutramigen utskrivet då han inte tål någon välling som finns i butikerna. Han reagerar inte på majs men ägg, mjölk och alla sädesslag samt att han har svårt att gå upp i vikt.
    Låter som mitt barn! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Sephyria

Fy blir snart tokig! Reaktioner var och varannan dag här nu! Röd i ansiktet, på uselt humör, speedad och omöjlig att få att sova. Tackar gudarna för Tavegyl! Men skulle ju hellre komma på orsaken till problemen...

• Mandelskorpan
    Bobbosmamma skrev 2012-11-27 11:09:41 följande:
    Vi har samma problem! Min dotter äter "utan allt" men blir ändå inte bra. Hon äter neocate sedan hon var 1 år o reagerar kraftigt på majs (mkt magont och eksem på kinder). Nu har vi tagit bort så mkt men ändå blir hon inte bra så jag har börjat fundera på neocaten. Den senaste tiden har hon ätit mer neocate per dag och mår sämre än på länge. Men jag hittar inget alternativ?! Hon får även Seravit (näringstillskott) som har samma tillverkare som neocate och oxå innehåller glukossirap från majs, men den har vi nu tagit bort. Ska till vår läkare den 10 dec o ska fråga då.. Det enda jag hittar när jag googlar är amerikanske sidor som tipsar om "Similac Expert Care Alimentum Ready to Feed " Vet ej om man kan få tag på det i sverige

Hej igen, nu är jag ny på detta och inte så insatt än. Men jag trodde att det inte är helt ovanligt vid majsallergi att reagera på majsstärkelse och i vissa fall även majsglukossirap? Varför skriver de ut sånt som är baserat på majs om hon reagerar på majs? Finns det inte majsfria alternativ för större barn heller? Modersmjölksersättning verkar ju vara majsbaserat i Sverige, om det ska vara fritt från mjölk och soja....
  • Maca

Nu har vi gjort svettestet, bra resultat på det. Känns så skönt o kunna släppa det. Har varit oerhört orolig. Det togs blodprover för 3v sedan på sonen o läkarn berättade att zink värdet låg på gränsen till för lågt. Så om 2v ska han testas igen o ör det fortfarande lågt så kommer han att få zink tabletter. Han visade inget på gastroskopin men nu tyckte läkarn att vi skulle köra glutenfritt för att se hur han mår. Visserligen har vi knappt gett honom något med gluten i. Sen har vi märkt att han får utslag utav altheran men inte utav nutramigenen förstår inte riktigt vad skillnaden är mellan de två?

• Kavat
    Mandelskorpan skrev 2012-11-28 11:14:20 följande:

Hej igen, nu är jag ny på detta och inte så insatt än. Men jag trodde att det inte är helt ovanligt vid majsallergi att reagera på majsstärkelse och i vissa fall även majsglukossirap? Varför skriver de ut sånt som är baserat på majs om hon reagerar på majs? Finns det inte majsfria alternativ för större barn heller? Modersmjölksersättning verkar ju vara majsbaserat i Sverige, om det ska vara fritt från mjölk och soja....
    Min son som inte heller tål majs och är suuuuperkänslig mot majs och reagerar på glukossirap och druvsocker från majs tål Neocate. De har behandlat den så att man inte ska kunna reagera på den. Ungefär som de behandlar komjölk och tillverkar nutramigen, althera och pepticate fast Neocate är "ännu bättre gjord" eller vad man ska säga.
    De flesta med mjölkproteinallergi tål Nutramigen, Althera och Pepticate, men inte alla.

De skriver alltså ut Neocate för att det är den ersättning som är mest hypoallergen och den bästa och renaste som finns på marknaden. Min kille fick rättså kraftiga allergiska reaktioner av smakisar av althera och är superkänslig mot mjölk, så då finns det inga andra alternativ.

Alternativet är att han inte har någon ersättning alls. Har man mjölkproteinallergi i kombination med majsallergi så är det inte så enkelt.. Men som sagt de allra flesta med majsallergi tål Neocate, men inte alla.
  • Kavat

www.althera.info/om-alth%C3%A9ra/ingrediensf%C3%B6rteckning

Althéra Ingrediensförteckning

Ingredienser:
    Laktos, maltodextrin, vegetabilisk olja, hydrolyserat vasslepulver, emulgeringsmedel (citronsyraestrar av mono- och diglycerider av fettsyror), kolinbitartrat, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin Mineraler: (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar) Vitaminer: (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra).

Osäker på vad maltodextrinet kommer ifrån och vegetabilisk olja. Maila dem och fråga? Dock ska både olja och maltodextrin vara "säkert" oavsett ursprung, (men vet av egen erfarenhet att det inte alltid är så).

Men om du ska testa någon så hade jag testat den. Maila dem gärna som sagt och hör.

Pepticate innehåller fiskolja som sagt och även maltodextrin och vassle då. (samma som Althera förutom fiskoljan)
    www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fnutricia.se%2Fupload_dir%2Fdocs%2FPepticate_Hemsida.pdf&ei=uDy2UNnRDfLV4QSB34HIBw&usg=AFQjCNHuQmxscDuxyHa2pI9onfO0Ux_LgQ&cad=rja

Ingredienser
    Hydrolyserat vassleprotein (från mjölk), maltodextrin, vegetabiliskt fett
    (palm-, rapsfrö-, kokosnöt-, solros- och encellsolja), kostfiber (galakto-
    oligosackarider (från mjölk), polyfruktos), emulgeringsmedel (E472c),
    trikalciumfosfat, kaliumklorid, fiskolja, magnesiumklorid, trinatriumcitrat,
    kalciumkarbonat, kolinklorid, L-askorbinsyra, taurin, natrium-L-askorbat,
    järnsulfat, inositol, zinksulfat, uridin-5-monofosfat natriumsalt, cytidin-5-
    monofosfat, DL- -tokoferylacetat, adenosin-5-monofosfat, inosin-5-
    monofosfat natriumsalt, L-karnitin, nikotinamid, kalcium-D-pantotenat,
    guanosin-5-monofosfat natriumsalt, D-biotin, kopparsulfat, folsyra,
    retinylpalmitat, DL- -tokoferol, cyanokobalamin, tiaminhydroklorid,
    riboflavin, kolekalciferol, pyridoxinhydroklorid, mangansulfat, kalium-
    jodid, fytomenadion, natriumselenit.

Alla Nutramigens produkter verkar innehålla glukossirap och majsstäkelse så då går de bort.
    www.meadjohnson.se/se/allmanhet/produkter/