• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Ush vad jobbigt med mät och vägning varje månad. Nu har tösen kommit tillbaka till sin viktkurva men längden sackar mailade siffrorna till dietist i går och frågade hur det såg ut. Hon var glad över vikten men tycker att det bör komna ett tillväxtskov snart annars ska vi på barn igen

• LokesMammi
    längtan 80 skrev 2012-11-23 17:21:26 följande:
    Ush vad jobbigt med mät och vägning varje månad. Nu har tösen kommit tillbaka till sin viktkurva men längden sackar mailade siffrorna till dietist i går och frågade hur det såg ut. Hon var glad över vikten men tycker att det bör komna ett tillväxtskov snart annars ska vi på barn igen
    Jag tycker det är skönt att väga o mäta varje månad. Se hur mkt han växer! =) (eller hur lite) Senaste vägningen hade han gått upp i vikt. Det var skönt. Hoppas han fortsätter så nu!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • The Luckiest

Det var ingen som hade koll på vad man brukar steka maten i i Thailand? Olja? Och vad man har när man friterar tex räkor eller kyckling.. Känns egentligen inte som dom borde ha så mycket komjölksprodukter eller använda vete men jag vet verkligen inte o snart bär det iväg...

• LadyM

Lillknodd har tittat ut! Han är 1 v gammal och varje dag väntar jag med fasa på att "det stora magknipet" ska börja, även för honom... :-/

Minns inte direkt när vi först märkte det med stora sonen. Låter det rimligt att vi kan ha märkt av det första ggr vid 3-4 veckors ålder?? (kraftiga kräkningar, utslag, svårt med gaser, inga glada vakenperioder, dålig sömn och första viktsacket...)

Väntar och hoppas och håller tummarna att vi slipper gå igenom den här allergiskiten igen!!!

• Trasan0606

Grattis LadyM!! Vad mysigt med en liten!

För oss började magknipet vid ca 3 v men utslagen tidigare.

Hoppas ni slipper allergier!

• LadyM

Trasan0606: då minns jag nog rätt! Trodde utslagen var hormonplitor först men det var så mycket...

Ja jag håller tummarna så hårt! Lillplutt är så mycket mer lik mig utseendemässigt än stora sonen, hoppas han fått mina icke existerande allergier oxå!!!!

Lillsnutt hade ont i magen på BB innan barnbecket kom ut, berättade då om mina farhågor att även han ärvt mannens allergier. Fick ett surt (!) "Kunde du inte ha valt en annan man denna gång då?" tillbaka. Hmm.

• LokesMammi

Grattis till bebisen.
    Vi upptäckte sonens allergier, eller rättare sagt JAG upptäckte sonens allergier pga torr fnasig hud, plitor som blev röda utslag. BVC upptäckte allergin när han inte gick upp i vikt som man ska och röda utslag i ansiktet. Reagerade mest när han var 4mån.
    Skaffa en annan man, ja det är jättelätt. "jag gör slut med dig för jag vill att nästa unge inte ska få allergier. jag vill ha en kille om är allergifri". hallå????

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Maca

Ni som har barn med matallergierbo astma brukar era barn ha segt slem? Min son har det då o då mer nu på hösten det är liksom tjockt o segt. Därför känner jag mig orolig inför svettestet. Slem är ett tecken på cystisk fibros. Men han har ju utslag o fick det från att han var född. efter att vi tagit bort mjölken har hans kropp blivit ren o sen sojan togs bort så har även ansiktet blivit rent. o efter att vi tagit bort havren har han gått upp något o ökar sakta fortfarande. Man har tagit blod eller avförings prov för cf o då såg allt bra ut men man vill nu göra svettest för att kunna utesluta det helt. Någon som varit med om liknande?

• AAEV
    Sephyria skrev 2012-11-22 20:43:49 följande:
    En tanke slog mig precis. Kan sonen reagera på mögel?!

Han har sedan han var 5 månader haft klåda i ögonen till och ifrån men vi vet inte varför. Sedan i somras har han haft många allergiska reaktioner som jag inte kommit fram till vad det beror på. Även eksem som kommer och går. Senaste månaden har han haft flera reaktioner varje vecka. Han får då röda, irriterade kinder, kliar och slår sig i ansiktet (kinder, näsa, ögon) och ett hemskt humör.

Vi har precis fått ett badrum renoverat i lägenheten för att det har varit fuktskadat. Han har även nyss börjat på dagis och även där ska de haft problem med fukt, men det skulle ha varit åtgärdat i somras. Dock är det fruktansvärt dålig ventilation där. På dagis får han precis samma mat som hemma och kokerskan är verkligen jätte noggrann så tror inte att reaktionerna beror på att hon ger honom fel mat..
    Så reagerar jag på mögel. När jag kommer in i ett mögligt hus kliar det i mina ögon och näsa. Sover jag flera nätter där får jag eksem också... 
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713