• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Stort grattis till bebisen! Det är jätte olika när man märker något, vissa ser de ju först när de börjar äta själva, men man måste ju inte få allergiska barn bara för att man har fått ett.
    Å andra sidan är man mer erfaren och ser problemen tidigare vilket blir enklare.

• Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2012-11-20 10:52:40 följande:
    Vet någon om det finns någon ersättning som är fri från mjölk, soja OCH majs?? Börjar bli desperat - sonen har ätit Pepticate men har nu börjat reagera på fler och fler saker, bland annat majs och han reagerar på Pepticaten, den innehåller maltodextrin av majs... Så nu har vi fått Neocate som "bara" innehåller glukossirap av majs.... Men jag är inte helt säker på att han tål den heller.

Någon som har tips? Han är 10 månader.
    Vi har samma problem! Min dotter äter "utan allt" men blir ändå inte bra. Hon äter neocate sedan hon var 1 år o reagerar kraftigt på majs (mkt magont och eksem på kinder). Nu har vi tagit bort så mkt men ändå blir hon inte bra så jag har börjat fundera på neocaten. Den senaste tiden har hon ätit mer neocate per dag och mår sämre än på länge. Men jag hittar inget alternativ?! Hon får även Seravit (näringstillskott) som har samma tillverkare som neocate och oxå innehåller glukossirap från majs, men den har vi nu tagit bort. Ska till vår läkare den 10 dec o ska fråga då.. Det enda jag hittar när jag googlar är amerikanske sidor som tipsar om "Similac Expert Care Alimentum Ready to Feed " Vet ej om man kan få tag på det i sverige
  • 2små2stora
    Bobosmamma: Det är maltodextrin av majs och kaseinhydrolysat i den ersättningen. Så neocaten är renare än den även om det är beståndsdelar av majs även i neocaten är den inte mjölkbaserad. Och reagerar hon på majs tror jag inte att alimentum är så bra.

www.amazon.com/gp/customer-media/product-gallery/B000ARPKE4/ref=cm_ciu_pdp_images_0/187-3805448-6507010&index=0 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mandelskorpan

Bobosmamma: oj började tro att vi var helt ensamma om detta problem..!! Alimentum "Ready to feed" är det enda jag hittat också, finns ingen motsvarighet i Europa vad jag kunnat utröna. Den är i alla fall helt fri från majs. Pulvermotsvarigheten av Alimentum innehåller däremot majs. Neocate är ca 40% majsglukossirap. Jag tror det är det vi har problem med - han får symptom som när han äter majs & vete.

Nu har jag snurrat runt en del sen jag skrev det här inlägget - jag har hittat barn som haft problem med Neocate LCP men som klarat Advance och Active. De innehåller också majsglukos men har alltså funkat. Så det är mitt hopp!! Jag får återkoppla när vi fått komma till dietist.... 

Hursomhelst verkar majsfritt alternativ i Sverige inte existera... man ska helt enkelt inte ha den allergin här Flört  

• Mandelskorpan

2små2stora: det är "powder" Alimentum som innehåller majs.

Corn Ingredients

Ready to feed Alimentum does not contain corn-based ingredients, according to information from Drugs.com. However, Alimentum powder contains 35 percent corn maltodextrin and may aggravate a corn allergy in a minority of patients, says Vivian Hernandez-Trujillo, M.D., from the American Academy of Allergy Asthma and Immunology. Many major brands of baby formula contain corn-based ingredients, such as corn syrup solids and modified cornstarch, as a source of calories. Alimentum uses sucrose and modified tapioca starch instead. If your infant has a corn allergy and other food sensitivities, discuss which formula is best with your doctor.

Read more: http://www.livestrong.com/article/550240-alimentum-corn-allergy/#ixzz2DQDS2un1
  • Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2012-11-27 11:25:10 följande:
    Bobosmamma: Det är maltodextrin av majs och kaseinhydrolysat i den ersättningen. Så neocaten är renare än den även om det är beståndsdelar av majs även i neocaten är den inte mjölkbaserad. Och reagerar hon på majs tror jag inte att alimentum är så bra.

www.amazon.com/gp/customer-media/product-gall... 
    J atack, men den drickfärdiga ska vara helt ren från majs.. Men den innehåller kaseinhydrolysat..
  • Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2012-11-27 12:30:55 följande:
    Bobosmamma: oj började tro att vi var helt ensamma om detta problem..!! Alimentum "Ready to feed" är det enda jag hittat också, finns ingen motsvarighet i Europa vad jag kunnat utröna. Den är i alla fall helt fri från majs. Pulvermotsvarigheten av Alimentum innehåller däremot majs. Neocate är ca 40% majsglukossirap. Jag tror det är det vi har problem med - han får symptom som när han äter majs & vete.

Nu har jag snurrat runt en del sen jag skrev det här inlägget - jag har hittat barn som haft problem med Neocate LCP men som klarat Advance och Active. De innehåller också majsglukos men har alltså funkat. Så det är mitt hopp!! Jag får återkoppla när vi fått komma till dietist.... 

Hursomhelst verkar majsfritt alternativ i Sverige inte existera... man ska helt enkelt inte ha den allergin här Flört  
    Ok, min dotter äter Neocate advance, det är alltså den som inte funkar. Active funkar absolut inte för oss, vi tror att det beror på att den innehåller ren solrosolja vilket min flicka inte tål. Nä.... det verkar inte funka att men majsfritt alternativ här i kombo med allt annat det ska vara fritt från. Inte bra alls..... Jag kommer väl få leta efter vitamin- och mineraltillskott som fungerar. Vi har tagit bort neocaten sedan två dagar, och ger ist bovetevälling på rismjölk morgon och kväll som hon tål. Hon mår hittills mkt bra på det...
  • 2små2stora
    Bobbosmamma skrev 2012-11-27 12:44:20 följande:
    Ok, min dotter äter Neocate advance, det är alltså den som inte funkar. Active funkar absolut inte för oss, vi tror att det beror på att den innehåller ren solrosolja vilket min flicka inte tål. Nä.... det verkar inte funka att men majsfritt alternativ här i kombo med allt annat det ska vara fritt från. Inte bra alls..... Jag kommer väl få leta efter vitamin- och mineraltillskott som fungerar. Vi har tagit bort neocaten sedan två dagar, och ger ist bovetevälling på rismjölk morgon och kväll som hon tål. Hon mår hittills mkt bra på det...
    Äter hon annan mat så ska de inte behöva "välling" efter 1år. Här skriver de helst inte ut mjölkfri ersättning när de fyllt 1 år. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2012-11-27 13:41:26 följande:
    Äter hon annan mat så ska de inte behöva "välling" efter 1år. Här skriver de helst inte ut mjölkfri ersättning när de fyllt 1 år. 
    Jo men hon äter jättestrikt eliminationskost, ca 7 st livsmedel i dagsläget. Hon måste absolut ha näringstillskott.
  • Mandelskorpan
    2små2stora skrev 2012-11-27 13:41:26 följande:

Fast Neocate Advance är nog inte ersättning - det är någon sorts kosttillägg för barn över 1 år.

Min fråga gällde dock ersättning, Neocate LCP, som sonen inte tål. Han är 10 mån... 

Har du också barn med majsallergi?