• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

. med denna magra kost påminner dietisten hela tiden om mycket fibrer och vätska. Och det är aldrig någonting som vi tänker på eftersom hon har varit lös i magen ett halvår minst och kunnat göra nr 2 en ggr / dag. Nu är tösen frisk efter att vi tagit bort ärt, baljväxter, soja-, då får hon tvärstopp i magen. Stackarn var helbråkig i lördags tills hon kunde baja. Nu har hon inte bajat i dag, gör hon inte det innan föris i morgon så får hon va hemma. Ska inte behöva gå där med ont i magen.  Får se hur lång tid det tar innan det blir en balans. Man kan ju inte vräka på med fibrer heller så att magen blir för irriterad.

• Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2013-02-03 22:10:38 följande:
    . med denna magra kost påminner dietisten hela tiden om mycket fibrer och vätska. Och det är aldrig någonting som vi tänker på eftersom hon har varit lös i magen ett halvår minst och kunnat göra nr 2 en ggr / dag. Nu är tösen frisk efter att vi tagit bort ärt, baljväxter, soja-, då får hon tvärstopp i magen. Stackarn var helbråkig i lördags tills hon kunde baja. Nu har hon inte bajat i dag, gör hon inte det innan föris i morgon så får hon va hemma. Ska inte behöva gå där med ont i magen.  Får se hur lång tid det tar innan det blir en balans. Man kan ju inte vräka på med fibrer heller så att magen blir för irriterad.
    Så typiskt... aldrig får man vara nöjd liksom! Men ändå - otroligt roligt att hon mår bra nu!
    Nu får jag börja med att erkänna att jag har urdålig koll på ditt barns allergier och reaktioner, men lägger mig glatt i med råd från egna erfarenheter med en son med multipel allergi mot lite av varje och som också var väldigt lös i magen tills vi fick koll på allergierna. För hans del tycks det inte alls påverka att vräka på med fibrer, detta har hans mage inte på något vis reagerat negativt på.
    Försök att se om du kan hitta en balans i kosten, med minskning av ris, särskilt klibbigt ris, och ökning av päron, katrinplommon kanske. Tänk på att få in knaprigt frukt o grönt och att locka i extra dricka (alla knep tillåtna enligt mig). Linfrö i gröten. (har som sagt noll koll på vad hon tål av detta, men hoppas något av det funkar)
    Jag vill också säga att jag tror att det är övergående. Sonen har gått från jättelös till hård och nu har magen vant sig vid det. Han har inga besvär, bajsar en gång dagligen och tycks må fint i magen.
    Jag tänker att du kanske inte vill tillsätta något nytt i kosten, och vet inte om det finns receptfritt, men Movicol är en medicin som vi ger yngste sonen mot förstoppning och det fungerar fint. Jag tar den själv ibland då jag blir enormt trög i magen av min medicin. De är liksom mild och ger inte "full sprutt" utan mjukt bajs helt enkelt.
    Lycka till!
  • längtan 80

Trottoarbonden. tack för fina råd.  Ja dietisten har tjatat om frukt och grönt, det är förna nu vi kan ens tänka på det. Hon har dyngt i dag, gick ganska bra, jag trodde att det skulle bli mer besvär. Jag hade öst i henne päronpure, hallon, mango, banan, och massor med vätska, men det som fanns i magen redan går ju inte att påverka( om man inte ger supp)  Nu ska vi se om vi får en balans i det just som du säger. Jag antar att detta är det som gör en lite osäker, en normal kost och denna allergi skulle ge att världens diarre- det hade runnit ut, nu var hon bara lös i magen hela tiden

• längtan 80

Usch vad jobbigt. Hur gör ni eller skulle göra. Barnet är i den åldern när sovning på dagen inte skulle behövas men pga allt mattkrångel så ligger hon back och behöver sova för att fungera. I dag höll hon på att somna redan vid 10 men ville ha lunch... sedan har vi bråkar ända tills hon gav sig efter 12 och sov till 2. JAg blir jämt så upprörd. Hon har haft problem med sömnen sedan hon kom så jag börjar bli sååå less på detta eviga krångel vid lunch sovning.

• Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2013-02-05 15:24:01 följande:
    Usch vad jobbigt. Hur gör ni eller skulle göra. Barnet är i den åldern när sovning på dagen inte skulle behövas men pga allt mattkrångel så ligger hon back och behöver sova för att fungera. I dag höll hon på att somna redan vid 10 men ville ha lunch... sedan har vi bråkar ända tills hon gav sig efter 12 och sov till 2. JAg blir jämt så upprörd. Hon har haft problem med sömnen sedan hon kom så jag börjar bli sååå less på detta eviga krångel vid lunch sovning.

Krångel vid lunchsovning... det känner jag igen.
    Blir det problem om hon somnar tio? Vad fungerar? Dricker hon någon välling (jag tänker välling till trött tös vid tio så får hon sova före lunchen)?
    Somnar hon i bilen? Jag gav upp ett tag och ville inte ha bråk om middagsvila på helgen. Så jag hittade på att vi skulle till affären mm och lastade in trött unge i bilen. Körde en runda och så hem och lastade över till vagnen. Känns lite tokigt när jag skriver det här, men det fungerade. Jag slapp bli tokig och han sov...
    Med andra ord: Släpp alla principer, hitta något som funkar och kör på det. Och, viktigast av allt: det går över!
    När min äldste fick koll på allergierna så minskade sömnbehovet med två timmar per dygn!
  • Trottoarbonden

Nu behöver jag era råd! Hur mycket kan man kräva när man blir bortbjuden med sin allergiska son på kalas?
    Morbror fyller år på lördag. Vis av tidigare erfarenhet antar jag att de inte kommer att ringa för att höra sig för om vad det kan laga till vår son, förutsätter nog att jag tar med något.
    Nytt sedan sist är dock hans luftburna allergier som gör att det inte hjälper om jag tar med mat utan han kommer att få en reaktion ändå om de lagar något han reagerar luftburet på.
    Tidigare har jag ringt och frågat vad de tänkt bjuda på och lagat något liknande hemma och tagit med. Men nu, när vi är hyfsat klara med utredandet och vet vad som gäller funderar jag skarpt på om jag verkligen ska behöva laga och ta med. Värst är nästan tårtan. Känns så synnerligen onödigt att baka en hel tårta och ta med bara för att de inte kan bemöda sig med att anpassa tårtan så att även vår son kan äta. Och han nöjer sig ju inte med mindre än att det ska vara "riktig" tårta (bakelser och dekorerade muffins mm går inte hem).
    Ska jag vara minsta möjliga besvärlig för de som bjuder och själv stå och lägga ner nästan samma jobb som dom på mat som jag tar med. Då får jag och sonen ta smällen i form av kostnader, arbete och, värst av allt, känslan att vara annorlunda.
    Eller ska jag vara besvärlig och helt enkelt kräva att det bjuds på sådant som sonen tål, såväl att äta som att vistas i närheten av vid tillagning? (då han har många allergier och de har noll erfarenhet innebär detta också att jag får instruera om att inte skära tomat före gurka på samma skärbräda osv).
    Jag, om någon, vet hur komplicerat och begränsande det är att laga mat som min son tål. Samtidigt så tänker jag att det vore ljuvligt om någon annan, någon enstaka gång, bar min börda en liten stund. Men så vill jag ju inte vara till besvär...
    Ge mig råd!!

• längtan 80

Trottoarbonden. som du skrev... man skulle gärna vilja bli bjuden men vet hur komplicerat det är med multiallergi. Och jag skulle inte hur vi än gjorde kunna lita på att maten blir rätt.  Jag skulle trotts allt jobb ta med, det gör jag överallt. köp en mindre tårtform, behöver inte se ut som muffins. ja fy, man vill nästan inte bli bjudd för allt jobb, förstår din frustrerande känsla. vad var luftburet ?

Vi har hållt på i 3 år.. släpper alla principer när hon är sjuk och kräver med när hon är frisk för då fungerar det. Men lunch sovningen är en pina, förhoppningsvis behöver hon snart inte lunchvila. Och nej, ingen välling, i bland har vi stadsutflykter för att sova lunch, då sover hon 40 minuter i bilen men vi är ju fortfarande lika trötta som också har varit vaken natten.  

• MariaWe

Hej! Är inte aktiv i den här tråden, men nu skulle jag behöva hjälp/ goda råd! Min son på snart 3,5 år dricker rismjölk och Nutramigen (som välling). Han har nyligen fått Neocate Active och det är meningen att vi ska försöka fasa ut Nutran. Går dock inge bra alls, men vi kämpar på! Det stora problemet är dock att han nu inte heller får dricka rismjölken, pga livsmedelsverket rek. Om vi nu inte kommer att lyckas med Neocaten, vad sjutton ska han dricka då? Glömde säga att han inte tål mjölk, soja och havre! Hur ska han få isig tillräckligt med kalcium och andra viktiga näringsämnen? Var har kontakt med dietist, men vill gärna få lite fler råd!

• shine
    MariaWe skrev 2013-02-12 09:16:17 följande:
    Hej! Är inte aktiv i den här tråden, men nu skulle jag behöva hjälp/ goda råd! Min son på snart 3,5 år dricker rismjölk och Nutramigen (som välling). Han har nyligen fått Neocate Active och det är meningen att vi ska försöka fasa ut Nutran. Går dock inge bra alls, men vi kämpar på! Det stora problemet är dock att han nu inte heller får dricka rismjölken, pga livsmedelsverket rek. Om vi nu inte kommer att lyckas med Neocaten, vad sjutton ska han dricka då? Glömde säga att han inte tål mjölk, soja och havre! Hur ska han få isig tillräckligt med kalcium och andra viktiga näringsämnen? Var har kontakt med dietist, men vill gärna få lite fler råd!
    Vi har bytt ut risprodukter mot kokosmjölk och mandelmjölk. Hoppas det är bättre än rismjölk. Vet inte annars vad man kan göra.