• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Färgen

Trottoarbonden: han är tre veckor å han har börjat få ganska mycket magknip. Storasyster var både mjölk och ägg allergisk men det visade sig på huden å inte magen. Han däremot är väldigt fin i huden men magen bråkar lite, dock är bajset när det väl kommer i rätt färg och konsistens, men jag vill se om magknipet har något samband med något jag ätit.

• Trottoarbonden
    Färgen skrev 2013-02-19 20:22:38 följande:
    Trottoarbonden: han är tre veckor å han har börjat få ganska mycket magknip. Storasyster var både mjölk och ägg allergisk men det visade sig på huden å inte magen. Han däremot är väldigt fin i huden men magen bråkar lite, dock är bajset när det väl kommer i rätt färg och konsistens, men jag vill se om magknipet har något samband med något jag ätit.

Är själv mamma till två pojkar som också haft massor av magknip ("fisar på tvären") som små (nyfödda upp till några år). Båda har haft detta som enda symptom. Med förste sonen testade jag mjölkfritt under amning i tre veckor tror jag det var, tar tid först för det att gå ur mjölken och sen ska bebbens tarm ha chans att återhämta sig så att man kan se effekt. Jag kunde tyvärr inte märka någon skillnad på vad jag åt och hans symptom. Jag fick sluta amma honom vid fyra månader. Provade olika ersättningar, dock aldrig mjölkfri, men hade fortfarande en son med  knip i magen. Som förstagångsmamma trodde jag på BVC som sa att han inte var allergisk. Idag hade jag provat mjölkfri ersättning direkt. Provade sedan mjölkfritt igen då det var dags för välling o gröt o mat. Inte förrän sonen var 1,5 år kom vi något på spåren. Plötsligt en natt hade han inga besvär av magen! Gav samma mat igen och åter besvärsfri. Utgick sedan från den maten och la på en sak i taget (med gott stöd av fantastisk dagmamma). Efter ett halvår med denna kost (som var lite märklig på många sätt, men fungerade. Det var utan mjölk och ägg, bara bröd som varit fryst, färskt fungerade inte och vad mer minns jag faktiskt inte nu. Vi hade helt enkelt en lista av specifika livsmedel som fungerade) provade vi att införa mjölk, och det gick, sen införde vi stegvis allt i kosten igen och under ett drygt halvår åt han allt och mådde bra. Därefter utvecklade han "riktiga" (i blodprov mätbara) allergier som yttrar sig som klåda i munnen, blåsor kring munnen och ibland kräkningar. Började med fisk och kyckling. Sen hade vi en lång period då han hade klåda i munnen och vi varken visste ut eller in. Först nu efter sommaren, då han fyllt sex år, har vi konstaterat alla tretton saker han inte tål (bland annat fläskkött, potatis, tomat och banan).
    Så långt det blir... kör lillebrors historia i nytt inlägg.
  • Trottoarbonden
    Färgen skrev 2013-02-19 20:22:38 följande:
    Fortsätter här med lillebror...
    Andra sonen hade samma typ av magknip från början. Direkt började jag att ändra min kost. Tog bort det ena och det andra. Avvaktade några veckor, införde igen osv. Hade då kontakt med barnläkare som inriktat sig på födoämnesallergi hos barn. Hon rådde att fortsätta att amma sonen då hon ansåg att bröstmjölk var det absolut mildaste för hans mage. Och jag ammade på. När han var runt ett halvår provade vi att införa smakportioner men han vägrade konsekvent att äta något. Jag tog bort mer och mer av den mat som det är vanligt att man är allergisk mot ut min kost, slutligen åt jag enbart ris, älg och rapsolja och sonen fortsatte att ha magknip av gaser. Nu var han snart ett år, över tio kilo, en rund och go liten kille - och jag smal som en sticka. Det togs prov på honom om han tålde laktos och det gjorde han. Men nu var min gräns nådd, jag orkade verkligen inte mer. Så dagen innan hans ettårsdag slutade jag, helt abrupt, med amningen. Sakta men säkert började han äta och mådde faktiskt bättre av mat än av bröstmjölk (vi gav honom till att börja med bara sådant som det är ovanligt att vara allergisk mot). Men länge hade han besvär av gaser. Slutligen fick vi prova medicin mot förstoppning, trots att hans bajs alltid varit relativt löst. Vi fick Movicol Junior. Och det hjälpte! Plötsligt fick den lille killen ro att sova flera timmar i sträck! Långsamt har han blivit bättre o bättre, har fortfarande sin Movicol, undviker att äta ris som sätter tvärstopp i magen. Han har just fyllt fyra och nu är det kanske någon natt i veckan som han vaknar en gång av sina "dumma fisar" och ibland på dagen säger han till att det gör ont i magen. Vi tror inte att detta är något allergiskt utan att det har med hans tarmfunktion att göra.

Hoppas att något av detta kan vara till nytta för dig i dina funderingar över hur du ska hantera din lille plutts magbesvär!
  • Trottoarbonden

Ni som har barn med luftburna allergier: Hur resonerar ni kring att vistas hos andra? Jag funderar kring om man kan kräva att andra inte ska tillaga / hantera / servera / ha hemma det som barnet reagerar på? Eller ska den med luftburen allergi aldrig få vistas hos andra? Här tänker jag på situationer som att leka hos en kompis eller att det är kalas hos en släkting.
    Själv tycker jag att detta är väldigt svårt. Å ena sidan tycker jag inte det är för mycket begärt att vår son ska kunna få gå på kalas, samtidigt som jag kan förstå hur begränsande det är för den som bjuder. Ibland kan jag fundera på om det kan vara värt en allergisk reaktion att få lov att vara med. (Sonen får klåda på tungan o senare i rumpan, blir även humörpåverkad)
    Vore skönt att höra andra föräldrars funderingar.

• LadyM

Min multiallergiska 2,5 åring börjar se så glåmig ut :-/ Han har alltid ätit urdåligt, är 93,5 cm och väger 11,9 kg. Han är ofta trött och säger ofta "mamma nu orkar jag inte mer"när vi busar, är ute å leker, gungar osv. Vår dietist är mammaledig och ej ersatt så har ingen att vända mig till? Kan det va vitaminbrist eller nåt? Vad skulle ni gjort?

• Trottoarbonden
    LadyM skrev 2013-03-16 11:45:48 följande:
    Min multiallergiska 2,5 åring börjar se så glåmig ut :-/ Han har alltid ätit urdåligt, är 93,5 cm och väger 11,9 kg. Han är ofta trött och säger ofta "mamma nu orkar jag inte mer"när vi busar, är ute å leker, gungar osv. Vår dietist är mammaledig och ej ersatt så har ingen att vända mig till? Kan det va vitaminbrist eller nåt? Vad skulle ni gjort?

Jag skulle ha litat på magkänslan och sökt läkare. Jag tänker att när du skriver om det här så tyder det på att din magkänsla säger dig att något är fel med honom. Jag hade kontaktat den läkare som hanterar hans allergier, eller annan barnläkare. Lycka till!
  • LokesMammi

Nån som vet vad som kan göra magen svullen när man inte tål vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja?

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • shine
    LadyM skrev 2013-03-16 11:45:48 följande:
    Jag håller med Trottoarprataren till fullo! Kontakta läkare, låter inte alls bra! Tyvärr måste man överdriva för att få hjälp. Kräv att få ta prover. Vår 2-åring väger 14,5 kg och han upplevs inte tjock utan normal. 

Styrkekram! 
  • LokesMammi

Min son som är 2år och 2mån väger 10.1kg o är 82cm kort!
    Är man 2år och inte orkar busa och leka så är det ngt som inte stämmer! Prata med eran barnläkare!
    Enligt mig! =)  

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LadyM

Tack hörrni! Jo det är sant, jag ska lita på magkänslan! Helt freaking omöjligt stt få rag på hans läkare men ska göra vad jag kan i veckan. Han är ju busig, glad och pigg men måste vila ofta i mellan varven. "Mamma nu orkar jag inte mer, nu tar vi det lite lugnt!"