• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

en vit burk med blå logga och text. ett stort c mitt på fram och blåa 6hörningar apotekets egna märke och de hittade ingen info

• Kavat

Vi har också vitakalk. Dessvärre är det väl bara calcipos som är på förmånen?

• längtan 80

tösen ( snart 3) sov till 7.30 och vaknar úpp och ropar- mamma pappa , jag kan sova på riktigt!!! Jag kan sova länge länge!!!!!   Hon är förvisso sjuk nu i feber ( ska till dr i dag) men har tidigare aldrig sovit längre pga sådant. Kan hoppas att det äntligen få bli lugnare för oss. håller fingrar och tår.
     Skall träffa ny dr och ny dietist. ditetisten pratade med mig i fonen om en ersättning hon har letat upp som vi ska prova för att säkerställa intaget nu när risdryck soja ärt bönproteiner togs bort ( har inte använt ren soja tidigare men haft i mjöler och pasta tex)  Känns jobbigt att hamna där, att ge ersättning som man ger till små barn. 

• Agnes72

Läser flitigt er tråd och vill nu fråga er som är insatta väl.

Vår pojke är 5 år och mjölkprotein allergisk. Han har druckit rismjölk (tid allergisk mot havre med..) och fått enago gröt. Vi har fortsatt hela tiden med gröten, tyckte det var bra frukost.

Nu drogs allting bort och han fick föras över på sojamjölk och semper barngröt (han vägrade egen havregrynsgröt och dietisten tyckte då vi kunde ge semper gröt trots hans ålder...)
    Efter en vecka nu, kom egentligen redan efter första eller andra dagen, klagar han över magont, mår illa, gasig och sover mycket oroligt. (så var förr innan mjölken upptäcktes)
    Nu har han så ont i magen att imorse ville han inte äta frukost, säger att han vågar inte.  

Kan han reagera mot soja?
    Dietisten tycker han är för gammal.

• 2små2stora
    Agnes72 skrev 2013-02-19 11:53:22 följande:

Läser flitigt er tråd och vill nu fråga er som är insatta väl.

Vår pojke är 5 år och mjölkprotein allergisk. Han har druckit rismjölk (tid allergisk mot havre med..) och fått enago gröt. Vi har fortsatt hela tiden med gröten, tyckte det var bra frukost.

Nu drogs allting bort och han fick föras över på sojamjölk och semper barngröt (han vägrade egen havregrynsgröt och dietisten tyckte då vi kunde ge semper gröt trots hans ålder...)
    Efter en vecka nu, kom egentligen redan efter första eller andra dagen, klagar han över magont, mår illa, gasig och sover mycket oroligt. (så var förr innan mjölken upptäcktes)
    Nu har han så ont i magen att imorse ville han inte äta frukost, säger att han vågar inte.  

Kan han reagera mot soja?
    Dietisten tycker han är för gammal.

Han kan absolut reagera på soja. Sojaproteinerna är väldigt lika mjölkproteinerna så kroppen kan missta dem för mjölk.  Men har han kunnat äta enago gröten borde han kunna dricka havredryck.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Agnes72
    2små2stora skrev 2013-02-19 12:24:11 följande:
    Han kan absolut reagera på soja. Sojaproteinerna är väldigt lika mjölkproteinerna så kroppen kan missta dem för mjölk.  Men har han kunnat äta enago gröten borde han kunna dricka havredryck.

Han började med enago först efter hans allergi mot havre försvann. Vi provade enago förrän vid 2,5 år och sedan fortsatte vi. 
    Han tycker inte om smaken av havremjölk därav dietistens förslag om sojamjölk. Nu får han vara utan, om han då inte vänjer sig vid havre.. 
  • Färgen

Hur lång tid efter att jag ätit något kan man räkna med att det tar innan det går över i bröstmjölken?

• 2små2stora
    Agnes72 skrev 2013-02-19 13:40:51 följande:

Han började med enago först efter hans allergi mot havre försvann. Vi provade enago förrän vid 2,5 år och sedan fortsatte vi. 
    Han tycker inte om smaken av havremjölk därav dietistens förslag om sojamjölk. Nu får han vara utan, om han då inte vänjer sig vid havre.. 
    Vi kör på risdryck
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trottoarbonden
    Färgen skrev 2013-02-19 15:17:29 följande:
    Hur lång tid efter att jag ätit något kan man räkna med att det tar innan det går över i bröstmjölken?

Detta är något som man, mig veterligen, inte riktigt vet. Det kan gå väldigt snabbt (timmar) och kan finnas kvar väldigt länge (ett par veckor) tror man. Det beror på vad det är för något.
    (Uselt svar, jag vet. Undrade det samma när jag helammade yngste sonen och provade att utesluta och provocera med olika livsmedel, mycket dryg metod... men vad gör man inte?)
    Berätta gärna mer! Hur gammalt är barnet? Vad är det som du misstänker? Varför?
  • Agnes72
    2små2stora skrev 2013-02-19 18:42:17 följande:
    Vi kör på risdryck
    Det vågar jag inte efter dietisten sa till att vi inte fick ge.