LillSkruttet skrev 2011-03-10 14:26:36 följande:
En fråga ang barnförsäkring. Vi var tyvärr lite sena ut med att skaffa barnförsäkring till Leo. Vi skickade in pappren för ca 4-5 veckor sedan. Det var INNAN vi visste OM och VAD han var allergisk mot, innan han återigen började rossla och innan de sista 3 vändorna på barnakuten.
Vi skickade in att vi ville ha en barnförsäkring med alla tillägg för medfödda sjukdomar osv, till maxbelopp. Vi försäkrade dottern likadant just med misstanke om att det kunde bli problem med eksem, allergier och astma. Nu har dottern klarat sig rel bra jämfört med sonen, men hennes försäkring var ok.
Vi har dotterns barnförsäkring, bilförsäkring och hemförsäkring på länsförsäkringar. De har dock i ett brev vi fick hem i fredags, gett ok för Leos barnförsäkring MEN med undantag att den INTE gäller för allergi, eksem och astma.
Sedan pappren skickades in har alltså konstaterats att Leo är allergisk mot mjölk, ägg, vete, jordnöt. Efter 3 besök på barnakuten pga rossel har man misstanke om antingen rs-virus eller (troligen) infektionsutlöst astma.
Funderar nu på att ringa länsförsäkringar och säga att antingen försäkrar de Leo som vi vill, eller så flyttar vi ALLA våra försäkringar från dem. MEN det innebär ju att jag måste hitta något annat försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra honom.....annars är det ju inte värt.
Så, jag undrar lite hur det gått för er andra med barnförsäkringar. Vilka försäkringsbolag verkar ha lättast att ge försäkring TROTS det som Leo redan gått igenom? Till saken hör att han än så länge inte har någon diagnosticerad astma, utan misstanke föreligger.....
Vi har Trygg Hansas barnförsäkring till vår dotter och jag har för mig att vi var tvungna att ange samtliga läkarbesök som vi gjort med henne, samt anledning till dem och vad de resulterat i. Nu var hon precis nyfödd då så det var lyckligtvis inga problem, jag vet inte hur det hade gått om vi ansökt idag. Vår granne berättade också att hon hade jättesvårt att teckna en livförsäkring till sin dotter som föddes en månad tidigt och därför vårdades på neonatal, så det verkar tyvärr inte vara helt lätt att försäkra ett barn som inte är kärnfriskt...
Min man tecknade även en livförsäkring fos TH för ett år sedan och var då tvungen att ange att han hade astma och polyper, och då var alla sjukdomar/dödsfall etc kopplade till astman och polyperna undantagna villkoren i försäkringen.
Men du har ju inget att förlora på att vara tuff mot Länsförsäkringar! Vänd dig annars till en privat försäkringsmäklare, de kan villkoren för samtliga försäkringsbolag och kan säkert hjälpa dig att hitta det bolag där du får de bästa villkoren för Leo.