Inlägg från: miracle maker |Visa alla inlägg
  • miracle maker

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-06-22 21:25:25 följande:
    Okej.. så lithells som vi brukade köra med är okej då?
    Även barnens varmkorv?

Hur vet man vad maltodextrin, druvsocker och glukossirapen är gjord av?
    Måste man skriva massa mail?

Kan du tipsa om någon buljong som är okej?
    Läser och läser i affärerna men alltid är det nåt.
    Jag mailar alltid om alla produkter som innehåller glukossirap, druvsocker, dextros eller stärkelsesirap. Otroligt omständigt, men vad ska man göra?

Jag har faktiskt bråkat lite med Axfood om det där med ursprungsmärkning... jag framförde ett enkelt önskemål om att de skulle införa ursprungsmärkning av dessa ingredienser på innehållsförteckningarna, men fick bara den sura länken från livsmedelsverket tillbaka, om att "endast gluten måste deklareras och att glukossirap innehåller för liten proteinmängd för att vare sig glutenintoleranta eller veteallergiker ska kunna reagera på det. "

Har faktiskt funderat på om vi skulle gå ihop och be celiakiförbundet driva frågan om att även druvsocker etc bör ursprungsmärkas då det bevisligen är så många här som reagerar på det. Det skulle ju underlätta vår vardag något enormt!
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-06-22 23:10:31 följande:
    Miraclemaker, oj!!! Jag trodde det var rätt säkert, dp de inte skrev något sådant när kg frågade för oj, det måste vara 3 år sedan!! Men ändå, man tror ju liksom att de har "koll". Tycker också att vi borde trycka på livsmedelsverket eller/ och producenterna!! Hm, hur gör man en lista lättast?
    Vi kan väl alla mailbomba de största producenterna samtidigt kanske?!   Så kanske de inser att de kan spara både tid och pengar på att ange viktig info på förpackningarna istället...

En lista kan man kanske göra i medlemstråden, eller att man låter en person hålla i listan och övriga personer inboxar över sina riktiga namn och ev. adresser.  Antar att många kanske inte vill lämna den informationen i dolda tråden heller, eller  vad säger ni andra som berörs av det här? Kan fördydliga för dem som inte läst mitt ursprungliga inlägg om att vi pratar om att göra en lista över alla som reagerar på glukossirap, druvsocker etc, för att försöka få livsmedelsverket att ändra sina riktlinjer så att även dessa ingredienser måste ursprungsdeklareras i innehållsförteckningar.

Kom gärna med förslag!!
  • miracle maker

Hej alla! Har inte varit inne på hela sommaren och har inte läst ikapp mer än den här sidan så har ingen koll alls på vad som diskuterats :-S Hoppas det går bra för er alla i alla fall.

Här är det dagisstart om två veckor och jag börjar bli riktigt orolig för hur det ska gå med maten. Barnkliniken har stängt hela sommaren så vi har inte fått något läkarintyg än, men i värsta fall får vi väl ta med egen mat under inskolningen...

Annen81 skrev 2011-07-20 22:57:32 följande:
    Hej! Är det någon här som vet om det finns någon rökt skinka utan druvsocker från vete? Har letat men tyvärr inte hittat någon än...

Vi kör på ICAs "tunna skivor av rökt kalkon", den är fri från vete.

• miracle maker

Eksem som slingrar sig som en orm längs med hela baksidan av låret och ner på vaden, någon som varit med om något liknande?? Det är ca 7mm brett och hudfärgat så länge vi smörjer med kortison morgon och kväll men vägrar ge med sig. I övrigt är dottern helt fri från sina böjveckseksem och det är framförallt den här "ormliknande" formen som gör mig så fundersam.

• miracle maker
    barefoot skrev 2011-11-12 09:37:53 följande:
    Miracle: www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/pi...
    Har sett denna bild förr och kom att tänka på den vid din beskrivning
    Tack, det är precis så det ser ut! Förstod inte riktigt texten men då har jag iaf något att söka vidare från.

Någon annan som råkat ut för sånt här eksem (om det nu är det det är?)
  • miracle maker

Måste bara rådfråga er nu! Dottern har precis tillfrisknat från en 6 veckor lång förkylning. Häromdagen blev hon plötsligt kass i magen, lös, slemmig och illröd i underlivet. Inne på dag 3 nu. Min första instinkt är att hon fått i sig något på förskolan men de slår bara ifrån sig och tror snarare att det beror på förkylning.

Reagerar era barn så vid förkylning? Min dotter har inte gjort det tidigare och nu har hon ju precis blivit fri från sin förkylning... 

• miracle maker
    mithrandil skrev 2011-12-05 23:50:31 följande:
     Kom fram till att jag själv ska ta med mig tillbehör till mat tills dess att (som mellanmål, pasta och risdryck och liknande) de fått ett intyg. Dietisten sa till mig att det var helt sjukt hur de beter sig och tyckte jag skulle anmäla. Framförallt till diskrimineringsnämnden då det inte finns krav på intyg i varbergs kommun.

Bra att du får ta med dig egen mat till dem iaf... På dotterns förskola hällde de ut ett helt paket oöppnad havregurt som jag tagit med i väntan på läkarintyg på sojaallergi, med hänvisning till att medhavd mat var förbjuden i förskolans lokaler. Samtidigt bad de oss ta med hembakt bröd eftersom köket inte kunde erbjuda ett acceptabelt alternativ. Man blir så trött av alla dessa paragrafryttare inom barnomsorgen som tycks ha allt annat än barnens bästa för ögonen!

Hoppas ni hittar en hållbar lösning, att ni alla får lite lugn och ro och att barnen mår bra snart!
  • miracle maker
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 10:44:44 följande:
    Finns Risbröd (heter de väl?) också från oldana är på potatis o ris endast! (var tidigare med vetestärkelse, men ska inte va det nu.) Vår minsting klarar inte oldanas risgröt heller, vi funderade på majs? Kavat funderade på mjölk!

Samma här, dottern tål risbröden men inte inte gröten. Här gissade vi på vetekontaminering. Majs tål hon och mjölk får hon inga hudbesvär av.
  • miracle maker

Hej alla,

evigheter sen jag var här men ser att det fortfarande är mycket aktivitet i tråden. Många nya och några som varit med ett tag.

Vi var på barnkalas förra helgen och hamnade då i den situation jag så länge oroat mig för: alla barn fick godispåse utom min dotter. "Vi visste ju inte vad hon kunde äta..." sa de bara. Mitt mammahjärta gick i tusen bitar när min dotter frågade mig varför inte hon fick något godis. Vi åkte genast därifrån och åkte in om en affär på vägen hem och köpte eget godis till henne. Jag förstår inte hur man som förälder bara låter bli att köpa godispåse till ett barn. Om de nu inte visste vad hon kunde äta, och inte orkade fråga mig eller be mig ta med eget godis till henne, kan man då inte ge henne en påse med en frukt i åtminstone? 

Hur reagerar ni i sådana här situationer? Nu var det ju första gången det hände oss så nästa gång kan jag vara mer förbredd för att göra situationen så bra som möjligt för min dotter, men HUR bemöter man föräldrarna? I det här fallet var det min allra äldsta vän...

• miracle maker
    Avena skrev 2012-05-17 21:49:38 följande:
    Ni som har barn som reagerar luftburet, på ägg tex, hur är deras reaktion?

Min dotter fick nässelutslag som kom inom en kvart efter att hon vistats i samma rum som rått ägg (majonnäs etc), men det har blivit bättre nu tycker jag. Hon är 2,5 nu. Vet att det var någon annan här i tråden var barn kräktes av luftburet ägg (2små2stora, kanske?).
  • miracle maker
    Kavat skrev 2012-05-19 20:56:16 följande:
    Fy, vad dåligt!

Jag har tagit för vana att alltid förhöra mig. Men vi tar numera alltid med själva eftersom det är så många allergier. Men vi ringer alltid och frågar ut ordentligt vad som ska serveras för att få så likt som möjligt.
    Men nog har det missats ibland på dagis osv, man får bara försöka vara förutseende så gott det går. Jag tycker egentligen att de som bjuder har ett ansvar, men samtidigt är det mina barn som blir ledsna och jag har sett dem ledsna alltför många gånger i onödan så jag vågar inte chansa längre heller..
    Även om folk har sagt att de har fixat så har det ju t.ex varit en banan istället för bulle osv.. Mina äldsta är så med nu och de blir ledsna.

Hur man bemöter föräldrarna.. Ja, jag vet inte. Det är många strider jag inte valt att ta... På dagis är det solklart att man måste säga till men enstaka kalas så hade jag nog skitit i det.. Tror jag.. Eller sagt ok, men hon blev jätte ledsen, nästa gång vore det bra om du säjer till så kan jag ta med mig om du inte kan köpa. Annars är xx ok.
    Ja, det här var ju första gången så jag var helt enkelt inte förberedd. Vi hade diskuterat vad de kunde bjuda henne på i övrigt (mat och fika) men hon är ju ännu så liten att jag inte funderat mycket på godis. Nästa gång kommer jag definitivt ta med mig både godis och extra fika. Så tråkigt att det måste vara så bara, själv skulle jag aldrig kunnat göra godispåsar till alla barn utom ett...
  • miracle maker

Någon här som har erfarenhet av fiskallergi? Vi har länge misstänkt att dottern är känslig mot fisk men inte riktigt kunnat spika det. Oftast får hon fullt med röda utslag i blöjan, dock inte varje gång med samma fisksort. Vissa gånger blir hon kass i magen och klagar på magont, men inte heller där kan vi se någon absolut konsekvens. Däremot stinker hon rutten fisk i blöjan i 12 timmar efter varje gång hon ätit fisk, även om hon bara kissat. De dagar hon fått fisk på dagis känner jag doften från blöjan så fort jag kommer innanför dörren och ger henne en kram. Enligt personalen på förskolan luktar inga andra barn fisk i blöjan, men är det skäl nog för att sluta ge henne fisk??

Svar på tråden Allergitråden