Inlägg från: miracle maker |Visa alla inlägg
  • miracle maker

Allergitråden

Tibell skrev 2011-04-28 19:01:30 följande:

Sen ska vi som sagt få beställa naturligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning.
    Någon som har bra tips? Det kommer nämligen inte så med någon innerhållsförteckning så jag vill ha tips på mjöl, pasta mm som man kan få. Tacksam för all hjälp =)

Har svarat i den dolda tråden! Hoppas det kan vara till hjälp :)
  • miracle maker

Ni som har barn som är allergiska mot både vete och havre, reagerar de på samma sätt mot båda?

Dottern har haft en väldigt tydlig "vetereaktion" den senaste tiden men jag misstänker att det kan vara havre hon reagerar mot. Alternativt vetekontamineringen i havredrycken och/eller spår av vetestärkelse i Oldas risgröt, men så känslig tror jag ändå inte riktigt att hon är. Symptomen har kommit smygande men nu är alla symptom här: fruktansvärt humör, supertrött, hyperaktiv, dålig nattsömn, eksem och lös mage. Jobbigt för oss alla men självklart värst för henne. De senaste dagarna har hon heller inte velat ha sin havremjölk. Tidigare har hon druckit allt i ett svep innan hon ens börjat äta, men nu lämnar hon den till sist och dricker bara lite grann...

• miracle maker
    The Luckiest skrev 2011-04-29 14:26:32 följande:
    Så härligt att det verkar fungera! undrar en sak, vi håller ungefär samma kost som ni  o det fungerar rätt bra men vi har gett vår dotter Sinlac. tycker inte det funkar till 100% men hon har inga direkta smärtor utan fiser mest o eksemen försvinner aldrig helt. Men jag har känt att det får vara så för annars finns ingen välling/gröt jag kan ge henne.
    Men du visste någon risvälling? Är den färdig så man köper den i affären? Isf vad är det för märke? Eller har du något recept. Känner att det kan vara värt att prova.
    Hennes eksem hålls ganska bra med Tavegyl som hon dricker morgon o kväll. Tycker det är superbra, eksemen syns bara minimalt o hon har oftast ingen klåda längre.
    Risentas rismjöl kan man använda både till gröt och välling. Annars finns sempers mjölkfria risvälling men den har en ganska speciell smak.
  • miracle maker
    The Luckiest skrev 2011-04-29 14:37:47 följande:
    TACK! Rismjölet hittar man i vanlig butik vid typ mjöler?
    Känns som jag kollat sempers risvälling men att det är något hon inte kan äta i det. måste kolla igen.
    Rismjölet finns i vanliga, välsorterade, butiker. Det brukar finnas bland frön och gryner.
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-05-02 13:08:01 följande:
    Kan ju inte utesluta nånting ännu känns det som. Vi måste ha intyg på mat han inte kan äta till dagis opch sålänge han går på dagis så kommer han ju bli utsatt för mat han inte äter hemma och då blir allt jobb i onödan.
    Känner att jag inte kan hålla honom hemma från dagis nu med tanke på hur situationen är hemma. Han behöver få komma hemifrån och slippa allt ett litet tag. Vet inte om han kanske är dålig pga stämningen hemma heller för den delen. Han har fått som prickar över hela övre kroppen nu och han kliar sönder dom.
    Vet inte vad det är för prickar, de fastnar inte så bra på bild på min kamera heller. Det är mest som knottror, typ så som man får om man fryser. Hudfärgade små knottror precis överallt. Kan det vara solen som ger blåsor genom kläder tro eller är det en reaktion av något slag? jag vet inte faktiskt.
    Ska ringa och försöka få svar på hans prover. De kanske är klara nu snart. de sa ett par dagar.
    Vet inte hur det funkar, men kan ni inte få ett intyg från läkaren på att ni håller på med en allergiutredning och att de därmed ska låta bli att servera honom det ni utesluter hemma även på dagis? Annars tvingar de ju in er i ett moment 22 som äventyrar ditt barns hälsa!

Alternativt, kan du inte skicka med honom egen mat under tiden ni utreder honom?

Min dotter har också en massa sådana knottror, de är rester av gamla eksem som jag aldrig får bort... fast i hennes fall verkar hon inte särskilt besvärad av dem, så det kanske inte är samma sak.
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-05-02 13:23:42 följande:
    Ja det kanske går? Jag ska definitivt fråga.
    Annars får de speeda upp utredningen lite, för att pojken inte mår bra är klart och tydligt. Det har han aldrig gjort men det är inte förrens när jag hittade hit till tråden som jag såg samband mellan allting.

Han har också haft sådana knottror på sina eksemområden som aldrig vill försvinna så kan hända det är samma ändå. Tycker det är konstigt att de säger att han har böjveckseksem när han har eksem och torra fläckar över hela kroppen. Men nu är vi påväg, nu måste de hitta en bov i dramat.
    Min dotter har böjveckseksem som tycks vara mer eller mindre permanenta., men sen får hon även andra eksem på andra ställen av kroppen när hon får i sig något hon inte tål. De kommer snabbt, försvinner snabbt och ser helt annorlunda ut än böjveckseksemen. Böjveckseksemen är liksom torra, släta och jämna i kanterna, medan de "allergiska eksemen" mer är som en oregelbunden samling av röda knottror. Det är de som lämnar hudfärgade knottror efter sig. Känner du igen den beskrivningen?
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-05-02 13:42:52 följande:

Ja, på vissa ställen får han som rödaktiga fläckar som har rödare knottror i sig. Svårt att beskriva men du kanske förstår? I hans böjveck är det inga knottror i, bara röd, torr och något upphöjd hud på hela området.

Jag förstår, det låter precis som med min dotter. Hon får sådana eksem av bl.a. vete och ägg. Ibland får hon det av tomat eller andra frukter, men det är inte ett helt hundraprocentigt samband. Nu har hon varit sjuk nästan konstant i flera månader och då tror jag att hon varit extra känslig och reagerat på saker som hon egentligen tål... blir helt snurrig av att försöka reda ut hennes allergier och reaktioner! Antar att du förstår..
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-05-03 19:25:40 följande:
    Kavat : Sitter här med produktlistan över glutenfria varor vi ska få till Bella och har ett par frågot.
    Ds Gf fette croccanti (frasbröd ) ( art. 284182 ) Funkar den ?? Försökte googla men det enda jag fick upp var att den kunde innehålla spår av soja?
    Sen undrar jag om Glutispastan. SKa man välja alla sorter eller välja ut kanske 1-2 st ? Hur gör ni ? Har ni någon favorit??
    Och Oldanas risgröt. Är det ens någon idé att vi testar den ?
    Glutispastan... vi har ju valt skruvarna och spagetti och är nöjda med det. Tror jag valde dem för att de är lätta att klippa i små bitar... jag missade att det bara är 200g per paket, tänkte att det var 500g som i annan pasta, så tänk på att beställa mycket!

Oldas risgröt... jag är ganska skeptisk. Förutom att många tycks reagera på den (Trållmor, Kavat, Tes och vi vad jag vet än så länge) så är den inte så imponerande på andra sätt heller. Tycker den luktar lite skumt, paketen är små och det går åt väldigt mycket i förhållande till Risentas, som känns mycket "renare". Men det är bara min uppfattning Det kostar ju visserligen inget extra att testa den så du kan ju alltid hämta ut lite och kanske testa på dig själv innan du ger Bella.
  • miracle maker
    t0va skrev 2011-05-05 22:51:31 följande:
    Fattar lite hur du tänker, jag har en depp nu ang. theo och hans diarre. Idag har jag bytt bajsblöja 5 gånger, det blir inte bättre och har snart hållt på en vecka. Jag vill att det är tänderna men nu har jag misstänkt något i enago flera gånger. Pratade med sköterskan på föräldrastödet idag och hon sa att vi helt klart borde ha en läkare på allergimottaningen, verkar som om vi trillat mellan stolarna när vi bytte bvc, men vårat nya som är bra ska ringa imorgon eller nästa vecka så får vi se. 

Jag vill bara ha någon att bolla tankar med, lägga upp en plan över vad han ska äta och hur vi ska fortsätta, blir så knäckt när det blir bakslag även om han verkar må bra för övrigt. Känner att han gärna får äta ersättning tills han blir stor och kan säga hur det känns, nu får jag ångest över att ge honom mat för att han kan reagera. 

Så fort det känns lungt så händer något och så blir det skit igen. Hoppas vi får komma till allergimottagningen och få hjälp där. Han kan knappast leva på risgrynsgröt, ersättning och ris/potatiskex resten av livet. 

Hoppas du får hjälp så det känns bättre snart. 
    Känns som att det är många som har det kämpigt här just nu. Jag är också så oerhört less på att analysera allt allt allt så in i minsta detalj. Maila alla producenter för att fråga om dolda innehåll, analysera prickar, bajs, humör, sömn och sen koppla det till alla tänkbara allergener i mat och omgivning. Jag blir tokig! Skönt att veta att jag inte är ensam, men hoppas så klart att det snart blir bättre för oss alla!
Svar på tråden Allergitråden