SanTan skrev 2011-06-10 13:22:43 följande:
Jag förstår dig... Det är OK att gnälla! Skönt att ha ett ställe att göra det där alla förstår dig!
Väl lite samma sak att man inte kan beställa ägg-fri mat på flyg, glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt, ja det finns, men inte ägg fritt. Inte ens på barnmenyerna, där det trots allt är ganska vanligt med ägg-allergi.
När det ändå är uppe:
Vi besökte en väggkrog i helgen och tänkte äta lite. Det har blivit rätt mycket MC donalds och Max på senaste tiden med pommes och annan "skit" så nu tänkte vi stanna för att äta lite "RIKTIGT" mat.
Men vad fanns på barnmenyn:
* Korv med pommes
* Pannkakor med sylt och grädde
* Köttbullar med sås och potatis
* Pannbiff med lök och potatis
Endast en av rätterna var äggfri!!! Så klart, korv med pommes... Vi åkte till en annan vägkrog.... Där fanns spagetti med köttfärssås med en god sallad till!
Nu ska väl inte jag klaga då vi har så lite allergier i familjen till skillnad från alla andra här, men det får en att tänka efter lite... Lider med er som har multi-allergier i familjen. Ägg, nötter och jordnötter känns ändå överkomligt.....
Tack!! Skönt att få gnälla av sig lite
Vi var på Max förra helgen och hade då med oss en barnmatsburk till dottern. När vi satt där började jag fundera på hur vi ska lösa matsituationen när dottern blir lite äldre och inte längre vill ha burkmat. Det enda som funkar på hamburgerkedjor är nog grönsallader, men hur många barn vill ha det? Möjligtvis att det kan funka med pommes, har inte riktigt satt mig in i hur fritöserna hanteras ännu. Men jag antar att det är lättare på "riktiga" restauranger, där man kan beställa in ris eller potatis och rent kött eller kyckling. Kan förresten slå ett slag för IKEA som satsat på en allergivänlig köttfärssås till barnen. Tror den var fri från nästan allt, och med potatis till funkade det även för vår lilla. Mer sånt vill vi se!