Inlägg från: miracle maker |Visa alla inlägg
  • miracle maker

Allergitråden

En allmän fråga: är det så att man kan få kraftigare reaktioner mot en allergen, om man redan har en pågående reaktion i kroppen från en annan allergen? Samma som med infektioner, menar jag, eftersom immunförsvaret  är försvagat?

Dottern reagerade nämligen väldigt kraftigt på kanel häromdagen, trots att hon tidigare bara blivit lätt rödflammig runt munnen av det. Hon är faktiskt fullt frisk för tillfället (peppar, peppar!), dock fick hon i sig vete (druvsocker) dagen innan, vilket hon också reagerade väldigt kraftigt på. Är det då troligt att den kraftiga reaktionen mot kanel orsakades av att hon fått i sig vete dagen innan? Uräskta mitt svammel, hoppas ni förstår hur jag tänker

• miracle maker
    tes 75 skrev 2011-06-02 21:43:07 följande:
    ja, så är det. det är t ex vanligt att man om man är pollenallergisk är känsligare för sådant man är allergisk mot under pollensäsongen.
    Tack, vad bra! Hon älskar nämligen kanel så det vore väldigt tråkigt om hon inte kunde äta det heller längre...
  • miracle maker

Är det någon här vars barn reagerat mot lax? Dottern fick det för första gången igår och har nu fått riktigt hemska eksem på benen, har kliat sig hela natten. Dock fick hon också en burk päron-mangopuré hos mormor och morfar igår och päron har hon tidigare reagerat mot genom att bli röd i underlivet. Hon har mig veterligen inte fått eksem av det förut, och hon är inte det minsta röd i underlivet nu, därför misstänker jag laxen. Vad tror ni?

Behöver även hjälp att tolka resultatet från senaste RAST. Hon hade 1,22 på mjölk, vilket läkaren tyckte var så lågt att vi kunde börja provocera direkt?! På skalan blir det ju en 2:a (=måttlig allergi) så då känns det inte riktigt bra att börja provocera än, eller?
    På ägg hade hon 30, vilket jag förstår är ganska högt (4:a på skalan). Hur kan vi förvänta oss att hon kommer reagera den dagen hon av misstag får i sig något med ägg? Någon som har ungefär samma resultat som varit med om det?

• miracle maker
    miracle maker skrev 2011-06-07 11:22:34 följande:
    Behöver även hjälp att tolka resultatet från senaste RAST. Hon hade 1,22 på mjölk, vilket läkaren tyckte var så lågt att vi kunde börja provocera direkt?! På skalan blir det ju en 2:a (=måttlig allergi) så då känns det inte riktigt bra att börja provocera än, eller?
    På ägg hade hon 30, vilket jag förstår är ganska högt (4:a på skalan). Hur kan vi förvänta oss att hon kommer reagera den dagen hon av misstag får i sig något med ägg? Någon som har ungefär samma resultat som varit med om det?
    Just det, någon som har några erfarenheter av kraftig äggallergi och MPR-vaccinet? Har ni vaccinerat, och hur har barnen i så fall reagerat?
  • miracle maker

Sousafon, K Kavat och Tootoolah:

tack för era svar!
    Mango, banan och melon är i princip de enda frukterna vi ger henne och det har hon aldrig haft minsta reaktion mot. Päron har hon ju som sagt reagerat på, men inte med eksem... 
    Laxallergi misstänkte vi redan när hon var tre månader då hon fick otäcka eksem efter amningen när jag ätit lax. Hon pricktestades då negativt mot "fisk" -som läkaren sa- men när jag ringde mottagningen och dubbelkollade resultatet nu så hade de bara testat torsk, inte lax... så trött man kan bli! Men jag ska testa med lite lax igen om någon vecka och se hur hon reagerar då, och sen ska hon även testas mot lax vid nästa besök på allergimottagningen i augusti.

Vad tror ni om att provocera med mjölk när hon har 1,22 på RAST?

Och en annan fråga: är det någon som har koll på ursprunget till glukossirapen i Piggelin?

• miracle maker

KAVAT: Klurigt att allergiprover är så osäkra! Jag ska testa att gehenne lite lax igen om ett tag och se hur det går. Känns lite stressigt att reda ut allt inför dagisstarten i augusti, det är mycket vi misstänker att hon inte tål men som hon bara fått vid enstaka tillfällen och som vi därför osäkra på. Sen har hon varit sjuk mest hela tiden och kanske haft 'falska' reaktioner pga. Det, o nu när hon väl är frisk och börjar hämta igen förlorad vikt vill jag inte göra henne dålig genom att provocera med saker hon kanske inte tål... Trist att piggelin innehåller vete, finns det någon glass utan mjölk ägg och vete? Druvsocker av vete klarar hon iaf inte så. Piggelinen får vi nog också undvika då. MITHRANDIL: nej jag har ingen aning om hur hon reagerar på mjölk nun eftersom hon bara fick via bröstmjölken de första två månaderna. Det är 15 månader sen nu och hon har aldrig fått i sig mjölk direkt via sin egen kost så just därför ä det jun extremt ovisst hur hon skulle reagera.men det kanske kan vara en ide att testa på huden först eller med ett eget lapptest? ursäkta mitt dåliga språk, skriver från en urkass mobil

• miracle maker
    Sousafon skrev 2011-06-09 21:29:42 följande:
    Tootoolah: tack för svaret om RAST. Då är det helt enkelt det som min son har tagit. Men även om han har skyhögt på ägg (90), så tål han tydligen de spår av ägg i Barilla-pastan som vi brukar äta. Måste nog prata med läkaren om det här... Min son verkar vara tvärtom mot många andra här i tråden: han får höga siffror på RAST men kan äta en del av de sakerna ändå utan att bli dålig. Torsk fick han nog ungefär 5,0 på, men det kan han äta. Till skillnad från miracle maker's barn som hade 1,22 på mjölk men verkar vara jättekänslig. Så kanske betyder inte 90 så mycket här? Förstår fortfarande inte detta. Men har som sagt inte låtit honom få i sig ägg eller nötter alls på mer än ett halvår.
    Nu vet jag inte alls hur känslig hon är mot mjölk eftersom hon inte utsatts för det sedan hon var två månader gammal och då endast via bröstmjölken. Däremot vet jag att jag fuskade med ett par chokladbitar vid ett par tillfällen så sent som vid 10-månaders ålder och då fick hon jätteont i magen efter amningen, så hon är nog känsligare mot mjölk än vad din son är mot torsk då i alla fall, trots lägre resultat på RAST...

Håller med om att det är förvirrande med dessa siffror! Men 90 på ägg är ju otroligt högt! Har han någonsin fått i sig rent ägg, och hur har han i så fall reagerat då? Min dotter reagerade med nässelutslag, eksem och blåsor i underlivet om jag åt en äggpenslad småkaka och ammade henne, och nu reagerar hon även luftburet på rått ägg. Läkaren har sagt att vi får ge henne något som "kan innehålla spår av" ägg.
  • miracle maker
    SanTan skrev 2011-06-10 10:48:27 följande:

Läste i morgontidningen idag:

www.corren.se/ostergotland/motala/?articleId=...=

Bra grej!

Kanon!

Men jag blir ändå lite less på att det alltid bara är gluten och laktos i fokus. Särskilt som personer med intolerans inte riskerar att få lika allvarliga reaktioner som allergiker. Men självklart är det ändå bra att specialkost sätts på agendan!

Har funderat lite kring faran med att laktos- och glutenfria produkter blir allt vanligare. En konsekvens av det verkar vara att folk, som inte själv har allergi/intolerans, plötsligt tror att de har så bra koll och vet exakt vad de kan ge ens barn. När jag säger att min dotter är mjölkproteinallergiker tror de flesta att laktosfritt går bra. Och när jag säger att hon är allergisk mot vete tror de att det är ok med glutenfritt. Till och med på restauranger! Och sen Livsmedelsverket som hävdar att veteallergiker inte kan reagera på proteinresterna i glukossirap/druvsocker/dextros! Gah, jag blir tokig! Ibland känns det bara hopplöst och idag är en sån dag för mig. Ursäkta mitt gnäll...
  • miracle maker
    SanTan skrev 2011-06-10 13:22:43 följande:
    Jag förstår dig... Det är OK att gnälla! Skönt att ha ett ställe att göra det där alla förstår dig!

Väl lite samma sak att man inte kan beställa ägg-fri mat på flyg, glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt, ja det finns, men inte ägg fritt. Inte ens på barnmenyerna, där det trots allt är ganska vanligt med ägg-allergi.

När det ändå är uppe:
    Vi besökte en väggkrog i helgen och tänkte äta lite. Det har blivit rätt mycket MC donalds och Max på senaste tiden med pommes och annan "skit" så nu tänkte vi stanna för att äta lite "RIKTIGT" mat.
    Men vad fanns på barnmenyn:
    * Korv med pommes
    * Pannkakor med sylt och grädde
    * Köttbullar med sås och potatis
    * Pannbiff med lök och potatis

Endast en av rätterna var äggfri!!!  Så klart, korv med pommes... Vi åkte till en annan vägkrog.... Där fanns spagetti med köttfärssås med en god sallad till!

Nu ska väl inte jag klaga då vi har så lite allergier i familjen till skillnad från alla andra här, men det får en att tänka efter lite... Lider med er som har multi-allergier i familjen. Ägg, nötter och jordnötter känns ändå överkomligt.....
    Tack!! Skönt att få gnälla av sig lite

Vi var på Max förra helgen och hade då med oss en barnmatsburk till dottern. När vi satt där började jag fundera på hur vi ska lösa matsituationen när dottern blir lite äldre och inte längre vill ha burkmat. Det enda som funkar på hamburgerkedjor är nog grönsallader, men hur många barn vill ha det? Möjligtvis att det kan funka med pommes, har inte riktigt satt mig in i hur fritöserna hanteras ännu. Men jag antar att det är lättare på "riktiga" restauranger, där man kan beställa in ris eller potatis och rent kött eller kyckling. Kan förresten slå ett  slag för IKEA som satsat på en allergivänlig köttfärssås till barnen. Tror den var fri från nästan allt, och med potatis till funkade det även för vår lilla. Mer sånt vill vi se!
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-06-22 21:22:10 följande:
    Scans och Lithell har druvsocker från majs.
    Måste varna för Scan, detta svar fick jag för en tid sedan när jag frågade om ursprunget till druvsocker i deras produkter:

"Hej igen
    Idag har vi i den Bredbara Pastejen druvsocker framställt av majs. Men detta kan ändras till vete utan att vi får veta om det. Då det inte finns ursprungsmärkning på druvsocker vet vi inte om när det sker förändring. Detta gäller inte bara pastejen utan alla våra produkter.  Svårt för dig!"

Däremot är deras klassiska falukorv fri från druvsocker då den bör ju funka ändå!
    http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=6200&artId=620276&cat=1&ref=1&pageId=1748
Svar på tråden Allergitråden