Inlägg från: miracle maker |Visa alla inlägg
  • miracle maker
    miracle maker skrev 2011-03-30 13:06:31 följande:
    Om man tinar t.ex. en muffin i mikron och senare värmer barnmat i mikron, kan äggproteiner från muffinsen då "smitta" barnmaten? Dottern fick nämligen en massa kliande röda utslag på magen igår, likadana som hon fått då hon reagerat på luftburet rått ägg, men hade inte ätit något nytt. Det enda jag kan tänka är just att jag värmde en muffin i mikron, men kan hon verkligen vara så känslig?
    puffar lite för min fråga...
  • miracle maker
    saffe skrev 2011-03-31 08:53:49 följande:
    Jag har för mig att Miralicia sagt att hon måste torka rent ugnen när hon bakat bröd till andra och sedan ska baka till sig själv. Är ju inte riktigt samma sak, men det är nog mycket möjligt (tyvärr) att hon reagerat på din tinade muffins...
    Miralicia skrev 2011-03-31 09:18:09 följande:
    Japp, det brukar jag göra. Men det är väl mest för att vara på säkra sidan.

Men ang tinad muffins, så finns det väl säkert en möjlighet om det var nära inpå som du sen värmde maten. Om muffinsen blev varm så den gav ifrån sig lite ånga så kan det ju potentiellt finns lite allergenspår i ångan som i sin tur kan kontaminera, men det handlar ju om väldigt små mängder. Blir ju lite skillnad på ånga från pasta som stormkokar och en muffins som bara tinas om man säger så.

Tack för era svar!

Hm, vet inte vad jag ska tro då... Igår kväll fick hon återigen en reaktion med kliande prickar på magen och ryggen en liten stund efter kvällsmat. Maken hade köpt hem en kebab som han åt och när jag kollade med stället han köpt den på så var det majonnäs i såsen, så att hon reagerar luftburet på rått ägg är tyvärr helt säkert. Annars har vi i stort sett aldrig något med ägg i hemma (en väldigt gammal muffin jag hittade i frysen!) så därför är jag osäker på hur hon reagerar på tillagat ägg. Men jag tror och hoppas än så länge att det inte var min muffin som orsakade utslagen i förrgår.

• miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-31 09:31:17 följande:
    Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..

En annan fråga till er kunniga. Kan man testa för allergi mot getingar ?
    Stora dottern reagerar rätt kraftigt på myggbett. Förra året fick hon ett myggbett som blev oerhört svullet och var väl minst 15 cm i omkrets. Nu är man ju sjukt orolig för att hon ska reagera på getingstick med. Vi har en bra bit till sjukhuset vilket kanske inte känns helt bra =/
    Ska lägga in en bild i bildtråden på hennes prickar!

Ang. getingstick så har jag alltid fått höra att det inte finns något samband mellan getingar och mygg. Jag är också jättekänslig mot mygg och knott och har därför alltid varit rädd att jag ska reagera lika kraftigt mot getingstick. Har aldrig blivit stucken så därför vet jag inte hur jag skulle reagera. Min pappas mormor dog av ett getingstick så man ska ju definitivt ha respekt för de små krypen!
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-31 09:31:17 följande:
    Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..
    Att man bara kan få nässelutslag vid luftburet har jag ingen aning om, men för oss är det väldigt tydligt att prickana kommer just när vi ätit något med rått ägg. Den starkaste reaktionen kom när vi blev bjudna på chokladmousse hemma hos några vänner, då började hon klia sig frenetiskt på magen bara ett par minuter efter att den dukats fram. Hon hade då fått massor av utslag så vi tog det säkra före det osäkra och gav henne Betapred och då försvann det mesta på bara några minuter. Tydligen hade de använt två äggulor till fyra portioner så det var ju rätt stor mängd ägg jämfört med de gånger vi ätit t.ex en liten klick remouladsås.

Vet även att någon här i tråden skrivit att deras barn började kräkas en halvtimme efter att de knäckt ett ägg hemma, så man kan nog reagera på olika sätt vid luftburen allergi.
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-31 13:28:40 följande:
    Ja precis. Jag är helt värdelös när jag ska beskriva något. Därför brukar jag alltid visa både bilder och filmer. Det har ni kanske märkt ;)
    Mitt största problem är ju att jag inte riktigt vet vad som är normalt eller inte.
    Just denna andningen Bella har på filmen vet jag ju inte om jag vill kalla normal. Jag vet ju dock inte varför hon gör så.
    Liksom håller andan, och stånkar sedan ut luften igen. Och så går hon flera ggr i minuten vid minsta lilla anträgning. Så det är ju inte konstigt hon blir anfådd och får bukandning/indragningar när hon håller andan så..
    Och fortfarande vet jag inte ens varför hon gör det..eller om det är normalt..

Miracle maker: Stackars liten =( Skönt i allafall att ni har akut medicin att ge. Allt vi har till våra döttrar är aerius.
    Och då misstänks ändå Bella för att ha reagerat med nässelutslag luftburet på cashew nötter. Hon visade positivt för cashew på rast nån vecka senare men inte så högt så läkaren tyckte inte vi behövde ha något mer hemma.. Och vi har ju ändå 40 min in till närmsta sjukhus så man blir lite nojig minsann.
    Nu ska flickorna göra nya pricktest ( eller antagligen rast ) för övriga nötter så vi får väl se vad det visar..
    Ja, vi har också 40 min till sjukhus så jag delar din noja. Än så länge har dottern aldrig fått i sig ägg själv men förr eller senare kommer det väl hända och jag är livrädd för hur hon ska reagera då. Vet inte om Betapred är tillräckligt i ett sånt läge? Ska träffa allergiläkaren om någon vecka så ska ta upp det då. Förra gången sa hon att de inte skriver ut anapen förrän man fått en anafylaktisk chock, men det är ju så dags då... förstår inte hur sjukvården resonerar ibland!
  • miracle maker
    ELI 79 skrev 2011-04-02 21:53:06 följande:
    Helt klart glukossirap E reagerar på med kinderna men inte NÅT symtom på vete i övrigt. Äter normalkost nu och sover 11 timmar per natt, bra i magen, inte uppblåst, bra humör... Men kinderna blir illröda så fort han äter t ex godis eller sylt med glukossirap i. Märkligt! Eller?? Vad är det mer i glukossirap? Bara vete??
    Har ingen koll på glukossirap men här är lite info från wikipedia som kanske kan vara till hjälp?

"Glukossirap eller majssirap (äldre benämning stärkelsesirap) är en trögflytande sockerlösning som framställs ur majsstärkelse, ris, vete, potatis eller annan stärkelserik råvara. Glukossirap består av olika sackarider (sockerarter), främst glukos och maltos, sammansättningen beror på framställningssättet"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukossirap
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-04-04 12:27:38 följande:
    Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
    Hm, broccoli innehåller väl mycket kalcium och kalcium hindrar upptaget av järn, så testa att ge henne någon annan grönsak som funkar. Ärtor kanske?
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:03:34 följande:
    Fast läkaren sa att jag skulle ge broccoli just för att höja järnvärdet?
    När jag var gravid åt jag broccoli istället för järntabletter och mitt värde ökade markant?
    Fast jag vet inte. trodde det var så att broccoli var bra för järnet.

Om läkaren sagt det så har han säkert rätt. Jag har verkligen ingen superkoll, det var bara en spontan rekation jag fick när jag läste att du gav henne massa broccoli och att järnvärdet sjunker.

Men lita på läkaren!!

• miracle maker

Jag vet att det skrivits mycket om astma här i tråden, men eftersom det inte har berört mig har jag varit dålig på att följa vad som skrivits. Är det vanlig astma eller förkylningsastma som har diskuterats här?

Min dotter har nämligen fått diagnosen förkylningsastma nu också :( I måndags var vi både på vårdcentralen och på barnakuten med henne, hon fick sammanlagt fyra doser ventoline och 10 betapred. Än så länge har astman hållt sig borta men läkaren sa att vi ev. skulle behöva fylla på med fler doser mot slutet av veckan. Vet inte vad jag ska vänta mig, är det här en engångsföreteelse eller något som kommer återkomma varje gång hon blir förkyld?

Kan tillägga att det är andra gången på en dryg månad hon fått astmatiska besvär vid förkylning, dock hävdade läkaren vi träffade första gången att barn under två år inte kunde få förkylningsastma (?!).

Svar på tråden Allergitråden