Kavat skrev 2011-03-26 23:02:55 följande:
miracle maker
Sinlac Ingredienser:
Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja, syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (natriumfosfat), maltodextrin, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).
Det är ju typ enbart ris och fruktkärnmjöl i. Fruktkärnmjöl måste bort och sen är nästa ingrediens socker...
Så prova både gröt på Pama minutris och rismjöl och kanske koka egen på grötris? Kanske det du gjorde förstås. Men det är olika konsistens och gillas olika mycket och så ta socker i! Det är säkert det som är hemligheten till att de äter Sinlac. Sockret drar man sedan ner på efter hand. Och så en massa god sylt?
Men tänk på att den inte är fullvärdig om du gör den själv så den bör egentligen berikas med modersmjölksersättning om det äts flera portioner om dagen och det inte äts varierat i övrigt.
t0va skrev 2011-03-26 22:36:09 följande:
Har du testat att göra någon annan gröt och blanda ner lite sinlac i den, för att vänja henne vid smaken?
Min son vägrade risgröt, eller ris överhuvudtaget. Men nu har vi kört en period då vi blandade ner olda instant grötpulver eller vad det heter i hans ersättning och idag åt han risgrynsgröt på rismjölk. Har gjort på havremjölk innan.
Jag tror sonen reagerade på sinlac också, har tänkt vi ska testa igen när hans mage är ok.
Ni som har koll, ris är väl stoppande. Det är fortsatt väldigt löst bajs här trots att vi kört på nästan enbart ersättning i en vecka. Funderar på ifall det inte är tänderna ändå. Men idag fick han riskex och lite risgrynsgröt.
K Kavat: Jag har testat både Pama minutris och Risentas rismjöl, har kokat med vatten och med havremjök, smaksatt med socker/kanel, vaniljsocker, blåbärssoppa... men har faktiskt inte testat med sylt, får köpa hem idag och testa! Antar att hon äter den till slut, bara hon blir tillräckligt hungrig. Jag har även testat att göra gröt på ren havre och polenta, blandat med Sinlac, rivet äpple mm men inget har fallit den lilla hönan i smaken... riktigt kräsen är hon!
Vi har en tid hos allergiläkaren om drygt två veckor så jag ska ta upp det där med ersättning då. BVC tyckte i höstas att jag skulle ge henne nutramigen 2 men läkaren ville inte skriva ut det dels eftersom jag ammade, dels för att det funkade bra med havremjölk och inte rörde sig om några större mängder hon skulle behöva.
t0va: hur reagerade din son på Sinlac? Lös mage? Dottern fick bara Sinlac på morgonen igår, hade 5 diarrér innan lunch men faktiskt inte en enda efter det (kan ju också bero på att magsjukan gått över). I morse vaknade hon vid femtiden och var vrålhungrig eftersom hon inte åt igår och maken gick då och gjorde lite välling till henne på sinlac och havremjölk. Nu är magen uppsvälld som en ballong och de röda prickarna runt munnen har blivit värre, men inget i blöjan än så länge *peppar, peppar!* Att magen är uppsvälld kan ju också bero på att hon inte ätit på länge innan så jag är lite osäker på hennes symtom i magen.