Inlägg från: miracle maker |Visa alla inlägg
  • miracle maker

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-18 13:51:36 följande:
    Vet faktiskt inte. Citronsyra finns i jätte mycket så kolla om ni inte har det i annat hon äter? Smörgåsmargarin t.ex

Jag hade nog testat med vanligt päron vid tillfälle framöver när hon är ok. Men saker jag såg reaktioner på väntade jag rätt länge med att testa igen, för det är roligare och känns bättre att testa sådant man tror de kan äta. Men det gör man ju som man vill med förstås. Men hon bör ha blivit ok innan du testar igen.
    Kom på nu att hon reagerat likadant tidigare efter att ha ätit päron-kiwipuré. Då tänkte jag att det var kiwin hon reagerat på, men det kan ju givetvis lika gärna varit päronet, eller både och... men tycker det låter konstigt att reagera på päron!?

Intressant det du skrev om att konstgjord citronsyra är gjord av mögel, låter inte så trevligt...
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-19 17:26:20 följande:
    Bella verkar få feber vid lite större vetemäng ( alltså inga stora mängder men större än smulor )
    När hon var mindre blev hon alltid sjuk varje gång vi provocerade med vete men då såg vi inget samband.
    Men så fick hon en klubba med glukossirap av sin farmor och dagen efter hade hon feber på morgonen men inget på eftermiddagen..Helskumt..
    Min dotter fick också feber när vi provocerade med vete sist, men det vågade jag inte berätta för läkaren av rädsla för att hon skulle tro att övriga symtom berodde på att hon var sjuk. Ville inte bli misstrodd el behöva provocera igen. Febern kom från ingenstans dag 3 och höll i sig ca 16h, i övrigt hade hon inga symtom på annan sjukdom utan bara extremt tydliga vetereaktioner.
  • miracle maker

Dottern fick sin första dos Betapred igår efter ännu en reaktion på luftburet ägg. Helt otroligt vad snabbt reaktionen lade sig, man kunde nästan se utslagen försvinna det ena efter det andra. Idag är alla gamla eksem helt borta. Snacka om dunderkur!

• miracle maker

Dottern har varit magsjuk sedan i måndags och det enda vi fått i henne är Sinlac-gröt och blåbärssoppa. De senaste dagarna har vi märkt att hon fått röda utslag runt munnen. Emellanåt får hon också röda prickar på ryggen och magen som kommer och går. Hon har tappat massa vikt och är mager som en sticka, men magen är ibland insjunken och ibland stor och spänd fast hon knappt äter något. Har HEMSKA diarréer som svämmar över på alla bredder i blöjan. Börjar nu fundera på om det är Sinlacen hon reagerar på. Hon har ju ingen konstaterad sojaallergi men kan vi ha triggat igång den nu, eller är hon bara extra känslig för att hon är sjuk?

Blåbär ska ju vara väldigt snällt, men kan ju kanske vara den hon reagerat på. Tror dock mer på gröten då utslagen runt munnen kommit just där grötkladdet varit. Blåbärssoppan dricker hon ur pipmugg och får då inget kladd runt munnen.

Vet att jag borde ta bort både gröten och blåbärssoppan men hon totalvägrar all annan mat och någonting måste hon ju få i sig!   Vad hade ni gjort?

• miracle maker
    AllieF skrev 2011-03-25 21:51:05 följande:
    Jag misstänkt från början att Didrik var allergisk mot något, för vanlig ersättning, gröt och välling gjorde att han kaskadkräktes, ibland flera gånger. Ingen tog mig på allvar och han hann bli 8 månader innan vi fick kallelse till allergicentralen (då hade jag redan börjat med Sinlac som är fri från mjölk, laktos och gluten- och det var inga problem). Det visade sig att han var överkänslig mot mjölk (jag tror det hade börjat försvinna eftersom att han faktiskt blivit lite äldre), men chockerande nog visade det sig också att han är allergisk mot ägg. Det hade jag aldrig misstänkt, eftersom att han aldrig åt äggprodukter. Fick veta sen att min halvmoster också var äggallergiker, men jag vet inte om det är relevant. 

Hursomhaver, för en vecka sedan så var vi tillbaks till allergicentralen, och då visade det sig att mjölköverkänsligheten var helt borta, men äggallergin verkade ha blivit lite värre. Är det möjligt? Eller kan utslagen vid testet variera i storlek, utan att det nödvändigtvis måste betyda att det har blivit värre? Det har ju gått 6 månader sen första testet, och även fast inte skillnaden var överdrivet stor, så syntes det tydligt att utslaget var större.
    Jag misstänker också att min dotters äggallergi blivit värre. Den upptäcktes när hon var tre månader och hon är nu snart 15 månader. Den senaste månaden har hon vid tre tillfällen reagerat på luftburet ägg. Tror bara att det är rått ägg hon reagerar på än så länge, men är rädd för att hennes allergi sa fortsätta försämras. Har inte träffat allergiläkaren sen i januari men ska dit om ett par veckor så ska höra vad hon säger då. Ska dock tillägga att min dotter varit nästan konstant sjuk sedan årsskiftet så hennes immunförsvar har ju varit rejält nedsatt under lång tid, kanske är det därför hon varit extra känslig?
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-26 16:59:06 följande:
    Hm, vilken blåbärssoppa är det? Många innehåller ju även sojasläktingar.

Vad behöver hon mest? Du har ingen annan gröt du kan ge?  Risgröt är ju också stoppande. Kolla innehållsförteckningen på Sinlac och gör liknande (ris, majs?) fast utan sojasläktingar och se om den går hem?
    Har du någon mjölkfri modersmjölkersättning att berika med?
    Sagolika blåbärsoppa är ren från diverse konstiga saker. Finns fler.

Vad är det hon är allergisk mot. Mjölk och ägg, mer?

Hoppas hon blir bättre snabbt!
    Det är just Sagolika hon får, men jag tror egentligen mer på gröten. Barnakuten tyckte att jag skulle fortsätta ge Sinlac, men jag kände själv att jag inte ville ge den mer så hon har inte fått sen i förmiddags. Var rädd att den kanske gjorde henne sämre i magen också och hon har faktiskt blivit mycket bättre under dagen. Har gjort risgröt på flera olika sätt men hon har ratat allihop och knappt fått i sig något alls idag... hoppas det går bättre imorgon annars vet jag inte vad jag gör.

Förutom mjölk och ägg är det vete hon inte tål. Tomat, nypon, jordgubb och päron funkar inte heller men det räknas väl inte som allergier?
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-26 23:02:55 följande:
    miracle maker

Sinlac Ingredienser:
    Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja, syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (natriumfosfat), maltodextrin, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).

Det är ju typ enbart ris och fruktkärnmjöl i. Fruktkärnmjöl måste bort och sen är nästa ingrediens socker...

Så prova både gröt på Pama minutris och rismjöl och kanske koka egen på grötris? Kanske det du gjorde förstås. Men det är olika konsistens och gillas olika mycket och så ta socker i! Det är säkert det som är hemligheten till att de äter Sinlac. Sockret drar man sedan ner på efter hand. Och så en massa god sylt?

Men tänk på att den inte är fullvärdig om du gör den själv så den bör egentligen berikas med modersmjölksersättning om det äts flera portioner om dagen och det inte äts varierat i övrigt.

t0va skrev 2011-03-26 22:36:09 följande:
    Har du testat att göra någon annan gröt och blanda ner lite sinlac i den, för att vänja henne vid smaken? 

Min son vägrade risgröt, eller ris överhuvudtaget. Men nu har vi kört en period då vi blandade ner olda instant grötpulver eller vad det heter i hans ersättning och idag åt han risgrynsgröt på rismjölk. Har gjort på havremjölk innan.

Jag tror sonen reagerade på sinlac också, har tänkt vi ska testa igen när hans mage är ok.

Ni som har koll, ris är väl stoppande. Det är fortsatt väldigt löst bajs här trots att vi kört på nästan enbart ersättning i en vecka. Funderar på ifall det inte är tänderna ändå. Men idag fick han riskex och lite risgrynsgröt.  

K Kavat: Jag har testat både Pama minutris och Risentas rismjöl, har kokat med vatten och med havremjök, smaksatt med socker/kanel, vaniljsocker, blåbärssoppa... men har faktiskt inte testat med sylt, får köpa hem idag och testa! Antar att hon äter den till slut, bara hon blir tillräckligt hungrig. Jag har även testat att göra gröt på ren havre och polenta, blandat med Sinlac, rivet äpple mm men inget har fallit den lilla hönan i smaken... riktigt kräsen är hon!

Vi har en tid hos allergiläkaren om drygt två veckor så jag ska ta upp det där med ersättning då. BVC tyckte i höstas att jag skulle ge henne nutramigen 2 men läkaren ville inte skriva ut det dels eftersom jag ammade, dels för att det funkade bra med havremjölk och inte rörde sig om några större mängder hon skulle behöva.

t0va: hur reagerade din son på Sinlac? Lös mage? Dottern fick bara Sinlac på morgonen igår, hade 5 diarrér innan lunch men faktiskt inte en enda efter det (kan ju också bero på att magsjukan gått över). I morse vaknade hon vid femtiden och var vrålhungrig eftersom hon inte åt igår och maken gick då och gjorde lite välling till henne på sinlac och havremjölk. Nu är magen uppsvälld som en ballong och de röda prickarna runt munnen har blivit värre, men inget i blöjan än så länge *peppar, peppar!*  Att magen är uppsvälld kan ju också bero på att hon inte ätit på länge innan så jag är lite osäker på hennes symtom i magen.

• miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-27 11:22:08 följande:
    Låtter välldigt misstänkt med Sinlac.
    Be att få någon god ersättning, jag tror du kommer att få jätte svårt att få henne att acceptera Nutramigen-smaken.

Blåbärsoppa i gröten? Ta något hon verkligen gillar.

Jag hade nog fasen gjort en chansning på annan välling med blåbärssoppa i. Min mellankille älskade banan och det visste vi att han tålde men vi fick inte honom att ta Profylacen. Så vi mixade banan i vällingen. Han åt.
    Hurra för blåbärssylt!! Med en stor klick sylt slank risgröten ned förvånansvärt bra och fick till och med några "mmm!" Ska försöka mixtra fram en god vällig med rismjölet också. Tack för all hjälp!

Förresten, det är en liten klocka som ringer om att det skrivits om vetekontaminering i bl.a. rismjöl för en tid sedan. Nu minns jag inte om det var Risentas, Saltå Kvarns eller Oldas? Risentas var den enda jag hittade igår så jag hoppas att den ska va okej!
  • miracle maker

Om man tinar t.ex. en muffin i mikron och senare värmer barnmat i mikron, kan äggproteiner från muffinsen då "smitta" barnmaten? Dottern fick nämligen en massa kliande röda utslag på magen igår, likadana som hon fått då hon reagerat på luftburet rått ägg, men hade inte ätit något nytt. Det enda jag kan tänka är just att jag värmde en muffin i mikron, men kan hon verkligen vara så känslig?

• miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-30 14:13:54 följande:
    Knorrs buljonger i tärning, de ska väl vara ok??
    Grönsaksbuljongen brukar vi ha, men varning för kycklingbuljongen, den innehåller vete!
Svar på tråden Allergitråden