• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-30 09:42:06 följande:
    Så sant så sant!!! Får tänka på det sättet istället..

Tror den största ingrediensen i allt detta är TÅLAMOD!!! .. inte min starka sida men det får jag lära mig.. =)

Kram på er & TACK
    Och när du testar nytt, testa gärna tidigt på dagen så det värsta magontet inte kommer på natten, om det skulle bli så att han får ont i magen. Och då helst inte precis innan han ska sova. Hoppas det går bra idag!
  • crazy hannah

Tack, ja det var smart. .. Då testar jag nog imorgon istället, skall på kalas o grejjer idag och skall inhandla potatisen först i eftermiddag. Dessutom vet man ju aldrig om han råkar käka smulor och skriker på kvällen av den anledningen. Bättre o vänta tills imorgon...

Det rä svårt med en ett åring som äter allt han får tag på men inte tål nått.. hahah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-30 09:56:40 följande:
    Tack, ja det var smart. .. Då testar jag nog imorgon istället, skall på kalas o grejjer idag och skall inhandla potatisen först i eftermiddag. Dessutom vet man ju aldrig om han råkar käka smulor och skriker på kvällen av den anledningen. Bättre o vänta tills imorgon...

Det rä svårt med en ett åring som äter allt han får tag på men inte tål nått.. hahah
    Det låter som en jätte smart idé. Hoppas ni får trevligt i kväll! Kram!
  • Kavat

Föresten, du skulle ju kunna testa med lite potatismjöl också, så länge det är rent. Måste ju inte vara just potatis.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-07-30 10:08:42 följande:
    Föresten, du skulle ju kunna testa med lite potatismjöl också, så länge det är rent. Måste ju inte vara just potatis.
    Fast potatismjöl är raffinerat så att det i princip nästan är enbart ren stärkelse (=kolhydrater)  som det bara går att få det, kan ju vara bra att få med lite mer protein än de under 0,5g/100g som potatismjöl innehåller  också om man vill provocera/testa eftersom det är proteinerna som orsakar allergiska reaktioner. Flört

(Sen finns det ju de som är lite känsliga för allmänt stärkelserik mat så att magen reagerar på det och då har svårt med just potatis att börja med. Hmm, var det inte Angels som inte klarade av potatis just pga stärkelsen, men att palsternacka däremot gick bra - eller blandar jag ihop med någon annan, nån av oss "veteraner" här inne var det.)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Ni som kan sånt här.
    Är det mer vete i en plätta gjord på vetemjöl och havremjölk ( alltså ingen pannkaka utan plätta) än det är i ett halvt smörgåsrån ?!

• Miralicia

Och appropå potatis att testa med. Ett litet tips.

Köp gärna eko-/kravpotatis att testa med i början om du vill känna dig på säkra sidan. Konventionellt odlad potatis är den gröda som är hårdast besprutad här i Sverige idag. Vanligtvis är det inga problem, men vill man säkert kunna fastställa att ev reaktion (som vi naturligtvis hoppas att den uteblir) beror på potatisen och inte att det skulle vara någon minimal rest av bekämpningsmedel som förts över och som han reagerar på så är det bäst att välja eko/kravpotatis som inte har besprutats alls.

• Miralicia
    Tibell skrev 2010-07-30 12:04:12 följande:
    Ni som kan sånt här.
    Är det mer vete i en plätta gjord på vetemjöl och havremjölk ( alltså ingen pannkaka utan plätta) än det är i ett halvt smörgåsrån ?!
    Svårt att säga, gissningsvis ungefär lika, men jag antar att smörgåsrånet har varit utsatt för värme under en längre stund än vad en plätt har när man stekt den på spisen, och ju längre tid det utsatts för värme desto större påverkan på proteinet.
  • Tibell

Vi har ju velat fram och tillbaka angående om minsta dottern är veteallergisk ( och även havre ) eller inte. Hon har ju visat positivt 2 gg på hemmagjort patchtest ( dock inte helt korrekt gjorda eftersom de inte satt på riktigt i 48 h )
    Senaste gången vi provocerade gav vi henne en halv liten smörgås och senare på kvällen kräktes hon en riktigt kaskadspya...vilket inte har hänt sedan dess..hon är verkligen inget kräkbarn!
    Efter hon kräkts hade hon ont i magen i några timmar.
    Sen dess har vi inte provocerat med något förens igår..dock en omedveten provocering. Vi hittade henne nämligen sittandes under storasysters stol tuggandes på en plätta för glatta livet. Nu var det ju både havre och vete ( och även ägg, har hon dock kunnat smaka på innan utan reaktion ) i så det var ju inte jätte bra.
    Vi märkte inte av någon som helst reaktion när vi nattade henne. Efter att hon sovit några timmar vaknade hon (och vi ) av att hon kräktes,,troligen allt hon hade i sin lilla mage ( precis som sist ) samt att hon hade väldigt ont i magen och låg och vred sig i sömnen i mannens famn!
    Idag har hon även eksem på mage och bröst ( som hon fått innan av havre )
    Men det märkliga är att när hon för en månad sedan fick lite smörgåsrån fick hon inga kräkningar alls. Kan det vara så att det blev för mycket för henne med både vete och havre på samma gång om hon nu är allergisk mot bägge dessa ämnen ?!

• Kavat
    Miralicia skrev 2010-07-30 12:00:23 följande:
    Fast potatismjöl är raffinerat så att det i princip nästan är enbart ren stärkelse (=kolhydrater)  som det bara går att få det, kan ju vara bra att få med lite mer protein än de under 0,5g/100g som potatismjöl innehåller  också om man vill provocera/testa eftersom det är proteinerna som orsakar allergiska reaktioner. Flört

(Sen finns det ju de som är lite känsliga för allmänt stärkelserik mat så att magen reagerar på det och då har svårt med just potatis att börja med. Hmm, var det inte Angels som inte klarade av potatis just pga stärkelsen, men att palsternacka däremot gick bra - eller blandar jag ihop med någon annan, nån av oss "veteraner" här inne var det.)
    Tänkte det var snällare, men kanske för snällt då för att ens vara lönt att provocera med..
Svar på tråden Allergitråden