• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-07-30 15:41:17 följande:
    Jag tycker inte att det går att säga något egentligen, mer än att hon reagerade på något/några utav det hon fick i sig. Man måste provocera var för sig för att veta, om det nu blir reaktion.
    Hittade hon dessutom på golvet, så vet ni ju inte hur rent det var, spår av mjölk osv, tänkte jag på. Så jag hade inte dragit någon slutsats alls, mer än att hon reagerade på något.
    Golvet var precis nystädat ( även våttorkat ) så det borde inte ha funnits mjölkrester,,,dessutom har vi inga mjölkprodukter alls i huset! Så det borde ha varit plättan hon reagerat på. Nu har hon mer eksem på mage/bröst och det börjar sprida sig lite ut mot ryggen och på armarna!

Men som du säger får vi nog provocera med ämnerna igen..även om det känns som att det var en reaktion på både vete och havre!
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-07-30 15:45:59 följande:
    Aha, så den finns inte längre... Funderar annars på om man kan göra själv. Miralicia har ju gjort smörgåstårta i sin blogg. Kollat där?!
    Plamil har ju veganmajonäs -har sett fåtminstone två olika innehållsförteckningar/varianter på den, nån är med soja och en annan med ärtprotein & guar.

Jag har gjort majonäs själv, både med NoEgg resp Rapsy frutti (färdigblandad som svällt klart) istället för ägg. Men fråga mig inte efter recept för det vet jag inte riktigt vart det finns just nu i varje fall. Lite knepigt att få till bra bara, lätt att det blir lite för tjockt eller också väldigt rinnigt, men det går
    I korta drag knappt hälften av oljan mot i ett vanligt recept i förhållande till antalet ägg som man ersätter. Lägger i allt i en shaker (eller annnan hög, smal bägare) och häller på oljan, stoppar ner en stavmixer så den står på botten. Därefter starta den och halvlångsamt lyft uppåt - mixar man för länge blir det rinnigt.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-30 15:37:53 följande:
    Soja? Har du kollat min blogg där beskrivning om hur man gör?

Det ska vara ej tillagat, men gärna "grötigt". Ta helst ren havre (sempers) eftersom de vanliga havregrynen kan innehålla vete.
    Mjölk och ägg vete katten egentligen.. *funderar* Vissa har fått som läskpapper mot huden så att det ligger mot. Våra "skålar" var "tomma", alltså inget som låg mot huden, men har hört att det ska finnas mot huden. Men det kanske är strunt samma om man använder plåster för då ligger det ju mot huden.
    Gör två olika med mjölk kanske? Mjölk torkar ju in men det gör ju inte smör.
    Tack för svar! 

Vi insåg ganska snabbt att vi aldrig skulle få plats med alla lapparna på sonens rygg (där han inte kommer åt vill säga) så vi kör två omgångar istället, eller om vi skippar att testa ägg och mjölk helt, vi får se. Han har aldrig reagerat på soya, men det skadar väl inte att testa.. Men som någon skrev, hur testar man det?

Det blev i alla fall fyra lappar; vanligt havregryn blandat med vatten, bara så pass att det gick att gröta ihop. Lika så med vetemjölet (fast då blev det ju som klister förstås Flört). Majsen mixade jag så gott det gick. Och så en tom testlapp. Använde mig av steril kompress och fixomull, och så tejpade jag med "vanlig sjukhustejp" runt om för säkerhets skull. Får väl se hur resultatet blir helt enkelt, jag återkommer!
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-07-30 15:44:32 följande:
    Jag funderar också på att göra eget lapptest. Men hur testar man soja? Vill ägen testa ärtor, kan man bara mosa ärtor och lägga mot huden? Har läst din blogg, tack för informationen om hur man gör! Jag skulle vilja testa ägg, mjölk, soja och ärtor. Hur testar man soja?

Om någon mer har gjort lapptest själva får ni gärna berätta om era erfarenheter.
    Sojamjöl är nog lättast att göra gröt av.
    Ärtor kan man mixa om man vill, skalen kan man nog ta bort om man vill annars när man "mosar".
    Det går väl att testa vad som helst sägs det, men oftast testar man ju det man misstänker att de får en sen reaktion av i form av eksem (och magont). Det som de testar här är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg. Men på vissa ställen verkar de inte testa ägg.
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-07-30 15:49:07 följande:
    Golvet var precis nystädat ( även våttorkat ) så det borde inte ha funnits mjölkrester,,,dessutom har vi inga mjölkprodukter alls i huset! Så det borde ha varit plättan hon reagerat på. Nu har hon mer eksem på mage/bröst och det börjar sprida sig lite ut mot ryggen och på armarna!

Men som du säger får vi nog provocera med ämnerna igen..även om det känns som att det var en reaktion på både vete och havre!
    Måste fråga, är inte din lilla tjej känslig mot ägg också? Har för mig att jag läst det tidigare i tråden... För i så fall kan hon väl ha reagerat på det också? Hur som haver, hoppas ni kommer på vad det är!

Får ni förresten någon hjälp av läkarna nu, för visst trodde de inte riktigt på er förut va?
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-30 19:45:34 följande:
    Sojamjöl är nog lättast att göra gröt av.
    Ärtor kan man mixa om man vill, skalen kan man nog ta bort om man vill annars när man "mosar".
    Det går väl att testa vad som helst sägs det, men oftast testar man ju det man misstänker att de får en sen reaktion av i form av eksem (och magont). Det som de testar här är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg. Men på vissa ställen verkar de inte testa ägg.
    Sojamjöl? Det ska jag kika efter i affären imorgon! Ska även försöka hitta Teffmjöl (tack för tipset förut!)

Du råkar inte veta om det går att testa för majs via riktigt lapptest? Det verkar vara en ovanlig allergi/överkänslighet så jag hittar just ingenting när jag letar här på nätet så jag tänkte om de ens kan testa det... Längtar till 9/8 då barnmottagningen öppnat igen så jag kan få tag i läkare och dietist!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-07-30 19:55:18 följande:
    Sojamjöl? Det ska jag kika efter i affären imorgon! Ska även försöka hitta Teffmjöl (tack för tipset förut!)

Du råkar inte veta om det går att testa för majs via riktigt lapptest? Det verkar vara en ovanlig allergi/överkänslighet så jag hittar just ingenting när jag letar här på nätet så jag tänkte om de ens kan testa det... Längtar till 9/8 då barnmottagningen öppnat igen så jag kan få tag i läkare och dietist!
    Klart man kan testa majs, liksom allt annat. Men det är nog inte så vanligt precis som du skriver. Fast innan man gör patchtest på mottagning så får man väl diskutera med läkaren vad man faktiskt vill testa och höra om de kan testa det.
  • Kavat

Och köp Risentas eller Go Greens mjöler som är sär-när märkta!

Saltå Kvarn kan inte garantera att de är rena från annat.

• Ellisizza
    Kavat skrev 2010-07-28 23:13:18 följande:
    Här berikade vi själva med Profylac. Men det var mycket fruktpuré, mosad banan och annat i för att han skulle ta den. Smyg in Neocaten så kanske det går bättre. Alltså inte "full dos" direkt.

Tål han ärtor!? *Förvånad* Har ni testat soja och andra baljväxter?

En liten fundering bara. Måste ni provocera något nu?Är det inte bättre att han utökar maten med annat som ni tror han tål innan ni börjar på saker som ni tror han inte tål?
    Eller finns det någon anledning bakom?
    Problemet är löst tills vidare! *puh* Åkte runt och handlade på mig 15 paket gröt så nu räcker det ett par månader

Japp, ärtor går hur bra som helst! Har inte kommit till att testa några andra baljväxter eller soja än utan det får vi ta en i taget sen.

Har kommit fram till att testa tomat, lök, svamp och lite sånt. Sen kom jag på att man kanske kunde ge honom något mjukt glutenfritt/vetefritt bröd så att han kan få börja äta smörgås. Och så borde han kunna tåla den glutanfria pastan som innehåller majs och ärtprotein. Om han tål tomat känns det som en bra barnrätt att göra köttfärssås med pasta.

Vi tänkte att man kanske borde provocera för att se vad det är han inte tål. Vi har ju egentligen ingen aning utan gissar iprincip bara. Inga tester har visat något och vi har aldrig gett honom ägg, mjölk eller sädesslag utan vi anade bara att det var det han reagerade på under amningen. Han reagerade massor på röda saker när jag ammade men nu har han ätit massa rött utan att reagera något alls. Så jag tänkte att en del av hans andra känsligheter kanske försvunnit? Men det kanske är bättre att fortsätta med sånt vi tror att han tål ett tag till.

Läste att någon annan här tänkte göra ett patchtest hemma och det kanske är något man borde våga sig på?
Svar på tråden Allergitråden