• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • crazy hannah

Fick äntligen tag på necate+pauma ris receptet idag... Fick ringa och fråga dietisten på näl...

Här är det iaf om nån behöver det..

2 dl vatten
    ½ dl pauma ris

Koka ihop
     rör ner 6 mått neocate

Kram på er

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Tibell
    Så här ser alltså dottern ut. Lite suddig bild dock..inte så lätt med en helvid bebis =)
    Ser det ut som 3 dagars feber ( hon har alltså detta på ryggen, magen , halsen, nacken och hela huvudet samt lite i ansiktet eller ser det allergirelaterat ut ?!
  • AAEV

Älsklingen: Jag tycker verkligen det ser ut som 3dagarsfeber.

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-08-17 13:20:55 följande:
    Älsklingen: Jag tycker verkligen det ser ut som 3dagarsfeber.
    Ja jag håller nog med =) Men eftersom det kom så precis efter duschningen blev jag så himla osäker! Men hon hade feber i helgen så det är nog mest troligt!
    Ska man göra något med dessa utslag ?! Smörja eller något ?!
  • Smulan1979
    Tibell skrev 2010-08-17 13:47:21 följande:
    Ja jag håller nog med =) Men eftersom det kom så precis efter duschningen blev jag så himla osäker! Men hon hade feber i helgen så det är nog mest troligt!
    Ska man göra något med dessa utslag ?! Smörja eller något ?!
    När min dotter hade det (jag kan inte avgöra om din dotter ha det) så fick jag veta att vi inte behövde göra något och att barnet inte märker av utslagen. För min dotter blev utslagen bättre efter en dag och helt borta efter ett par tre dagar ca. Men utslagen fanns över hela kroppen och på huvudet som du beskriver...
  • Molina

Någon som har erfarenhet av jordgubbsallergi?
    Min Moa har alltid kunna ätit jordgubbar men nu i sommar har vi märkt att hon har blivit rödprickrig runt munnen av något men inte kunnat lista ut vad hon fått det ifrån fören igår då vi åt hemmagjord jordgubbskräm och på några minuter hade hon små utslag runt hela munnen, testade idag igen men med jordgubbssylt och javisst prickarna kom efter några minuter.
    Hur yttrar sig en jordgubbsallergi?

• ViFrånLandet

Sådär, då var blodprovet taget. Det gick bra, han var väl inte direkt jättelycklig över att bli stucken men men... Frågade vad de skulle kolla efter men sköterskorna kunde inte säga annat än att det var glutenprov och en födoämnespanel som skulle tas, vilka ämnen som ingick där visste de inte. Så vi får väl se när svaren kommer då, skulle ta några veckor... Usch för denna eviga väntan i ovisshet, vill ju veta NU ju!

Sonen är förövrigt fortfarande lös i magen och prickarna runt munnen är fortfarande lika röda, de på halsen och bröstet har börjat blekna i alla fall så kanske går det åt rätt håll Glad

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-08-17 15:05:23 följande:
    Sådär, då var blodprovet taget. Det gick bra, han var väl inte direkt jättelycklig över att bli stucken men men... Frågade vad de skulle kolla efter men sköterskorna kunde inte säga annat än att det var glutenprov och en födoämnespanel som skulle tas, vilka ämnen som ingick där visste de inte. Så vi får väl se när svaren kommer då, skulle ta några veckor... Usch för denna eviga väntan i ovisshet, vill ju veta NU ju!

Sonen är förövrigt fortfarande lös i magen och prickarna runt munnen är fortfarande lika röda, de på halsen och bröstet har börjat blekna i alla fall så kanske går det åt rätt håll Glad
    Valiga födoämnespanelen är mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt, om jag inte minns fel eller missar något. Alltså de vanligaste allergierna.
    Skönt att ha det avklarat!
  • crazy hannah

Kan detta vara normala blöjjeksem ? Detta blossade upp idag det är som extremt röda prickar som är upphöjda. Dessa finns på hela rumpan och på pungen, ville inte ha hela bilden med och det är jätte dålig upplösning sorrry...
    Han fick ev i sog mmjölk igår då han sög på brorsans pipmugg fylld med mjölk..

Kram
    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Miralicia
    crazy hannah skrev 2010-08-17 16:34:39 följande:

Kan detta vara normala blöjjeksem ? Detta blossade upp idag det är som extremt röda prickar som är upphöjda. Dessa finns på hela rumpan och på pungen, ville inte ha hela bilden med och det är jätte dålig upplösning sorrry...
    Han fick ev i sog mmjölk igår då han sög på brorsans pipmugg fylld med mjölk..

Kram
    Lite svårt att se på bilden, men utifrån det jag ser så tycker jag snarare att det ser ut som svamp. det brukar ofta sätta sig under blöjan. Kolla i munnen, ofta att de har torsk i munnen som följer med "igenom" och sätter sig även i andra änden. Ilande rött i klart avgränsade områden som ofta är lite upphöjt är typiskt för svamp när det sitter under blöjan.

Testa att smörj med Daktacort eller Cortimyk som finns receptfritt på apoteket.  (Är samma sak, Daktacort behöver vara i kylskåp men det behöver inte Cortimyk, är egentligen avsett för fotsvamp, men kan användas till svampiga barnrumpor också). Om det finns i munnen, börja att pensla med vichyvatten (det som heter vichy-vatten och inget annat namn) eller bikarbonatslösning 1-2 krm bikarbonat i 1 dl vatten.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden