• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-08-17 15:31:30 följande:
    Valiga födoämnespanelen är mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt, om jag inte minns fel eller missar något. Alltså de vanligaste allergierna.
    Skönt att ha det avklarat!
    Tack, känns skönt att ha det gjort! Undrar om de utökar den då, hoppas verkligen att de kollar havre och majs (om det nu går med blodprov?). Förhoppningvis passar de på att kolla hund och katt också, det var trots allt grunden till att vi remitterades dit från första början...

Funderar starkt på att ge sonen pulmicort igen, han har varit utan sedan förra måndagen och det har gått bra. Men nu tycker jag han känns tät i andningen igen, speciellt nu på eftermiddagen då han gråtit en hel del... Eller om man ska prova med airomiren först kanske, se om det hjälper. Åh så jag längtar tills vi får komma till riktiga allergimottagningen och få EN läkare, hittills har vi haft olika varje gång Obestämd
  • crazy hannah

Ja så kan det kasnke vara han har några sådanna blämmor vid munnen också men inte i munnen. Han hade en med en ljus blåsa i i mungipan antog att det var munsår, men kanske inte...

Hmmm

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Tibell
    crazy hannah skrev 2010-08-17 18:11:04 följande:
    Ja så kan det kasnke vara han har några sådanna blämmor vid munnen också men inte i munnen. Han hade en med en ljus blåsa i i mungipan antog att det var munsår, men kanske inte...

Hmmm
    Kanske höstblåsor ?! Verkar gå mycket sånt nu!
  • ViFrånLandet

Crap! När det var dags för kvällstvätten upptäckte vi att sonen har riktigt fula utslag i rumpan igen, sådana han får av havre..! Rynkar på näsan Han fick pannkaka gjorda på vete i söndags och då han inte verkade få ont i magen/övriga symptom fick han det även i måndags... Undrar om det beror på det eller om det bara är en tillfällighet? Vilket fall tar vi bort vetet igen tills vi får svar på blodprovet, tänkte det kunde vara bra att ha lite i kroppen när det gällde glutenprovet, därför vi gav honom det... Stackars liten, usch vad elak jag känner mig!

En handbok för hur man ska reagera/agera som allergiförälder ska jag skriva "när jag blir stor" Flört

• Allrona

Någon som vet skillnaden mellan allergiprov där man testar nivårn IgE mot där man testar nivån Ig4? Hittar inte något på nätet om Ig4!

• Allrona
    Snutten skrev 2010-08-17 21:30:53 följande:

Ig4??? mig veteligen finns det IgA, IgE och IgG. Men jag kan ha fel

Okej. När jag söker lite hittar jag något som heter IgG4. Det måste vara det som menas. Vet du skillnaden mellan IgG och IgE?
  • Snutten

Hmmm, jag har för mig att IgG är det som oftast ger långsamma rekationer och IgE är det som ger snabba rekationer som anafylaxi och är det som man testar i pricktester och RAST.

• Allrona
    Snutten skrev 2010-08-17 21:53:47 följande:
    Hmmm, jag har för mig att IgG är det som oftast ger långsamma rekationer och IgE är det som ger snabba rekationer som anafylaxi och är det som man testar i pricktester och RAST.
    Vad bra. Tack för svaret! Vet du kanske också varför då inte IgG testas så ofta eller det kanske man gör? Jag har nämligen tidigare bara hört om IgE och snubblade över lite info om igG4 och blev nyfiken.
  • Snutten
    Allrona skrev 2010-08-17 21:57:21 följande:
    Vad bra. Tack för svaret! Vet du kanske också varför då inte IgG testas så ofta eller det kanske man gör? Jag har nämligen tidigare bara hört om IgE och snubblade över lite info om igG4 och blev nyfiken.
    Jag vet inte varför man itne testar för IgG. Tror att det inte har funnits tillförlitliga tester och att det är ganska nytt. Förut kallade man ju inte allergi med långsamma rekationer för allergi utan överkänslighet. Man har inom sjukvården varit väldigt insnöad på sk äkta alllergi dvs IgE medierad, på en del ställen är man fortfarnade det tex på barnsjukhuset i Göteborg.
Svar på tråden Allergitråden