• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Snutten skrev 2010-08-18 20:10:35 följande:
    Vi ska provocera med mjölk och sedan ägg är det t'änkt men vi har probem då lilla fröken kategoriskt vägrar stoppa något med mjölk i munnen. Även om hon inte vet om att det är mjölk smakar hon bara och spottar ut och vägrar äta mer. Kan man tolka det som en allergisk reaktion eller ska man fortsätta försöka? Har ni något bra tips på något man kan försöka ge henne? Det blir ingen annan reaktion men å andra sidan får hon inte sig något direkt. Hon har inte gjort så här förut utan det har gått att lura i henne och så har hon fått eksem och ont i magen. Suck vad sjutton ska man göra?

Dessutom har vi fått tid för att provocera med fisk påÖstra om ett par veckor. Det ska bli mycket intressant att se om hon äter där. Jag har redan börjat förbereda henne för att hon måste smaka då.
    Kan ni blanda i vanlig glass i tex havreglass?

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-08-18 20:15:51 följande:
    Kan ni blanda i vanlig glass i tex havreglass?

ja det kan ju kanske vara en idé
  • lillasysteryster

Ja, mjölk i leverpastej o vanlig smör istället för mjölkfritt borde inte barnen känna någon skillnad på kan man tycka?

Jag ska hjälpa kockerskan på den förskolan där jag jobbar med att baka nåt till en föräldrafika. Enda kravet är att det ska vara utan ÄGG. Om man ska göra tex. en kladdkaka är det bäst att göra som en vanlig fast ta Noegg bara eller är det bättre att göra på nåt annat sätt som i "utan allt bloggen"?

• Miralicia
    lillasysteryster skrev 2010-08-18 20:30:17 följande:
    Ja, mjölk i leverpastej o vanlig smör istället för mjölkfritt borde inte barnen känna någon skillnad på kan man tycka?

Jag ska hjälpa kockerskan på den förskolan där jag jobbar med att baka nåt till en föräldrafika. Enda kravet är att det ska vara utan ÄGG. Om man ska göra tex. en kladdkaka är det bäst att göra som en vanlig fast ta Noegg bara eller är det bättre att göra på nåt annat sätt som i "utan allt bloggen"?
    Just kladdkaka tycker jag är lite knepigt att få till utan ägg om man bara försöker ersätta rakt av eller utesluta, utan där får man trixa lite. När det gäller att baka i övrigt så tycker jag inte det är så knöligt att baka utan ägg om man kan använda vanligt vetemjöl - det är kombinationen utan ägg OCH utan sädesslag som gör att man får trixa lite extra när det handlar om mjuka kakor (bortsett från kladdkaka som får vara ett särfall eller vad man ska säga).

Vanlig grundrecept på äggfri sockerkaka: 4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, 2 dl vätska (mjölk/ havre-/risdryck/äppeljuice/vatten - vad man känner för) & ½ dl raps-/solros-/matolja + någon smaksättning

Nu så här när det närmar sig höst och äppeltider, kanske en äppelkaka?

Blanda alla de torra ingredienserna ovan i en skål + lite kardemumma som smaksättning i kakan och blanda därefter ner vätska & olja och rör till en slät smet. Häll upp i en smord & bröad/mjölad springform och sen täcka ovansidan med tunna äppelklyftor som man vänt i en blandning av kanel & socker och stuckit ner i ett fint mönster som täcker hela ovansidan av kakan.
    Grädda som vanlig sockerkaka (typ 175 grader), kolla med provsticka när den är klar, när stickan känns torr stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i den avstängda ugnen i 5 min innan du tar ut den så minskar risken för att den sjunker ihop.
    Servera ev med vaniljsås om man inte vill äta den som den är som sockerkaka
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • trållmor

Här har ni världens lättaste och godaste recept på kladdkaka som jag har hittat, och använder mig utav Den är helt underbar!!!

ÄGGFRI KLADDKAKA!

150 g mjölkfritt margarin

2 msk ljus sirap

3,5 dl socker

3 dl mjöl (fungerar bra med naturligt glutenfritt också, jag har endast testat Lajlas gula)

1 dl kakao

1,25 dl vatten/mjölk/grädde

Smält margarin. Rör i 2 msk ljus sirap. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Grädda i 175 grader i 20-25 minuter. Blir superseg och jättegod dagen efter!!!

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

När det pratas om recept här kan jag passa på att fråga om någon har vanligt frukostbröd utan mjölk, soja, vete (inklusive vetestärkelse) elle havre ?! Eller om det finns något köpebröd att få tag på!?

• FenomenaA
    ViFrånLandet skrev 2010-08-14 21:18:20 följande:
    Nu är jag här och söker svar från er kloka och erfarna igen... Sonen är som ni säkert vet vid det här laget allergisk mot ägg, mjölk, majs och havre... Han blir även hård i magen av vete och får ont samt hård mage av soja och/eller ärtor (har inte provocerat var och en för sig än). Pga detta får han i princip bara ris att äta, både i frukostgröten och till lunch+middag. Den senaste veckan har han varit otroligt lös i magen som luktat otroligt illa och varit grönaktigt. Har inte tänkt så mycket på det, mest trott att det berott på stundande tänder men det tycks inte komma några sådana och nu kan jag inte släppa tanken på om det kan vara riset han reagerar på. Kanske inte att han är allergisk/överkänslig utan snarare på att det blivit för mycket... Vad tror ni? Känner mig som en riktig hypokondriker och skäms nästan för att prata med folk runtomkring om hans besvär Rynkar på näsan Förresten så har de bruna utslagen jag skrev om igår försvunnit men däremot är han ännu prickigare runt munnen nu plus att de spridit sig ner över halsen... Jag blir knäpp på det här!!!

Förlåt att det blev ett sådant där negativt inlägg nu igen men jag håller på att gå under, törs knappt ge sonen någon mat alls och samtdigt går jag och mår dåligt över ifall det är jag (och sambon då) som bara inbillar oss en massa och att vi utesluter saker som egentligen inte behövs uteslutas osv. Vi mår helt enkelt piss här hemma Gråter

Någon som har några stöttande ord/råd/förslag på hur vi går vidare tills vi får träffa läkare?
    Jag läser ikapp (har inte läst de senaste inläggen) så jag vet inte om jag säger nåt som redan är sagt. Är det Nutra AA han får? För det står på den att bajset kan bli mörkt och grönt av den.
  • trållmor
    Tibell skrev 2010-08-18 21:34:23 följande:
    När det pratas om recept här kan jag passa på att fråga om någon har vanligt frukostbröd utan mjölk, soja, vete (inklusive vetestärkelse) elle havre ?! Eller om det finns något köpebröd att få tag på!?
    Åhhh, det har vi ett helt gäng utav. Har ni några önskemål (utöver allergierna alltså)? Frallor, limpa odyl?

Det vi har fallit för är:

1 pkt jäst
    1 tsk salt
    ½ dl olja
    ½ msk fiberhusk
    5 dl ljummet vatten
    1 pkt grov eller fin mix semper

Bröa en form på ca 1½-2 liter. Vi brukar alternera mellan sesamfrön eller pofiber. Ta jästen och smula sönder i en bunke. Häll ner saltet och låt det smälta jästen. Häll det fingerljumna vattet, samt olja och fiberhusk. Låt svälla i 10 min. Rör ner mjölet snabbt och fyll formen. Låt jäsa i ca 30 min. Grädda i ugnen i 250 grader i ca 25 min. Låt det svalna något innan du stjälper ut brödet ur formen.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden