• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-30 19:34:17 följande:
    Eligrabbarna : stackarn =( Fråga kokerskan i morgon och se vad hon hade i. Kan ju ha använt ett mjöl med vetestärkelse i! Så fråga i morgon så inte samma misstag sker igen!
    Fick ni reda på om marknadsmaten innehöll vete !?

Här provocerar vi fortfarande stumpan med guarnkärnmjöl men är osäkra på om vi ska fortsätta eller inte. Hennes eksem blir lite mer och har nu spridit sig till ryggen och överarmarna. Man ser att huden är super torr och lite rosa. Men man måste kolla noga annars skulle jag inte se det tror jag ( om man bortser från de rödrosa prickarna på magen ) Men eftersom det är så lite vet vi ju inte hur pass besvärad hon är av dem.Hon har visserligen bara ätit en liten liten bit smörgås så det kan ju hända att eksemen blir värre ju mer hon äter.
    Men hur hade ni gjort ?!
    nä jag vet inte eftersom markanden är slut o jag vet inte vilken sorts korv de använt, men hans mage är inte speciellt stor än vilket betyder att han har inte reagerat så mkt än o jag hoppas han slipper det. så OM det varit nåt de gjort fel så är det nog som sagt vetestärkelse för annars brukar ju magen bli stor också.

Ska höra med dem...
    Känner mig som en tjatmoster just nu kör vi nämligen blöjfritt på E på dagis och de var så skeptiska bara för att han var så liten så jag fick verkligen gå dit med honom i kallingar så de fattade att de inte ska ta på blöja så det känns som om jag tjafsar om allt just nu
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-30 20:05:10 följande:
    nä jag vet inte eftersom markanden är slut o jag vet inte vilken sorts korv de använt, men hans mage är inte speciellt stor än vilket betyder att han har inte reagerat så mkt än o jag hoppas han slipper det. så OM det varit nåt de gjort fel så är det nog som sagt vetestärkelse för annars brukar ju magen bli stor också.

Ska höra med dem...
    Känner mig som en tjatmoster just nu kör vi nämligen blöjfritt på E på dagis och de var så skeptiska bara för att han var så liten så jag fick verkligen gå dit med honom i kallingar så de fattade att de inte ska ta på blöja så det känns som om jag tjafsar om allt just nu
    Förstår att det måste kännas jobbigt! Men för att det inte ska hända att han får fel mat igen måste du tyvärr kolla så de använder rätt mjöl! Annars kanske fler misstag sker..och det vore himla trist !! Hoppas att lillgrabben snart får må bra iallafall och att kökspersonalen inte halshugger dig för att du frågar ;) *håller tummarna*
  • xanni

Håller som bäst på att lära mig baka glutenfritt bröd, dock är jag vanligtvis urusel på att baka bröd och det här experimentet är inget undantag... Hjälp mig, vilket av Lailas mjölmix ska jag använda? Röd, blå, gul?
    Jag testade att baka baguetter på Lailas blå mix i helgen och det gick inte alls. Det jäste överhuvudtaget inte nånting, trots att jag mätte upp temperaturen på degspadet med digital termometer - exakt 37 grader!Skrikandes Jag följde det här receptet - www.allergimat.com/recept.asp -  som finns på Allergimat, borde väl ha funkat? Någon som har en aning om hur de olika mjölmixarna funkar?

• Mamsie
    xanni skrev 2010-08-31 09:36:49 följande:
    Håller som bäst på att lära mig baka glutenfritt bröd, dock är jag vanligtvis urusel på att baka bröd och det här experimentet är inget undantag... Hjälp mig, vilket av Lailas mjölmix ska jag använda? Röd, blå, gul?
    Jag testade att baka baguetter på Lailas blå mix i helgen och det gick inte alls. Det jäste överhuvudtaget inte nånting, trots att jag mätte upp temperaturen på degspadet med digital termometer - exakt 37 grader!Skrikandes Jag följde det här receptet - www.allergimat.com/recept.asp?id=949 -  som finns på Allergimat, borde väl ha funkat? Någon som har en aning om hur de olika mjölmixarna funkar?
    Vi bakar på Semper mjölmixer. 
    Om du vill baka ljust bröd eller bullar av Lailas Gula så tycker jag att du ska ringa henne helt enkelt! Numret står på paketet och hon är supergullig och hjälpsam  
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Eligrabbarna skrev 2010-08-30 18:41:07 följande:
    Hade varit vikarie i köket på dagis i dag. sonens kinder är knallröda får se hur natten blir. De hade ätit pannkaka i dag. Kokerskan hade gjort speciella till E det vet jag för fröknarna sa att den inte såg så god ut så han hade inte ätit så mycket, men hon kan ju ändå gjort fel...
    Eller också är det något annat
    Kontaminering? 
    När vår kokerska varit borta så har hon gjort färdig mat till Max, men jag misstänker att personalen i köket inte fattat grejen med hanteringen och att verkligen hålla hans mat och kärl separat från annan mat/annan matlagning. Mjöl som virvlar runt i luften är ett otyg!  
  • Mamsie
    Allrona skrev 2010-08-30 19:27:34 följande:
    Kan pommes innehålla mjölk, soja, ägg eller baljväxtstabiliseringsämnen? Någon som har hittat det i nån innehållsförteckning? Anledningen till att jag frågar är att dottern har väldigt mycket eksem och har sovit dåligt. I lördags var vi på middag och då fick dottern ganska mycket pommes Jag frågade så de inte var tillagade i smör men kollade aldrig innehållsförteckningen.

Jag vet ju inte om det är det hon har reagerat på men det är det enda jag kan komma på som det kan vara.
    Och även här kan det vara kontaminering. Kanske stekpannan inte var ordentligt rengjord? Många torkar ur pannan med papper eller sköljer med vatten, men känsliga allergiker behöver ha egna kärl eller hög hygien! 
    Stekspaden? Smutsiga händer? Fettskvätt från andra stekpannor? 
  • Eligrabbarna

Mamsie: ja vi vet ju inte riktigt hur känslig han är än. Lite svårare när magen kommer lite efter så att säga. Röd om kinderna är han lite till o från så han kanske är rätt känslig?!

• Blå Flygare
    Allrona skrev 2010-08-30 19:27:34 följande:
    Kan pommes innehålla mjölk, soja, ägg eller baljväxtstabiliseringsämnen? Någon som har hittat det i nån innehållsförteckning? Anledningen till att jag frågar är att dottern har väldigt mycket eksem och har sovit dåligt. I lördags var vi på middag och då fick dottern ganska mycket pommes Jag frågade så de inte var tillagade i smör men kollade aldrig innehållsförteckningen.

Jag vet ju inte om det är det hon har reagerat på men det är det enda jag kan komma på som det kan vara.
    Har sett klyftpotatis somär kryddad, och då innehållit laktos bl.a. Men dåligt diskadlångpanna är nog mer sannolikt. Om inte det varsmulor, en servettsom kommit på vifft eller så.
  • Eligrabbarna

I dag hade de gjort ett misstag (första misstaget faktiskt) på dagis. De hade gett honom en vanlig macka så vi får se hur det blir nu...
    Han hade ätit en halv, halv macka innan de upptäckte misstaget. Lätt hänt men vi får se. Frågade ang pannkakorna i går men vad jag förstod så var det samma mjöl som ordinarie kokerskan har och det är ju "rätt" mjöl.
    Kanske nåt han råkat få tag i på golvet eller nåt sånt!

• Cs mamma

Jag fick idag papperna från NÄL där deras allergikonsulent skickade med papper som dom brukar ge till förskolan vid "svår mjölallergi" (ja det är citat tyvärr) och jag kan se hur dagis rent ut sagt dör av vissa av punkterna. Och jag kan se hur kommunen bryter ihop och kräks på vår existens... jag kanske ska erbjuda mig flytta mot en bättre ersättning... kanske man ska kolla på hus i grannkommunen och fråga om man får det av stadsdelen mot att dom slipper oss (galjhumor för att inte gråta mer idag)

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden