• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78

Vill någon förklara skillnaden mellan feberutslag och nässelutslag?

Dottern fick utslag igår efter frukost, fick smaka för första gången en liten bit bananchips av makens musli. Utslagen dämpas av Tavegyl, och jag tycker utslagen ser ut som nässelutslagen som hon får av soja fast kraftigare. Tycker mig inte hitta soja i innehållsförteckningen (mer än ev. sojaolja om det är det som är veg.olja.).

Havregryn, socker, pumpakärnor 10 %, rostade bananchips 10 % (banan, kokosnötolja, socker, arom), veg olja, vetemjöl, rismjöl, majsmjöl, glukossirap, honung, tranbär 1 %, maltsirap, salt, vaniljarom.
    Kan innehålla spår av nötter och mjölk.

Dottern är sjuk, är idag inne på dag 3 med feber så det skulle ju kunna vara ett sammanträffande att utslagen kom efter frukost om det är feberutslag. Men dämpas feberutslag av Tavegyl?

Hennes kända allergier: ägg, mjölk, soja (inkl baljväxter o tillsatser), skaldjur, avokado, passionsfrukt, kakao, kiwi

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-09-04 08:25:19 följande:
    Vill någon förklara skillnaden mellan feberutslag och nässelutslag?

Dottern fick utslag igår efter frukost, fick smaka för första gången en liten bit bananchips av makens musli. Utslagen dämpas av Tavegyl, och jag tycker utslagen ser ut som nässelutslagen som hon får av soja fast kraftigare. Tycker mig inte hitta soja i innehållsförteckningen (mer än ev. sojaolja om det är det som är veg.olja.).

Havregryn, socker, pumpakärnor 10 %, rostade bananchips 10 % (banan, kokosnötolja, socker, arom), veg olja, vetemjöl, rismjöl, majsmjöl, glukossirap, honung, tranbär 1 %, maltsirap, salt, vaniljarom.
    Kan innehålla spår av nötter och mjölk.

Dottern är sjuk, är idag inne på dag 3 med feber så det skulle ju kunna vara ett sammanträffande att utslagen kom efter frukost om det är feberutslag. Men dämpas feberutslag av Tavegyl?

Hennes kända allergier: ägg, mjölk, soja (inkl baljväxter o tillsatser), skaldjur, avokado, passionsfrukt, kakao, kiwi
    Nötter skulle jag gissa först på.. Sojaallergi är ju kopplat till det. allergi.nu/om-allergi/allergityper/fodoamnesallergi/sojaallergi/

Har hon ätit havre, vete, banan och de andra ingredienserna tidigare?
  • Mela78

Jag är nästan helt säker på att hon ätit allt förutom pumpakärnor och tranbär.
    Mjölk tål hon ett par msk innan reaktion så jag vill inte tro att spår av skulle ge reaktion.

Om hon nu reagerar på spår av nötter måste hon vara extremt (?) allergisk då? Eller jo, varför inte. Hon är ju väldigt äggallergisk fast hon aldrig själv ätit ägg. Jag åt ju en del nötter och ägg under amningstiden fram tills att allergierna började uppenbara sig.

• Dalkulla74

Hej, nu är vi hemkomna från mallorca-semestern som var jätteskön . Tänkte berätta att det var relativt lätt att hitta mjölk- och äggfri mat i affärerna men däremot så verkar spanjorerna gilla att stoppa i soja helt onödigt (enligt oss med allergibarn iaf) ialla möjliga saker. I "ren" köttfärs trodde jag inte att man hade i soja men de gör de där. Nu reagerar barnen inte "farligt" mycket på soja så vi har sett lite mellan fingrarna på semestern. Vår son ville ju tex så klart ha glass i värmen så han har fått äta isglassar med soja i. Hans hy har varit lite sämre men det är svårt att veta om det beror på mycket bad i klor, solkräm, lite mindre av vanliga smörjningsrutinerna eller sojan han fått i sig. Jag skrev ett översättningskort till engelska, spanska och katalanska innan vi åkte och lyckades memorera en del ord innan jag fick plånboken stulen och kortet tyvärr också var borta men det gick bra ändå tycker jag. Men jag rekommenderar helt klart att man ändå tar med sig så mycket mat man bara kan i bagaget. Vi var jätteglada över att ha matjessill, kallrökt lax, korv, margarin, havremjölk, imat mm med oss !

• Tibell

Hej tjejer!!!

Behöver ha svar på en liten fråga! Minsta dottern (mjölk, soja ( sojasläktingar) vete (vetestärkelse ) och havreallergisk) fick smaka på ett risbröd som heter "spröda risbröd" från Oldana ?? igår. Efter det fick hon eksem på ena kinden+prickar på kinderna och runt munnen+haka+under näsan . Idag bajsade hon en rutten diarré blöja som verkligen stank!!
    Innehållsförteckning:
    råris, ris, potatisfibrer, socker och salt.
    Detta borde hon väl kunna äta ??
    Vi var hemma hos min mamma så hon kan likaväl ha hittat något hon inte tål att tugga på!!

• susieQ

Hej
    I fredags när vi var på picknick med mammagruppen så fick Olof tag i en smörgås när jag inte var uppmärksam. Han hann få in denn i munnen så troligtvis fick han i sig både vete och mjölk. På natten efter soc han dåligt och han blev väldigt lös i magen. Dock har han inte verkat haft ont direkt och han har inte varit nåt speciellt mycket gnälligare än vanligt. Sen idag vid lunch så börjar han gallskrika, drar ihop lilla kroppen och mår uruselt. Det kommer en bajsblöja med megalöst bajs och han var alldeles illröd mellan benen och på rumpan.

I eftermiddag har han varit väldigt gnällig och fått mycket utslag. Solklar reaktion således, men vad tror ni,kan det vara en sen reaktion på smörgåsen från i fredags? kan den kraftfulla reaktionen ta så lång tid?

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-09-05 17:14:47 följande:
    Hej tjejer!!!

Behöver ha svar på en liten fråga! Minsta dottern (mjölk, soja ( sojasläktingar) vete (vetestärkelse ) och havreallergisk) fick smaka på ett risbröd som heter "spröda risbröd" från Oldana ?? igår. Efter det fick hon eksem på ena kinden+prickar på kinderna och runt munnen+haka+under näsan . Idag bajsade hon en rutten diarré blöja som verkligen stank!!
    Innehållsförteckning:
    råris, ris, potatisfibrer, socker och salt.
    Detta borde hon väl kunna äta ??
    Vi var hemma hos min mamma så hon kan likaväl ha hittat något hon inte tål att tugga på!!
    Tråkigt att lilltjejen reagerat igen! Har ingen aning om vad det kan vara, låter ju som om ingredienserna i brödet är okej... Vart har du köpt det? Har letat överallt men det tycks inte gå att få tag i här... Tänkte vi skulle testa det till sonen!
  • Tibell

Jag köpte det på Ica. Stod bland de glutenfria varorna!!

Nu är vi helt säkra på att hon reagerat på något då hon även kräkts vid flertal tillfällen idag samt fått torra eksemfläckar lite varstans på kroppen!!
    Stackars min skrutt =(

Hon stoppar ju allt hon ser i munnen så det är ju inte helt konstigt om hon hittat smulor av något på golvet
    Sen fick hon smaka lite ägg i fredags..men då borde väl inte reaktionen komma idag ???

Och nu är hon inne i en period då hon alltid är prickig runt munnen och på kinderna. Fattar inte varför
    Suck

• ViFrånLandet

Måste höra vad ni tror...

Sonen hade 40 graders feber onsdag-fredag med kräkningar och diarréer, vägrade äta och dricka så han blev även uttorkad (kraftig förkylning sa de på akuten). Igår gav vi honom lite blåbärspuré men han fick inte i sig mer än max 2msk, utöver det drack han bra och åt lite melon, päron och banan (allt annat vägrade han fortfarande). På kvällen bajsade han helt plötsligt hårt, som cement, svart var det också! Vi började även ana små prickar på halsen och bröstet men vi tänkte inte så mycket på det just då... Han gallskrek hela natten inatt, ihopkrupen i fosterställning. Även idag har han skrikit mycket och haft ont i magen och inte bajsat en endaste gång... Nu ikväll var precis hela han prickig, små ljusröda prickar, från topp till tå, bokstavligt talat.

Nu till min fråga, tror ni magontet, bajset och prickarna beror på sviter från förkylningen eller kan det vara så att vi bör lägga till blåbär i får-inte-äta-listan?

• Tibell

Just de ljusrosa prickarna från topp till tå låter som tredagarsfebern ( man kan få utslagen snabbare än efter tre dagar )
    Minstingen hade det för någon vecka sedan och var en enda stor prick hela hon ;)
    Har även hört de barn som fått prickar i samband med öroninflammation. Kanske magontet är öronont ??

Men just magontet och förstoppningen lät ju inge vidare!!
    Hoppas han mår bättre snart och att ni kan komma på vad som är fel!!

Svar på tråden Allergitråden