• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma
    Mama Law skrev 2010-08-30 09:08:41 följande:
    Är  fly förbannad. Ringde åter igen i onsdags till FK för att höra hur det går med mitt Vb. Antingen så har de något emot mig eller så är min ansökan så mycket mer komplicerad än andra att få ett beslut på. Den är inlämnad för kvalitetssäkring och beslut i juni och den är inte kvalitetssäkrad än och än mindre ett beslut taget. Får min sista utbetalning i september och hoppas jag slipper glapp. Skickade in ansökan i månadsskiftet feb/mars.

Här är det annars som vanligt Wiking reagerar på precis allt som vanligt och äter betapredkur på kur och jag vet att det inte är bra men va ska jag göra för att dämpa hans reaktioner när inte salvor och andra mediciner hjälper. Alvin mår inge  bra det märks skriker och är allmänt arg precis som han blir när han är sämre i grunden. Towa har vi testat mjölk på men funkar inget vidare... Hoppas era små mår bättre!!
    Tyvärr är det nog så att när man har dessa mycket unika barn så tar det tid. Jag har min sista utbet i jan -11 och om jag inte ska ha glapp så är jag redan försenad enligt FK. DOm ville ha in nyansökan i juni.... jag menar jag hinner knappt få beslut så ska jag söka igen men nu kommer jag slåss för att få ett beslut på MINST 3 helst 5 år.
    Lycka till! och nej tyvärr är det iaf inte här bättre
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • susieQ

Hej!

Är det någon härinne som har barn som tar astmamedicin? O har ju fått Pulmicort och Airomir och har tagit dem i en vecka ca. Än så länge tycker jag inte att vi ser någon förbättring. Och jag tycker inte att vi får så bra effekt av Airomiren... Den ska ju ges vid behov och max 8 ggr per dag. O har kanske fått den 4 ggr om dagen när han har varit riktigt rosslig. Men jag läste på apotekets hemsida att den skulle ge effekt i ca 4 timmar,men det gör den verkligen inte på Olof. Kanske är bättre en halvtimme-timme, men sen blir han rosslig igen...
    Har ringt barnkliniken, men kunde inte få nån telefontid med läkaren förrän om en vecka. Är det någon här med astma/astmabarn som har några tips? Kan man ge två doser på en gång kanske?

Han har ju gått med det här sålänge utan att vi har gjort nånting åt det *usch och fy vad det är hemskt att tänka på* men nu när vi vet mer så vill jag verkligen att det ska bli rätt och bra från början!

• Cs mamma
    susieQ skrev 2010-08-30 14:21:56 följande:
    Hej!

Är det någon härinne som har barn som tar astmamedicin? O har ju fått Pulmicort och Airomir och har tagit dem i en vecka ca. Än så länge tycker jag inte att vi ser någon förbättring. Och jag tycker inte att vi får så bra effekt av Airomiren... Den ska ju ges vid behov och max 8 ggr per dag. O har kanske fått den 4 ggr om dagen när han har varit riktigt rosslig. Men jag läste på apotekets hemsida att den skulle ge effekt i ca 4 timmar,men det gör den verkligen inte på Olof. Kanske är bättre en halvtimme-timme, men sen blir han rosslig igen...
    Har ringt barnkliniken, men kunde inte få nån telefontid med läkaren förrän om en vecka. Är det någon här med astma/astmabarn som har några tips? Kan man ge två doser på en gång kanske?

Han har ju gått med det här sålänge utan att vi har gjort nånting åt det *usch och fy vad det är hemskt att tänka på* men nu när vi vet mer så vill jag verkligen att det ska bli rätt och bra från början!
    Bara att fortsätta. Ge Aromir innan du ger Pulmicorten och låt det gärna gå 5-10min emellan så medicinen verkligen hinner öppna upp. Jag tycker inte du ska ge dubbeldos då det inte gör att det håller längre utan bara ökar effekten då och jag måste säga att om han är rosslig och du med det menar har en pågående infektion så har jag aldrig varit med om att aromir eller någon annan inhalationsmedicin oavsett styrka hållt 4timmar. Är han däremot icke infekterad och astmapåverkad så ofta så bör man kolla lite på styrkan av pulmicorten för det är den som ska ta bort behovet av aromir om du förstår mig. När det gäller astma så är jag tyvärr så att du kan väcka mig mitt i natten och jag svarar utan tvekan så fråga på.... jag ligger just nu rätt långt ner pga trötthet men ska försöka svara.

Underlätta även för barnet, om han reagerar vid dofter så försök undvika dom som går, samma försök hålla någolunda dammfritt hemma osv osv allt i luften retar och/men det betyder inte att man är allergisk mot det men har man en pågående infektion i lungorna/ en inflammation som retar så retar exakt allt oavsett om det är sågspån, katthår, rök, pollen eller mormors parfym
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • susieQ
    Angel Gbg skrev 2010-08-30 14:29:27 följande:
    Bara att fortsätta. Ge Aromir innan du ger Pulmicorten och låt det gärna gå 5-10min emellan så medicinen verkligen hinner öppna upp. Jag tycker inte du ska ge dubbeldos då det inte gör att det håller längre utan bara ökar effekten då och jag måste säga att om han är rosslig och du med det menar har en pågående infektion så har jag aldrig varit med om att aromir eller någon annan inhalationsmedicin oavsett styrka hållt 4timmar. Är han däremot icke infekterad och astmapåverkad så ofta så bör man kolla lite på styrkan av pulmicorten för det är den som ska ta bort behovet av aromir om du förstår mig. När det gäller astma så är jag tyvärr så att du kan väcka mig mitt i natten och jag svarar utan tvekan så fråga på.... jag ligger just nu rätt långt ner pga trötthet men ska försöka svara.

Underlätta även för barnet, om han reagerar vid dofter så försök undvika dom som går, samma försök hålla någolunda dammfritt hemma osv osv allt i luften retar och/men det betyder inte att man är allergisk mot det men har man en pågående infektion i lungorna/ en inflammation som retar så retar exakt allt oavsett om det är sågspån, katthår, rök, pollen eller mormors parfym
    Åh tack för snabba och bra tips!
    Nja, med rosslig menar jag nog inte en pågående infektion, han har iof varit förkyld för ett par veckor sedan men den rossliga andningen har han haft sedan början av maj *skäms* Denna kom oxå i samband med att näsan började rinna, han fick klåda i ögonen, munnen och bakom öronen,men vi trodde inledningsvis att det var en vanlig förkylning. Det har dock inte gett med sig utan har fortsatt. När vi så änligen kom till barnmottagningen i förra veckan så var det ju för att diskutera detta utifrån att det eventuellt kunde vara nån kvalster eller pollenallergi, men vi blev dock omgåene ivägskickade för att O skulle få inhalera adrenalin och sedan började de tala om astma och astmamedicinering. Jag blev så förvånad och skämdes så fruktansvärt! Herregud, detta som han gått med så länge! Men i min värld så innbar astma att man fick någon form av anfall som innbar att man praktiskt taget inte fick luft och så har det inte varit för Olof. Diagnosen astma är inte fastställd men det är det de tror utifrån symtombeskrivningarna. Pulmicorten ska han ta i två månader och så den konstiga situationen - om han blir hjälpt av pulmicorten (vilket jag ju för allt i världen hoppas) så fastställer de diagnosen astma (vilket jag ju såklart önskar att han inte har...)
    Han ska tillbaka i september för luftvägspricktest, så det är ju bra.

Har inte tänkt på det där med att ge Airomiren precis innan Pulmicorten, men det var ju lysande! Tack så jättemycket igen för ditt gulliga svar
  • Allrona

Vi ger dubbeldos airomir när dottern låter dålig, enkel dos om hon bara är lite dålig. Och som Angel skrev, alltid airomir innan pulmicort för att öppna upp så att pulmicorten kommer in längre och lättare. En vecka med pulmicort är inte så länge, vänta nån vecka till så ser ni säkert resultat.

• Cs mamma

Det tar nog 14 dagar innan du ser effekten av aromir och sen tillkommer frågeställningen om rätt dos och ingalationsteknik. Ge aromir innan och härda ut. Självklart så om det blir klart sämre så sök igen men annars vänta dessa två mån för det är inte lång tid i astmamedicineringstid

• Eligrabbarna

Hade varit vikarie i köket på dagis i dag. sonens kinder är knallröda får se hur natten blir. De hade ätit pannkaka i dag. Kokerskan hade gjort speciella till E det vet jag för fröknarna sa att den inte såg så god ut så han hade inte ätit så mycket, men hon kan ju ändå gjort fel...
    Eller också är det något annat

• Allrona

Kan pommes innehålla mjölk, soja, ägg eller baljväxtstabiliseringsämnen? Någon som har hittat det i nån innehållsförteckning? Anledningen till att jag frågar är att dottern har väldigt mycket eksem och har sovit dåligt. I lördags var vi på middag och då fick dottern ganska mycket pommes Jag frågade så de inte var tillagade i smör men kollade aldrig innehållsförteckningen.

Jag vet ju inte om det är det hon har reagerat på men det är det enda jag kan komma på som det kan vara.

• Tibell

Eligrabbarna : stackarn =( Fråga kokerskan i morgon och se vad hon hade i. Kan ju ha använt ett mjöl med vetestärkelse i! Så fråga i morgon så inte samma misstag sker igen!
    Fick ni reda på om marknadsmaten innehöll vete !?

Här provocerar vi fortfarande stumpan med guarnkärnmjöl men är osäkra på om vi ska fortsätta eller inte. Hennes eksem blir lite mer och har nu spridit sig till ryggen och överarmarna. Man ser att huden är super torr och lite rosa. Men man måste kolla noga annars skulle jag inte se det tror jag ( om man bortser från de rödrosa prickarna på magen ) Men eftersom det är så lite vet vi ju inte hur pass besvärad hon är av dem.Hon har visserligen bara ätit en liten liten bit smörgås så det kan ju hända att eksemen blir värre ju mer hon äter.
    Men hur hade ni gjort ?!

• susieQ
    Allrona skrev 2010-08-30 15:47:41 följande:
    Vi ger dubbeldos airomir när dottern låter dålig, enkel dos om hon bara är lite dålig. Och som Angel skrev, alltid airomir innan pulmicort för att öppna upp så att pulmicorten kommer in längre och lättare. En vecka med pulmicort är inte så länge, vänta nån vecka till så ser ni säkert resultat.
    Angel Gbg skrev 2010-08-30 18:18:30 följande:
    Det tar nog 14 dagar innan du ser effekten av aromir och sen tillkommer frågeställningen om rätt dos och ingalationsteknik. Ge aromir innan och härda ut. Självklart så om det blir klart sämre så sök igen men annars vänta dessa två mån för det är inte lång tid i astmamedicineringstid
    Ja, jag är nog för ivrig antar jag. Han har ju haft detta länge med så... Bra tips om att ge airomiren innan pulmicorten! Känns ju ändå bra med läkarkonsultation på måndag, även om det samtalet mest kommer att handla om hans klåda i ögon, näsa och bakom öronen. Får se om det går att få nån hjälp med det, han blir mer och mer besvärad av det...
    Tack för all hjälp! Nu är jag lite lugnare
Svar på tråden Allergitråden