• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-31 17:06:55 följande:
    I dag hade de gjort ett misstag (första misstaget faktiskt) på dagis. De hade gett honom en vanlig macka så vi får se hur det blir nu...
    Han hade ätit en halv, halv macka innan de upptäckte misstaget. Lätt hänt men vi får se. Frågade ang pannkakorna i går men vad jag förstod så var det samma mjöl som ordinarie kokerskan har och det är ju "rätt" mjöl.
    Kanske nåt han råkat få tag i på golvet eller nåt sånt!
    Usch vad trist =/ Håller alla tummarna att reaktionerna blir milda!!

Vi avslutar guarnkärnmjöls provoceringen nu. Eksemen och den torra huden sprider sig och det känns inte lönt att fortsätta. Visst är hon inte jätte eksemig men hon är inte fin i huden heller!
    Hon får ju inte i sig mer än lite smulor så vid större mängder ( typ en hel smörgås) skulle hon nog få massa eksem. Är nog pga av provoceringen hon är helt hopplös att få att sova på dagarna!
    Så nu har jag ingen aning om vad vi ska ge henne för bröd. Suck
  • saffe

Det här receptet bakar jag efter, tycker det blir riktigt bra! 

Bröd - formlimpa
    av: K Kavat

(2008-08-31)

Bröd - formlimpa

4 dl varmt vatten
    1/2 paket jäst
    1/2 dl olja
    1/2 tsk salt
    3 msk sirap (Dansukker, ljus ekologisk kör jag på)
    1 dl rismjöl
    2 dl bovetemjöl
    4-5dl dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix (gul påse)

Man kan säkert utesluta sirapen, men den gav lite god sötma. Gör degen kladdig och sleva ner i en smord ugnsform.
    Grädda ca 250 grader i 25-30 min.
    Jag skär sedan upp skivor och lägger med smörpapper imellan och fryser in medans det är ljummet.

Första försöket fick en hård skorpa, så jag skar bort den, men det var supergott nybakat!
  • Tibell

Tusen tack Saffe!
    Vart hittar jag mjölet !? Och det är helt fritt från mjölk, soja ( sojasläktingar), Vete ( inklusive vetestärkelse ) samt havre ?!
    Vore toppen!!

• Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-08-31 20:18:15 följande:
    Tusen tack Saffe!
    Vart hittar jag mjölet !? Och det är helt fritt från mjölk, soja ( sojasläktingar), Vete ( inklusive vetestärkelse ) samt havre ?!
    Vore toppen!!
    Lailas gula är helt fri från från det. Har sett den på coop och willys, fast det var länge sen på willys.
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-08-31 17:47:58 följande:
    Jag fick idag papperna från NÄL där deras allergikonsulent skickade med papper som dom brukar ge till förskolan vid "svår mjölallergi" (ja det är citat tyvärr) och jag kan se hur dagis rent ut sagt dör av vissa av punkterna. Och jag kan se hur kommunen bryter ihop och kräks på vår existens... jag kanske ska erbjuda mig flytta mot en bättre ersättning... kanske man ska kolla på hus i grannkommunen och fråga om man får det av stadsdelen mot att dom slipper oss (galjhumor för att inte gråta mer idag)
    Tycker du ska satsa på en flytt

Nalle
  • Cs mamma

Ja ska man köra budgivning mellan Gbg, Mölndal och Kungbacka??? Vi kan ju få det superfint och allt betalt när man tänker efter. Den mening jag verkligen gillar är, och jag citerar "Man kan ALDRIG baka med "vanligt" mjöl" Jo det är skrivet med caps och det syftar både till hemmet och dagis.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Miralicia

Lägger in här med:

Någon som bor i/känner till någon som bor i Karlstadstrakten och skulle vara intresserad av att få ett par burkar Althera?
    Fick ett mail via bloggen av en mamma vars dotter dissat Altheran och som nu har ett par burkar över som bara står som hon tycker är dumt att slänga bort så hon undrar om det finns någon som är intresserad.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Eligrabbarna

Jaha nu har vi resultatet från gårdagens macka. Knallröd om kinderna i går men nu mycket bättre, nu är dock magen lite svullen och han är hård i magen

måste ringa dietisten nästa veckan (hinner inte denna vecka då jag jobbar natt hela veckan) och få livsmedelsanvisning på naturligt glutenfri mat. Hon skulle ringa mig v 33 men har inte hört något än. Det är ju väldigt tydligt med hans allergi i alla fall...

• Tibell

ELI : Usch stackars liten =( Hoppas nu dagis lärde sig av sitt misstag och blir ännu bättre på att hålla koll!

Nu kommer jag med mina konstiga frågor igen!
    Lilla hönan har ju fått liten liten bit ( typ smulor) av smörgås gjord på mjöl med guärnkärnmjöl i . Hon började få torrare hud omgående och eksem började sprida sig på mage/rygg och armar. Dock väldigt lusrosa så inget farligt alls. Hon blev även lite svår att natta på dagarna och sov betydligt mindre. Idag är hon HOPPLÖS och otroligt billig ;) Hon har skrikigt vid varje nattning och har bara sovit i 45 min på hela dagen vilket är otroligt lite. Hon fiser ruttna fisar och verkar ha ont i magen. Men idag har hon inte fått någon smörgås eftersom vi ansåg att eksemen räckte som reaktion. Nu till min fråga..Kan hennes magont idag ha att göra med att hon fick smörgås sön-mån-tis. Borde hon inte vara bättre idag istället för sämre !?

Sen till min andra fråga.Hur noga är ni med kryddor och sånt som innehåller mjölkprotien ?! Våran stora dottern är ju inte alls lika känslig som vår minsta ( tror vi i allafall) och vi är inte alls så noga med kryddor till henne. Men sen är hon åh andra sidan fortfarande lite lätt svullen och magen och gasig. Kan det ha med kryddorna att göra ( vi använder mycket aromat bla ) eller är det bara väldigt väldigt känsliga barn som reagerar på kryddorna ?!
    Så.. nu var jag färdig =)

• Cs mamma

Aromat är verkligen mjölk!!!  det är inte bara väldigt känsliga som reagerar. Jag kan säga att jag som vuxen reagerar mer eller mindre samma om jag äter choklad...

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden