• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Miralicia skrev 2010-08-29 20:54:56 följande:
    Jo, det irriterade jag mig på också, men skriften i övrigt är rätt så bra med basicfakta om allergi & allergikost.

Men jag tycker att det är pinsamt av dem
    Har någon påpekat det för dem? 
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Cs mamma
    Other .iksc .se@ikea .com    ta bort mellanslag FÖRE varje punkt
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Mamsie Jag har svarat

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-08-29 21:26:21 följande:
    Hittade bara 
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/do...
    på 79 sidor. 
    På sidan 9 står det "Den som fått diagnosen glutenallergi (celiaki) måste hålla sig till en glutenfrikost hela livet." 
    Men jag hittar ingen 40-sidors.
    Vad heter den eller har någon en direktlänk? 
    Säker mat i förskola och skola:
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/ElevmtrlNY%20juli%202010_web.pdf
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mama Law

Är  fly förbannad. Ringde åter igen i onsdags till FK för att höra hur det går med mitt Vb. Antingen så har de något emot mig eller så är min ansökan så mycket mer komplicerad än andra att få ett beslut på. Den är inlämnad för kvalitetssäkring och beslut i juni och den är inte kvalitetssäkrad än och än mindre ett beslut taget. Får min sista utbetalning i september och hoppas jag slipper glapp. Skickade in ansökan i månadsskiftet feb/mars.

Här är det annars som vanligt Wiking reagerar på precis allt som vanligt och äter betapredkur på kur och jag vet att det inte är bra men va ska jag göra för att dämpa hans reaktioner när inte salvor och andra mediciner hjälper. Alvin mår inge  bra det märks skriker och är allmänt arg precis som han blir när han är sämre i grunden. Towa har vi testat mjölk på men funkar inget vidare... Hoppas era små mår bättre!!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mamsie
    Mama Law skrev 2010-08-30 09:08:41 följande:
    Är  fly förbannad. Ringde åter igen i onsdags till FK för att höra hur det går med mitt Vb. Antingen så har de något emot mig eller så är min ansökan så mycket mer komplicerad än andra att få ett beslut på. Den är inlämnad för kvalitetssäkring och beslut i juni och den är inte kvalitetssäkrad än och än mindre ett beslut taget. Får min sista utbetalning i september och hoppas jag slipper glapp. Skickade in ansökan i månadsskiftet feb/mars.

Här är det annars som vanligt Wiking reagerar på precis allt som vanligt och äter betapredkur på kur och jag vet att det inte är bra men va ska jag göra för att dämpa hans reaktioner när inte salvor och andra mediciner hjälper. Alvin mår inge  bra det märks skriker och är allmänt arg precis som han blir när han är sämre i grunden. Towa har vi testat mjölk på men funkar inget vidare... Hoppas era små mår bättre!!
    Men guuuuuuv  
    Ja, det ökade inte mitt förtroende för FK precis...
    Kan man inte kontakta någon... finns det ingen höjdare nånstans som ge arga ögat så de snabbar på?  
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mama Law
    Mamsie skrev 2010-08-30 13:40:21 följande:
    Men guuuuuuv  
    Ja, det ökade inte mitt förtroende för FK precis...
    Kan man inte kontakta någon... finns det ingen höjdare nånstans som ge arga ögat så de snabbar på?  
    Har pratat med enhetschefen men hon verkar inte lägga nå krut på det heller mer än att hon skulle lägga en impuls på ärendet så att det skulle bli snabbare hantering. Hade inte sagt nåt om väntetiden va lika för alla  men vet flera inom det här fk om rådet inom vb som sökt efter och fått beslut långt innan mig. Ska Jo-anmäla den här och förra handläggningen som tog 8 månader den första är det försent att anmäla den tog 10 månader.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden