• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Skulle skriva att man kan få prickarna SENARE än efter tre dagar och inte tidigare som jag skrev =) Även om man kan få det med

• myran82

Jag måste fråga er om lite råd.

De misstänker att sonen på 5 månader inte tål mjölk. Han äter alhtera ersättning.

Sköterskan på BVC tycker att vi ska testa & ge honom en portion vanlig barngröt (nu äter han mjölk & glutenfri) när han runt 6 månader.
    Själv tycker jag det låter lite konstigt att ge honom så mycket som en portion gröt för att testa hur han reagerar eller är det vanligt att man gör så?

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-09-05 21:30:36 följande:
    Just de ljusrosa prickarna från topp till tå låter som tredagarsfebern ( man kan få utslagen snabbare än efter tre dagar )
    Minstingen hade det för någon vecka sedan och var en enda stor prick hela hon ;)
    Har även hört de barn som fått prickar i samband med öroninflammation. Kanske magontet är öronont ??

Men just magontet och förstoppningen lät ju inge vidare!!
    Hoppas han mår bättre snart och att ni kan komma på vad som är fel!!
    Då får vi hoppas att det var tredagasfeber han hade! Var in till akuten i torsdag då han som sagt vägrade äta och dricka och till slut inte kissade heller (i hela 15 timmar var blöjan snustorr, vi åkte in efter 3,5). Läkarna tog snabbsänka som visade virus men inga bakterier och gick igenom hela honom, var röd i halsen men allt annat såg fint ut så öronen är det inte som spökar...

Han var piggare ikväll och somnade på rygg så vi hoppas det vänt nu! 

Har ringt barnmottagningen ett flertal gånger de gångna veckorna och sökt vår läkare och de säger att hon ska ringa upp men hon gör det ju aldrig =(  
  • Tibell
    myran82 skrev 2010-09-05 21:37:05 följande:
    Jag måste fråga er om lite råd.

De misstänker att sonen på 5 månader inte tål mjölk. Han äter alhtera ersättning.

Sköterskan på BVC tycker att vi ska testa & ge honom en portion vanlig barngröt (nu äter han mjölk & glutenfri) när han runt 6 månader.
    Själv tycker jag det låter lite konstigt att ge honom så mycket som en portion gröt för att testa hur han reagerar eller är det vanligt att man gör så?
    Nej du ska absolut INTE ge honom en hel portion gröt baserad på mjölkprotein när ni gör en provocering. Är han mjölkproteinallergisk kommer han må otroligt dåligt!!
    Börja med ett kryddmått mjölk första dagen. Ser ni ingen reaktion kan ni ge 1 tsk andra dagen osv.
    Så absolut inte en hel portion. Knasig sagt av sköterskan!!
    Håller tummarna att provoceringen går bra!!
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-09-05 21:43:16 följande:
    Nej du ska absolut INTE ge honom en hel portion gröt baserad på mjölkprotein när ni gör en provocering. Är han mjölkproteinallergisk kommer han må otroligt dåligt!!
    Börja med ett kryddmått mjölk första dagen. Ser ni ingen reaktion kan ni ge 1 tsk andra dagen osv.
    Instämmer helt och fullt!!

BVC är inget vidarepå allergier, den läkare som skrivit ut ersättningen bör vara den som informerar om när och hur provocering ska ske.

T.ex. om man gergröt så innehåller det så mycket mer än mjölk, om det är annat i som han inte fått innan så vet man ju inte säkert att det var just mjölken som gav reaktionen.
  • myran82
    Äh, funkar dåligt att citera ser jag.

Jag tycker själv att det lät väldigt konstigt att ge honom en hel portion gröt. BVC här är inget vidare på sånt här har jag märkt och att få prata med en läkare om det verkar inte lätt heller då jag har frågat efter det.

Jag känner att jag verkligen skulle behöva en tid för honom för prata med en läkare om hans ev allergi. Jag tycker det är jobbigt att inte veta om han är allergisk eller inte och jag är jättedåligt insatt i den här allergin trots att jag har läst en del om det.

Ska man ev blanda i vanligt erättningspulver i den mjölkfria ersättningen vid en provocering eller hur kan det gå till?
  • lemco

Hej!
    min son är konstaterad mjölkproteinallergisk, samt har astma,reflux,kronisk förstoppning...
    han reagerade startkt på sinlacgröten för några dgr sedan genaom att få jätteont i magen,samt dålig i magen, prickar i ansiktet...är det vanligt?
    men problemet är oxå att jag misstänker att han e känslig mot enago vällingen o gröten, för dessa utslag i ansiktet försvinner ej, samt efter gröt målet syns dom lite mer...
    hur säkert är ett test på gluten?
    han är 1 år och 9 månader gammal.
    äter ingen fast föda alls ...vägrar...

• Miralicia
    lemco skrev 2010-09-06 11:58:10 följande:
    Hej!
    min son är konstaterad mjölkproteinallergisk, samt har astma,reflux,kronisk förstoppning...
    han reagerade startkt på sinlacgröten för några dgr sedan genaom att få jätteont i magen,samt dålig i magen, prickar i ansiktet...är det vanligt?
    men problemet är oxå att jag misstänker att han e känslig mot enago vällingen o gröten, för dessa utslag i ansiktet försvinner ej, samt efter gröt målet syns dom lite mer...
    hur säkert är ett test på gluten?
    han är 1 år och 9 månader gammal.
    äter ingen fast föda alls ...vägrar...
    Sinlac innehåller en sojasläkting (johannesbrödsmjöl/fruktkärnmjöl, går även under beteckningen carob samt E410) och kombinationen mjölkallergi och sojaallergi är rätt så vanlig. Mellan 30-50% (nämns lite olika siffror) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även allergi mot soja. så det är nog troligt att det är det  han reagerat på i sinlacen.

Glutenproven är rätt så säkra, en bra bit över 90% säkerhet i varje fall (kommer inte ihåg exakta siffran just nu) om de utförs på rätt sätt (dvs kontrollerar att det finns normal halt av Iga-antikroppar för att kunna uttala sig om tillförlitlighete) - när det handlar om celiaki (glutenintolerans).
    Men det beror på vad det är i vetet som det är man inte tål. är det celiiaki, dvs att man inte tål gluten så har de hög tillförlitlighet, men är det andra proteiner i vetet som man reagerar på, vilket är fallet vid veteallergi så visar inte det något på ett glutentest, men kan ge utslag på pricktest/lapptest eller blodprov för kontroll av IgE-antikroppar mot vete.
    Eftersom det handlar om utslag i samband med gröt som innehåller vete så är det nog betydligt troligare med vetteallergi än glutenintolerans

här kan du läsa om skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi:
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • lemco
    Miralicia skrev 2010-09-06 12:14:11 följande:
    Sinlac innehåller en sojasläkting (johannesbrödsmjöl/fruktkärnmjöl, går även under beteckningen carob samt E410) och kombinationen mjölkallergi och sojaallergi är rätt så vanlig. Mellan 30-50% (nämns lite olika siffror) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även allergi mot soja. så det är nog troligt att det är det  han reagerat på i sinlacen.

Glutenproven är rätt så säkra, en bra bit över 90% säkerhet i varje fall (kommer inte ihåg exakta siffran just nu) om de utförs på rätt sätt (dvs kontrollerar att det finns normal halt av Iga-antikroppar för att kunna uttala sig om tillförlitlighete) - när det handlar om celiaki (glutenintolerans).
    Men det beror på vad det är i vetet som det är man inte tål. är det celiiaki, dvs att man inte tål gluten så har de hög tillförlitlighet, men är det andra proteiner i vetet som man reagerar på, vilket är fallet vid veteallergi så visar inte det något på ett glutentest, men kan ge utslag på pricktest/lapptest eller blodprov för kontroll av IgE-antikroppar mot vete.
    Eftersom det handlar om utslag i samband med gröt som innehåller vete så är det nog betydligt troligare med vetteallergi än glutenintolerans

här kan du läsa om skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi:
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi...
    ok,tack...hoppas det inte e gluten...är det vete i enagovällingen?
    vad kan dom äta för välling om dom är allergiska mot vete och mjölk och soya?
  • lemco

vet någon om sempers mjölkfria välling finns att få tag på någonstans i stockholm?
    AKUT, han måste ju få mat....
    vet inte vad jag ska ge honom nu...
    tål varken enagos produkter el sinlac...

och han vill bara dricka välling o äta gröt...PANIK
    någon som har förslag???
    desperat mamma...

Svar på tråden Allergitråden